Keskustelin kansanedustajan kanssa, vaihdan puoluetta
Ottaa päähän just näin vaalien alla. Olen siis aika tasaisesti äänestänyt samaa puoluetta viimeiset parikymmentä vuotta. Nyt tartuin erään kansanedustajan kirjoituksiin, joissa hän kommentoi ammattikuntaani. Hänellä oli periaatteessa ihan oikeaa tilastofaktaa, mutta se tapa, jolla hän niitä käytti, oli virheellistä. Kyseessä oli siis tilastoja, joita hän esitteli todisteeksi alan epäkohdista, mutta ne tilastot olivat itse asiassa seurausta poliittisista päätöksenteosta eikä niinkään alan ihmisten epäpätevyydestä. Lisäksi hänellä ei ollut mitään korjausehdotuksia, vaan lähinnä hän tässä julkisessa ulostulossaan haukkui ammattikuntaani. Koska olen tähän saakka arvostanut tätä tyyppiä, jopa äänestänytkin häntä, aloitin keskustelun mielestäni tosi rakentavassa hengessä ja yritin avata täältä "sisäpiiristä" niitä näkemyksiä, miten alan ongelmia voisi parantaa. En siis kiistä, etteikö niitä ongelmia ole, päinvastoin. Tämä kansanedustaja kuitenkin päätti haukkua minut täysin ymmärtämättömäksi, ja samaan syssyyn morkkasi koko alan koulutuksen, josta "näin vähillä tiedoilla voi edes valmistua". Siis oikeasti hän haukkui sekä minut että ammattikuntani ihan pösilöiksi, ja erikseen vielä mainitsi, että jaksaa kummastuttaa, kun keskiluokkaiset naiset eivät tajua asiaa ja aina vaan loukkaantuvat. Sivumennen sanoen hänellä ja minulla on ihan samantasoinen ja yhteiskunnallisesti suurinpiirtein yhtä laajaa (tai vähäistä) arvostusta nauttiva maisteritutkinto naisvaltaisella alalla.
Ottaa päähän, koska olen ollut puolueeseen aika tyytyväinen tähän saakka. Tai sanoisinko, että se on tuntunut omimmalta, vaikkei ihan täysin oikealta kuitenkaan. Tämä oli kuitenkin ihan kynnyskysymys itselleni, koska alani kehitys on yksi heidän vaaliteemoistaan, ja tämä kyseinen henkilö on useimmin äänessä tätä alaa kommentoitaessa. Ja nyt tajuan, että hän ei ensinnäkään tunne alaa, eikä ilmeisesti halua siihen edes perehtyä, vaan hän suorastaan halveksuu koko ammattikuntaa!
En halua tätä nyt vetää poliittiseksi keskusteluksi, enkä siksi kerro sen kummemmin edustajaa kuin puoluettakaan. En myöskään halua vetää tätä edes omalla alallani julkiseksi keskusteluksi, koska en ole sillä lailla sanavalmis, että pystyisin käymään tätä keskustelua. Enkä todellakaan halua aiheen henkilöityvän minuun. Siksipä juuri olenkin äänestänyt ihmistä, joka mielestäni on ollut hyvä puhumaan tärkeistä asioista. Kyseinen edustaja on tunnettu akateemisesta osaamisestaan ja perusteellisesta perehtymisestään, ja tähän saakka olen ihaillut sitä tapaa, jolla hän on napakasti ja terävästikin vastaillut poliittisille vastustajille, mutta nyt tajuan, etteivät ne tiedot taidakaan perustua aina ihan faktoihin. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen, että tulin haastaneeksi hänet, koska todellakin luulin hänestä ja puolueesta ihan muuta. Tietysti ottaa päähän, että nyt täytyy etsiä uusi puolue. Että vinkkinä vaan kaikille: kannattaa todellakin tutustua ehdokkaan ajatuksiin, eikä vain katsoa vaalikonevastauksia.
Kommentit (14)
Ap, toimit oikein ja hienosti kun otit itse yhteyttä edustajaan. Näin saa parhaiten selville, onko "tynnyri tyhjää fraseologiaa täynnä" vai onko takana aitoa osaamista, halua ja innostusta tarttua asioihin. Itse vaihdoin kokoomuksen toiseen puolueeseen, kun keskusteltuani erään aiemman naisedustajan kanssa totesin, että eipä hän edes katso silmiin ja pyrki eroon kysymyksistäni nopeasti. Perusluvut valtionvelasta yms. eivät myöskään olleet tämän rouvan hallinnassa. Olkaa tarkkoja, äänestäjät!
Jaa. No mulle on koko ajan ollut selvää, ettei noi kansanedustajat taida oikeasti ihan täysillä käydä. Monikaan.
Äänestäminen on vähän samaa kuin arvan ostaminen. Paitsi, että pahimmillaan menettääkin enemmän kuin sen arvan hinnan.
Hienoa ap että vaivaannuit selviittämään ehdokkaasta noin paljon!
No kerro nyt kuka se oli, muillakin on oikeus tietää.
Voin kuvitella miten joku naistutkimuksen maisteri on koittanut selittää oman alansa hienoutta ja parhautta ei aivan vastaanottavaisella tuulella olleelle kansanedustajalle. Jotkut asiat ei selittämällä parane.
Totuushan on ettei niitä kiinnosta auttaa meitä normaali kansaa, vaan pelkästään yrittäjiä ja muita rikkaita. Tämä on ihan selvä ja toi edustaja meni paskat pöksyihin kun ei pystynyt enää perustelemaan paskaansa.
Ihan hyvin olisit voinut sanoa puolueen, vaikket edustajaa nimeäisikään... Sitten muutkin voisivat antaa samasta asiasta palautetta kyseiselle puolueväelle.
Kuulostaa tavalliselta paskakokkare-edustajalta.
Vierailija kirjoitti:
Totuushan on ettei niitä kiinnosta auttaa meitä normaali kansaa, vaan pelkästään yrittäjiä ja muita rikkaita. Tämä on ihan selvä ja toi edustaja meni paskat pöksyihin kun ei pystynyt enää perustelemaan paskaansa.
Viime kädessä ihminen, on sitten ministeri tai joku muu, pyrkii turvaamaan oman tilanteensa ja siihen liittyy lujasti oman ja läheisten talouden turvaaminen.
Siksi esim. eräskin ministeri haluaa autotehtaan tiettyyn maakuntaan, tai joku toinen ministeri haluaa valtatiehankkeen juuri tiettyyn kuntaan. Niiden toteutuminen pitää äänestäjät tyytyväisinä, ja se taas takaa poliitikollekin taloudellisesti turvatun toimeentulon seuraavalle kaudelle.
Mutta kovin harvoin uskallamme paljastaa näitä syvempiä motiiveja toiminnallemme. Yksilötason tarpeita kaikki pyrkivät täyttämään, mutta peliin kuuluu, että ne perustellaan yleisen tason tarpeilla. Sitä kutsutaan politiikaksi.
On se puolue mikä hyvänsä, niin asenne kansalaisia kohtaan on tuo. Mun sukulainen on ollut eduskunnassa töissä (ei edustajana), niin siellä ihan oikeasti jotkut nauraa äänestäjilleen, tyyliin: "on kyllä hyväuskoisia noi mun äänestäjät! eipä siinä saan hyvän liksan eikä tarvi edes töissä käydä, jos ei vaan kiinnosta"
Ihan normaalia edustajien välistä keskustelua eduskunnasta.
Suomalaiset on niin munattomia ettei vieläkään tee asialle mitään, vaikka puolueet kusettaa? Sen sijaan juoksemme muutaman mamun perässä. Olisikohan jo aika oikeasti toimia? Ei tää mene muuallakaan läpi, vaan mennään eduskuntatalon eteen mellakoimaan niin kauan kunnes asiat rupee toimimaan.
Monta sanaa ilman yhtään faktaa johon tarttua mutta se kävi selväksi että olet johonkin pöyristynyt.
Olisihan tuon ydinajatuksen voinut sanoa paljon vähemmilläkin sanoilla.