Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömänä AMK.hon? Mistä varat elämiseen?

Vierailija
16.02.2017 |

Otsikossa kysymys.
Tekisi mieli opiskella kun työtäkin on niin hankala saada. Vuosi jo hakemuksia täytellen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki ja -laina, puolison palkka. Niillähän me opiskelijat elellään... 

Vierailija
2/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki? Aikuiskoulutustuki? Asumistuki? Omat säästöt? Ilta- /viikonlopputyö? Opiskelu työn ohella?

Selvitä, mihin tukiin olet oikeutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy TE-toimistosta että mitä kouluttautumismahdollisuuksia on. Minä olen ns. omaehtoinen opiskelija, mutta aloitin opiskelut ollessani töissä.

Vierailija
4/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki? Omaehtoinen opiskelu? Sivutoiminen opiskelu? Omilla säästöillä eläminen? Olen itse miettinyt näitä kaikkia. Omaehtoisesta sain hylkäyksen, kun jo koulutusta on ennestään.

Vierailija
5/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi kaveri opiskelee tällä hetkellä sosiaali- ja terveysalan amk-tutkintoa työkkärin korvauksella. On mahdollista jos omat työllistymismahdollisuudet ovat heikot ja itsellä intoa just esim. sosiaalipuolelle. Eli opiskellessa saat saman työttömyyskorvauksen kuin mitä saisit tekemättä mitään.

Vierailija
6/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoisen opiskelun tuella (työttömyystuki ja ekat 9kk muistaakseni saa myös 9€/pv) ensimmäiset 2 vuotta. Seuraavat 2 (1,5 jos teet vähän reippaampaan tahtiin) opintotuella ja lainalla. 

Vierailija
7/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoisen opiskelun tuesta kannattaa aina kysyä, eikä uskoa tarinoita. Päätökset tehdään usein naamakohtaisesti. Ja kysy ennen opiskelupaikan hyväksymistä, sain itse siitä haukut, mutta myönsivät silti tuen. Alla oli jo yksi ammatti ja hain amk:hon kulttuurialalle.

Vierailija
8/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoinen opiskelu, jos opintotukikuukausia ei enää ole jäljellä mahdollisesta edellisestä korkeakoulututkinnosta. Suosittelen!

Minä työllistyin huonosti maisterin tutkinnon jälkeen ja neljän vuoden kuluttua päätin hakea AMK:hon. Nyt opiskelen onnellisesti sosionomiksi omaehtoisen koulutuksen tuella, ja moni muu tilanteessani on tehnyt saman ratkaisun. Työllisyysnäkymäni ovat nyt hyvät.

Aiemmin mainittu aikuiskoulutustuki on suunnattu työelämässä oleville. Työttömän omaehtoista opiskelua sen sijaan voidaan tukea työttömyyskorvauksella, jos hakija sopii asiasta TE-toimiston kanssa jo hyvissä ajoin ennen opintojen alkua ja opintojen katsotaan parantavan merkittävästi hakijan työllistymismahdollisuuksia. Suosittelen siis, että otat TE-toimistoon yhteyttä jo ennen hakua ja kerrot suunnitelmistasi. Sieltä saat lisää tietoa hakuasioista.

Vierailija
9/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istut pankin päällä. Aseta tavaralle hinta.

Näin hoituu rahoitus opintoihin.

Vierailija
10/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki ja opintolaina. Syksystä lähtienhän se laina kasvaa niin suureksi, että yksin asuvakin pystyy opiskelemaan tekemättä töitä. Monilla aloilla voi jo parin vuoden kuluttua tehdä keikkaa opintojen ohella. Esim. sairaanhoitajaopiskelijat voivat tehdä lähihoitajan töitä muistaakseni 60 opintopisteen (1 vuosi) jälkeen.

Vierailija
11/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko siihen joku ikäraja, että saa työkkärin rahoilla opiskella? Jotain muistan kuulleeni 25-vuodesta..

Vierailija
12/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän useimmilla työttömillä ole noi opintotuet käytetty jo moneen kertaan. Kyllä kai nyt jokainen sen tietää, että opiskellessa saa opintotukea, jollei tukikuukausia ole jo käytetty. Täysin ilmiselvä "vinkki". ei-ap

Vierailija
13/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako opintolainaa saada ilman opintotukea?

Vierailija
14/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkitan yleensä keväisin paskaa, kuivatan pari viikkoa ja jauhan, sitten valkosaven kanssa naamioksi. Tätä voi myydä kovaan hintaan luomukosmetiikkana. Siitä sain viimeksi rahat uuteen autotalliini.

Vierailija
15/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mistä toi typerä lyhenne :hon tulee? Olen aina ihmetellyt...

(AMKiin tai AMK:uun).

Vierailija
16/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako opintolainaa saada ilman opintotukea?

Ei.

Vierailija
17/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukea sain 300€/kk ekat 1,5 vuotta. Oli jäänyt käyttämättä 90-luvulla aloitetuista opinnoista. Loput kolme vuotta meni ilman tukia. Puolisolta piti tietenkin kysyä suostumus tähän opiskeluprojektiin ja olen siitä kiitollinen että sain opiskella. Harmi vain, ettei se auttanut työpaikan saamisessa :-( Sen opiskeluajan kitkutuksen jaksoi siinä toivossa, että valmistumisen jälkeen pääsisi töihin ja ties vaikka ajan kanssa etenemään uralla. Mutta ei, ei voittoa tällä arvalla.

Vierailija
18/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki ja -laina, puolison palkka. Niillähän me opiskelijat elellään... 

Puolison palkka, hei haloo. Ap on ehkä mies? Mies ei ikinä alentuisi tai kehtaisi pyytää puolisoaan elättämään häntä. Se on naisten hommaa ruinata rahaa mieheltä ja ulista näillä keskustelupalstoilla, kuinka mies ei elätä häntä. Mies nostaa tuet mitä saa yhteiskunnalta, ottaa lainaa ja tekee työtä koulujen loma-ajat. Jo koulunkäynnin aikana hän hankkii oman alansa työkokemusta ja työllistyy välittömästi opintojen jälkeen. Sen jälkeen hän maksaa opintolainansa pois. 

19/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iästäsi ja alavalinnastasi riippuen voit mahdollisesti hakea myös apurahaa. Googleta.

Vierailija
20/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kannattaa myydä jotakin, jos nyt et viitsi lapsiasi viedä panttilainaamoon ja unohtaa niitä sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi