Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sappirakon poisto tähystyksellä. Toipumisaika?

Vierailija
16.02.2017 |

Olen jonossa sappirakon poistoon ja mietityttää, että kuinka kipeä olen leikkauksen jälkeen. Minulla on pieni vauva niin ressaa jo valmiiksi jos vointini on tosi huono leikkauksen jälkeen :(
Kokemuksia ko. toimenpiteestä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 päivää eikä saisi nostella senkään jälkeen painavia asioita. Kivut ja toipuminen on yksilöllistä. Ei välttämättä ole juuri mitään paitsi tietty se että ei jaksa tehdä juuri mitään leikkauksen jälkeen. Siitä se pikkuhiljaa paranee. 

Vierailija
2/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestä kauaa toipua! Samana päivänä kotiin, jalkeille ja kotihommia. Toki iisisti otettava eikä repiviä liikkeitä - eikä imurointia 😄 - viikkoon ainakaan. Haavojen jäljet ovat pienet kuin paarman puremat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä toivu koskaan täysin ennalleen, kun yksi elin poistetaan. Pian kuitenkin kipumäärä vähenee, kun sitä aiheuttava elin poistuu.

Vierailija
4/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä toivu koskaan täysin ennalleen, kun yksi elin poistetaan. Pian kuitenkin kipumäärä vähenee, kun sitä aiheuttava elin poistuu.

Voisitko tarkentaa? Miten niin ei toivu koskaan?

Vierailija
5/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin sappirakko tähystyksessä 3 kk synnytyksestä. Aamulla menin sairaalaan vauvan ja miehen kanssa. En ottanut rauhoittavaa esilääkitystä. Imetin vauvan vielä juuri ennen leikkaussaliin menoa. Kävelin itse saliin ja heräsin heräämössä vajaan 3 h päästä. En ottanut kipulääkkeitä, koska ei ollut kipuja. Menin osastolle ja vajaa 5h leikkauksesta imetin vauvan ja n.10h leikkauksesta lähdin kotiin. Muutamana päivänä otin panadolia kotona. Kannoin ja nosteli vauvaa leikkauksen jälkeisenä päivänä normaalisti. Haavakipua tuntui ainostaan makuulle mennessä ja ylös noustessa. Parin viikon ajan saattoi välillä kiristää leikkauskohdasta esim kävelylenkillä. Olin etukäteen sopinut lääkärin kanssa, että mahdollisimman vähän lääkitystä ja sellaista mikä ei vaikuta imetykseen. Muutaman viikon ajan vatsa saattoi välillä mennä löysälle ilman syytä mutta sen jälkeen ei ole sappi oireillut.

Vierailija
6/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole iso juttu 😃 Riuhtomista ja painavan nostelemista pitää välttää pari viikkoa, mutta eipä siinä muuten mitään..

Vierailija
7/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olin tosi,tosi kipeä ainakin 1-1,5vkoa poiston jälkeen. En tod.pystynyt touhuamaan mitään saati hoitamaan lasta,pelkkä sängyssä makaaminen oli kivuliasta ja vahvoja kipulääkkeitä meni. Syöminen ja vessassakäynnit hankalia. Sitten alkoikin järjetön kipu ja ambulanssilla päivystykseen,joku "stentti" tms.oli alkanut vuotaa vatsaonteloon. Tutkittiin moneen otteeseen ja leikattiin uudestaan,olin pari viikkoa sairaalassa järjettömissä kivuissa vähän väliä oksentaen. Oli traumaattinen kokemus, näin pitkään painajaisia tuosta. Kokonaisuudessaan toipumiseen meni varmaan 2 kk.

Mutta yleensä kai siitä toipuu hyvin.

Vierailija
8/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa oli nostelukielto, mutta muutoin sai liikkua ja touhuta. Itsellä meni noin kuukausi toipumiseen, ja vähän kauemmin oppia taas syömään normaalisti. Pari ekaa yötä meni kivuissa ja vahvoissa särkylääkkeissä. Leikattiin tähystyksellä viime vuoden tammikuussa, kotoa leikkaukseen - periaatteella ja tyhmänä lähdin illalla jo kotiin. Nyt kun saisin valita, niin olisin mennyt osastolle yöksi. Ilkeintä oli se turvonnut ilmapallo-olo ja esim.aivastaminen, nauraminen ym sattuivat.

Vierailija
9/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sappirakko ei ole umpilisäke. Sappirakolla on tehtäviä elimistössä, rakon puutteen joutuu huomioimaan jatkossa.

Vierailija
10/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laitettiin kaasua leikkauskohtaan, jotta saatiin rakko paremmin esille. Olin todella kipeä leikkauksen jälkeen, kun kaasun poistumisessa kului aikaa. Istumaan ei voinut nousta kaasun aiheuttaman hartiapistoksen takia, vessaan mut piti auttaa. Olen parikymppinen ja hyvässä kunnossa, eli ajattelen että toipuminen riippuu potilaasta ja siitä, miten leikkaus suoritetaan. Maitopurkkia painavampaa esinettä ei olisi saanut nostaa viikkoon.

Vierailija
11/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sappirakko ei ole umpilisäke. Sappirakolla on tehtäviä elimistössä, rakon puutteen joutuu huomioimaan jatkossa.

Ei ole ainakaan itselläni aiheuttanut mitään muutoksia.

-ap

Vierailija
12/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo -ap pois, vierailija vain olen. Viesti 11.

Vierailija
13/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta mitenkään. Ps. Umpilisäkkeelläkin on tehtävä.

Vierailija
14/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Lisääkin luen mielelläni :) AP

Vierailija
15/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vierailija 8 jatkaa; äidiltäni poistettiin sappirakko monenmonta vuotta sitten, ja hän toipui siitä todella nopeasti.

Toipuminen on tosi yksilöllistä. Itse söin pari viikkoa särkylääkkeitä. Kivusta ei kannata kärsiä. Otat iisisti, ja kuuntelet omaa kroppaa. Ja pidät leikkausjäljistä hyvää huolta.

Vierailija
16/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin leikkauksessa kun vauvani oli 2kk... leikkaus meni hyvin, leikkausiltana oli kova hartiapisto ( kuuluu asiaan ).. pahinta oli kun maito pakkautui rintoihin ja en osannut kunnolla pumpata ja oli 24h imetyskielto. Pari pv oli raihnainen olo ja ensin mietin että miten ihmeessä muka töissäollessa riittää viikon saikku, mutta kolmantena päivänä olin jo ihan kunnossa. Vauvaa en nostellut viikkoon ja vaunulenkillä alkoi mahassa tuntua kun työnsin vaunuja lumessa joten homma piti lopettaa. Hyvin toivuin, muistona haaleat arvet vatsassa. Kaikki sappikivut jäivät leikkauspöydälle.

Vierailija
17/18 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon päästä leikkauksesta menin töihin (istumatyö) ja aloin käymään pienillä lenkeillä. Noin vuoden päästä toisinaan haavojen kohdissa tuntui nipistelyä. Kaiken kaikkiaan suht helposti paranin. Kaikista pahin jälkivaikutus oli kuitenkin sappiripuli. Tästä kukaan lääkäri ei kertonut mulle, mitä edelleen suuresti ihmettelen. Itse sitten piti tuokin selvittää netistä. Pahimmillaan joutui käymään 5 kertaa aamupalan jälkeen ripuloimassa. Aamut siis pahimpia. No, nuo ihan pahimmat oireeton onneksi taakse jäänyttä, mutta valitettavasti entisestä teräsvatsasta tuli ruikkuripulivatsa eli herkästi reagoi ruoka-aineisiin jne. varsinkin juuri aamuisin. Että suosittelen, että otat puheeksi lääkärin kanssa, jos ei meinaa mainita tästä ikävästä vaivasta. QUestran niminen lääke on olemassa sappiripuliin.

Vierailija
18/18 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksesta kuukausi, ja edelleen sattuu! Haavat ovat parantuneet mutta kipu on jossain syvemmällä, sappirakon kohtaa (?) jomottaa ja rintojen alta kiristää. Olen tästä jo kerran käynyt lääkärissä, missä eivät osanneet sanoa yhtään mitään. Kateelinen olen niille jotka kertovat toipuneensa muutamassa päivässä :(