Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koulussa opetetaan niin paljon turhia asioita?

Vierailija
16.02.2017 |

Aikaa hukataan oppilaanohjaus tunneilla joihinkin unelmani kartat jotka ovat ensi kuussa erilaiset ja kaikkea vastaavaa mistä huomaa että olisi varmaan hyvä kahvipöytä keskustelu kahdenkymmenen vuoden päästä mutta ei sitä silloin muista tai että työ on täyttä ajanhukkaa. Olen seiskalla ja ihmettelen tätä täyteaineen määrää.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pilipalihumanisteilla on ote koululaitoksesta

Vierailija
2/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmakartat yms. Opo tunnin on hyödyllisiä kehityksen kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siellä pitäisi opettaa?

Vierailija
4/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska pilipalihumanisteilla on ote koululaitoksesta

Eikä se ote kirpoa!

T. Pilipalipulihumanisti

Vierailija
5/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua, että matikkaa opetetaan vielä niin tylsästi. Pitäisi olla valinnan varaa ottaako esim. Matikkaa vai yh, koska matikkaa kemiaa yms. Tuputetaan liikaa ja niitä ei loppujen lopuksi tarvitse.

Vierailija
6/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaa hukataan oppilaanohjaus tunneilla joihinkin unelmani kartat jotka ovat ensi kuussa erilaiset ja kaikkea vastaavaa mistä huomaa että olisi varmaan hyvä kahvipöytä keskustelu kahdenkymmenen vuoden päästä mutta ei sitä silloin muista tai että työ on täyttä ajanhukkaa. Olen seiskalla ja ihmettelen tätä täyteaineen määrää.

Unelmakartoilla valmistaudutaan tulevaan työ- eikun siis työttömyyselämään. Niitähän työkkärin kursseilla sitten piirrellään.

Mutta kieltämättä sinulle voisi olla hyödyllisempää opettaa enemmän äidinkieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska pilipalihumanisteilla on ote koululaitoksesta

Syväanalyysisi paljasti objektiivisen totuuden!

Vierailija
8/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululla on paljon muitakin tarkoituksia kuin vain opettaa lapsille tiettyjä oppiaineita. Koulussa muun muassa opetellaan sosiaalisuutta ja yhdessä toimimista. Koulussa opeteltiin ainakin ennen tottelemaan auktoriteetteja. Koulu on lasten päivähoitolaitos, jotta vanhemmat pääsevät töihin rakentamaan yhteiskuntaa. Koulussa opetellaan istumaan paikallaan ja opiskelemaan. Näiden oppimiselle on ihan sama, opiskellaanko siellä piirtämään violetteja ympyröitä vai verosuunnittelua.

Oppisisällöt ovat vain yksi pieni osa koulun tarkoitusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska pilipalihumanisteilla on ote koululaitoksesta

Syväanalyysisi paljasti objektiivisen totuuden!

Sitähän se on. Diipadaapaa opetetaan, jotta diipadaapan opettajilla olisi töitä 

Vierailija
10/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä OPOo oo jotain 15 mintsaa kerran kuussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa oposta kaikki irti! Lukiossa on tosin parempaa ohjausta johtuen osittain siitä, että siellä opiskelijat tuntevat mahdolliset jatko-opiskelupaikkansa paremmin.

Vierailija
12/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ihan turha opettaa matikkaa, sillä laskimellahan niistä jutuista selviää. Ja ihan turha opettaa kieliä, sillä älypuhelimessahan on kääntäjä-ohjelma. Se riittää. Ihan turha opettaa historiaa, uskontoa, biologiaa, maantietoa ... Googlaamallahan ne asiat löytyvät Wikipediasta ... vai löytyvätkö? Ihan turhaa koko koulu, kyllä sitä pärjää ilmankin. Äidinkieltä en edes aineluettelossa maininnut, sillä sitähän kaikki osaavat jo pian syntymän jälkeen.

Vai mitenhän se oikein on? Entä jos vähän löysättäisiin? Kouluun saisivat mennä vain ne, jotka todella haluavat oppia asioita. Muut pysykööt kaukana. Olisi työrauha ja pian meillä olisi pieni sivistyneiden joukko ja suurin osa kansasta entistä juntimpia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koululaitos perustuu klassiselle sivistykselle ja humanismille. Koululaitoksen ydin on kansallisvaltiokehityksessä , joka sai alkunsa protestanttisissa maissa viimeistään 1500-luvulla. Koululaitoksen perusajatus oli myös luoda ns. universaali kristinuskolle rakentuva humanistinen pohja. Kaikkilla tuli olla mahdollisuus oppia. Tällä myös ajateltiin olevan positiivinen vaikutus humististen yhteiskuntien rakentamiselle. Didaktiikkaa kehitti mm. Jan Comenius, jonka ajatuksiin paljolti pohjaa myös meidän koululaitos. Comenius otti ensimmäisenä käyttöön mm. välitunnit . Humanististen aineiden lisäksi   Comenius alkoi korostaa luonnontieteiden ottamista mukaan opetukseen: myös liikunnallisia-ja taiteellisia aineita. Protestanttisessa koululaitoksessa haluttiin myös yhdistää pojat ja tytöt samaan opetukseen. Miksi sanoin protestanttisessa koululaitoksessa, niin syy on siinä ,että mm. Lutherin vaikutuksestä alettiin korostaa kansankielen opetusta. Lukemaan ja kirjoittamaan opeteltiin aluksi Raamatun pohjalta. Raamattuun myös pohjautuu kulttuurimme "käyttäytymiskoodit", normit. Raamattu opetti myös kuria ja tottelevaisuutta. Jumala ei laiskoja ruoki yms. Klassinen sivistys taas  pohjautuu mm. Ciceron opetuksiin: käyttäytyminen, eleet , tavat , puhe yms. Kansallisvaltio puolestaan vaati yhä enemmän ja enemmän omaa virkamiehistöä ,joka hallitsi kansalliskielen. Tällä haluttiin vähentää asteittain latinan ja kirkon domivoivaa asemaa sivistyksen luojana. Tosin kansakoulujen läpilyönti menee vasta 1700-1800-luvuille. Suomessa 1800-luvulle. Pitää ymmärtää myös että valtion teknis-byrokraattis-taloudellinen koneisto vaati yhä osaavampaa ja koulutumpaa väestöä. 

Jotta koululaitosta voi ymmärtää pitää ymmärtää klassinen sivistys, kristinuskon reformaatio, kansallisvaltion kehittyminen jne. 

Vierailija
14/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis puhu mistään järkevästä kuten kertolaskuista vaan kokeissa olevissa asioista jotka ovat puhtaita nippelitietoja ja kyysen alaistettvia tietoja kuten oudon tarkkoja historian kohtia mitkä perustuvat jonkun sodan voittaneen diktaattorin näkemykseen maailmasta millä ei ole varsinista todistus asineistoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siis puhu mistään järkevästä kuten kertolaskuista vaan kokeissa olevissa asioista jotka ovat puhtaita nippelitietoja ja kyysen alaistettvia tietoja kuten oudon tarkkoja historian kohtia mitkä perustuvat jonkun sodan voittaneen diktaattorin näkemykseen maailmasta millä ei ole varsinista todistus asineistoa.

Unohdin mainita olevani ap.

-ap

Vierailija
16/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opetellaan tylsistymään puolitajuttomiksi. Siinä turtuneessa mielentilassa selviää sitten työelämästäkin sujuvasti.

Jos ihmisellä on yhtään aloitekykyä, aktiivisuutta ja edes aivan vähän jotain osaamista, ehdottamasti kannattaa alkaa yksityisyrittäjäksi. Ei rahan takia, vaan mielenterveyden.

Vierailija
17/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdin mainita olevani ap.

-ap

Ei hätää,

sinut tunnistaa kyllä kirjoitustyylistäsi! :)

Vierailija
18/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdin mainita olevani ap.

-ap

Ei hätää,

sinut tunnistaa kyllä kirjoitustyylistäsi! :)

Ei kaikki palstailijat varmaan tunnista niin tarkensin.

-ap

Vierailija
19/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettaja ei itsekään osaa mitään hyödyllistä, niin miten se voisi lapsellekaan opettaa mitään hyödyllistä. Helpompaa on piirtää ja askarrella kaikenlaisia pilipali ajatuskakkaroita. Pääasia ettei vahingossakaan joudu opettamaan mitään hyödyllistä, saattaisi vielä joutua oikeisiin töihin ja itsekin rehkimään.

Vierailija
20/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että yliopistossakin opetetaan hieman turhaa joskus.

T: 22-vuotias nuori mies/poika

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi