Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarjotaanko työttömille töitä vai kerrotaanko vain mihin työhön pitää hakea?

Vierailija
16.02.2017 |

En tunne ketään työtöntä. Itse olen nyt keväällä valmistumassa yliopistosta ja näyttää siltä, etten saa heti töitä. Kun ilmoittaudun työttömäksi, niin miten siis käytännössä tuo työttömäksi ilmoittautuminen parantaa työllistymistä? Pompsahtavatko kaikki piilotyöpaikat jotenkin mystisesti eteen vai miten siellä konkreettisesti "tarjotaan töitä"?

Tällä palstalla olen useamman kerran lukenut, että työkkäri on tarjonnut jotain työtä, mutta on kieltäytynyt. En tajua. Siis kuka työtön ei halua töitä?!

Kertokaa tyhmälle siis miten siellä työkkärissä toimitaan niin, että työtön työllistyy?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis häh, eihän tässä ole mitään järkeä! Voinhan minä katsoa ne samat työpaikat ihan itsekin. Rekryilmoituksia on kuntien sivuilla, mol.fi -palvelussa, Valtiolle.fi, firmojen LinkedIn-verkostoissa ja ties missä. Kai minä nyt ne osaan itsekin katsoa työnhakijana. Mihin siihen tarvitaan jotain virkailijaa kertomaan, että hae tuonne?

Mikä tässä nyt siis on se idea, oikeastiko tuo, että joku kertoo minne pitää hakea? Sekö on sitä tukea työllistymiselle!? Mitä helvettiä!? Joo myönnän, olen elänyt kuplassa.

ap

Idea on saada säästöjä karenssien muodossa. Idea on laittaa päättömiä työtarjouksia työttömille, joita he kieltäytyvät hakemasta ja naps, karenssi napsuu. Näin säästetään satoja tuhansia per vuosi. Se on se idea.

22/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jokaiseen mol.fi työpaikkoihinhan tulee satoja hakemuksia per paikka muutenkin.

Höpö höpö. On ihan perusduuneja mihin ei juuri tule hakemuksia; metalli ja raksa nyt ainakin. Riippuu tietenkin alueesta. Myös korkeakoulutusta vaativiin tehtäviin saattaa hakemuksia tulla vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Jos työttömyytesi pitkittyy useiksi vuosiksi SNIP, siirryt kolmannen linjan eli TYP:in asiakkaaksi. Sieltäkin voidaan lähettää työkokeiluihin mutta todennäköisemmin reitti johtaa kuntouttavaan työtoimintaan.

Epäilen vahvasti, että ihan normaalia tai, erityisesti, koulutettua ihmistä työkokeiluihin tai kuntouttavaan laitetaan.

Vierailija
24/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

> Jos työttömyytesi pitkittyy useiksi vuosiksi SNIP, siirryt kolmannen linjan eli TYP:in asiakkaaksi. Sieltäkin voidaan lähettää työkokeiluihin mutta todennäköisemmin reitti johtaa kuntouttavaan työtoimintaan.

Epäilen vahvasti, että ihan normaalia tai, erityisesti, koulutettua ihmistä työkokeiluihin tai kuntouttavaan laitetaan.

Siinä vaiheessa, jos työttömyys pitkittyy useiksi vuosiksi ja/tai on elämänhallintaongelmia niin kyllä sinnekin ennen pitkää tippuu.

Vierailija
25/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä halutaan levittää disinformaatiota te-toimiston roolista. Tiivistetään nyt tässä. Te-toimiston tehtävänä ei ole antaa ihmisille töitä, vaan jaotella työttömät niihin, joilla on oikeus työttömyysturvaan ja niihin joilla ei ole. Olen akateeminen työtön ja menen te-toimistolta yli hilseen niin, että eivät keksi mitään toimenpiteitä tarjottavaksi. Tässä mielessä koulutus kannattaa.

Vierailija
26/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, jos työttömyys pitkittyy useiksi vuosiksi ja/tai on elämänhallintaongelmia niin kyllä sinnekin ennen pitkää tippuu.

Siinä vaiheessa, jos työttömyys pitkittyy useiksi vuosiksi ja/tai on elämänhallintaongelmia niin kyllä sinnekin ennen pitkää tippuu.

TÄSTÄ TULEE

Siinä vaiheessa, jos työttömyys pitkittyy useiksi vuosiksi tai on elämänhallintaongelmia niin kyllä sinnekin ennen pitkää tippuu.

TÄSTÄ TULEE

Siinä vaiheessa, jos työttömyys pitkittyy useiksi vuosiksi niin kyllä sinnekin ennen pitkää tippuu.

Eli epäilen silti.

Vierailija
27/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras-m kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jokaiseen mol.fi työpaikkoihinhan tulee satoja hakemuksia per paikka muutenkin.

Höpö höpö. On ihan perusduuneja mihin ei juuri tule hakemuksia; metalli ja raksa nyt ainakin. Riippuu tietenkin alueesta. Myös korkeakoulutusta vaativiin tehtäviin saattaa hakemuksia tulla vähän.

Miten nuo metalli ja raksa nyt jotain perusduuneja ovat? Katselin oman maakuntani paikkoja, kyllä siellä järjestään vaaditaan alan koulutusta tai ainakin kokemusta vastaavista tehtävistä, ja mieluiten toki kumpaakin. Ei niitä kuka tahansa työtön kelpaa tekemään. 

Vierailija
28/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut kaikkiin mol sivustolla oleviin oman alan työpaikkoihin 60km säteellä, myös vuokrapaikat mukana. Nyt on tullut 4 kappaletta työhönosoituksia noihin samoihin paikkoihin joihin olen jo ehtinyt hakea. Ihan kun tuolla työvoimastossa joku yrittäisi saada minulle karenssia.

Vierailija
29/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut kaikkiin mol sivustolla oleviin oman alan työpaikkoihin 60km säteellä, myös vuokrapaikat mukana. Nyt on tullut 4 kappaletta työhönosoituksia noihin samoihin paikkoihin joihin olen jo ehtinyt hakea. Ihan kun tuolla työvoimastossa joku yrittäisi saada minulle karenssia.

Kysyin kerran työkkäristä ihan suoraan, että pidättekö minua idioottina, että en älyäisi hakea niihin paikkoihin ilman eri määräystä. Ja kerroin, että jos en enää omatoimisesti osaa hakea, haen eläkettä enkä töitä. Työnhakusuunnitelmassani lukee "omatoimista työnhakua".

Huomaa sitten, että kun olet laittanut hakemuksen ennen työkkärin tarjouksen päiväystä, et voi ilmoittaa ennenaikaista hakemusta. Mulle ainakin tuli oma asiointi-palvelussa ilmoitus " hakemuksen päiväys ei voi olla aikaisempi kuin tarjouksen päiväys". Annoin heille palautetta, että kyllä voi nimenomaan siksi, että suunnitelmassani ei ole velvollisuutta odottaa tarjouksia vaan voin hakea töitä omatoimisesti. Siinäkin paikassa oli kyse julkisesta virasta, joka oli täytetty vuosia sitten, ja julkinen haku oli vain muodollisuus. Ei se paljon lämmittänyt, vaikka pääsin haastatteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan