Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarjotaanko työttömille töitä vai kerrotaanko vain mihin työhön pitää hakea?

Vierailija
16.02.2017 |

En tunne ketään työtöntä. Itse olen nyt keväällä valmistumassa yliopistosta ja näyttää siltä, etten saa heti töitä. Kun ilmoittaudun työttömäksi, niin miten siis käytännössä tuo työttömäksi ilmoittautuminen parantaa työllistymistä? Pompsahtavatko kaikki piilotyöpaikat jotenkin mystisesti eteen vai miten siellä konkreettisesti "tarjotaan töitä"?

Tällä palstalla olen useamman kerran lukenut, että työkkäri on tarjonnut jotain työtä, mutta on kieltäytynyt. En tajua. Siis kuka työtön ei halua töitä?!

Kertokaa tyhmälle siis miten siellä työkkärissä toimitaan niin, että työtön työllistyy?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuoden työttömänä ja tänä aika on tullut kaksi työhön osoitusta. Nuo osoitukset ovat siis käytännössä työkkärin bongaamia työpaikkailmoituksia. Sinun täytyy hakea paikkaa ja laatia selvitykset tiettyihin määräaikoihin mennessä,oletko saanut paikkaa. Käytännössä siis ensin ilmoitus,olen hakenut paikkaa,parin viikon päästä ilmoitus miten kävi(harva sitä tuossa vaiheessa tietää vielä)eli ilmoitus että on kutsuttu haastatteluun tai en ole kuullut mitään,taas parin viikon päästä uusi ilmoitus saitko paikkaa haastattelun jälkeen jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä toimita niin että kukaan työllistyy.

Ei heillä mitään piilotyöpaikkoja ole. Kaikki tarjottavat työt löytyvät mol.in sivuilta.

Olet vain luku tilastoissa kun menet ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi.

Minulle tarjottiin sieltä kaivurikuskin työtä vaikken omista edes ajokorttia.

Tuosta voit päätellä miksi ei vaivaudu edes hakemaan näitä tarjottuja töitä.

Vierailija
4/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkkäristä mitään oikeita töitä saa.

Vierailija
5/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työkkäristä mitään oikeita töitä saa.

Vuonna kivi ja kirves sain nimenomaan sieltä töitä! Eli pääsin työkkäriin töihin :) määräaikaiseksi, kahteen kertaan.

Vierailija
6/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkkäri ole tarjonnut oikeita töitä vuosiin.

(Oikea työ = työ, josta maksetaan palkkaa)

Karenssit "työstä" kieltäytymisestä tuleevat yleensä, kun kieltäytyy palkattomista töistä esim. työkokeilusta. Tai jostain kurssista. Tai jos ei hae työkkärin osoittamiin "työtarjouksiin" (paikkoihin, joihin mielestäni jokainen osaa hakea, jos katsoo itsensä sopivaksi. Löytyvät avoimista työpaikoista)

Vierailija
7/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh, eihän tässä ole mitään järkeä! Voinhan minä katsoa ne samat työpaikat ihan itsekin. Rekryilmoituksia on kuntien sivuilla, mol.fi -palvelussa, Valtiolle.fi, firmojen LinkedIn-verkostoissa ja ties missä. Kai minä nyt ne osaan itsekin katsoa työnhakijana. Mihin siihen tarvitaan jotain virkailijaa kertomaan, että hae tuonne?

Mikä tässä nyt siis on se idea, oikeastiko tuo, että joku kertoo minne pitää hakea? Sekö on sitä tukea työllistymiselle!? Mitä helvettiä!? Joo myönnän, olen elänyt kuplassa.

ap

Vierailija
8/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis häh, eihän tässä ole mitään järkeä! Voinhan minä katsoa ne samat työpaikat ihan itsekin. Rekryilmoituksia on kuntien sivuilla, mol.fi -palvelussa, Valtiolle.fi, firmojen LinkedIn-verkostoissa ja ties missä. Kai minä nyt ne osaan itsekin katsoa työnhakijana. Mihin siihen tarvitaan jotain virkailijaa kertomaan, että hae tuonne?

Mikä tässä nyt siis on se idea, oikeastiko tuo, että joku kertoo minne pitää hakea? Sekö on sitä tukea työllistymiselle!? Mitä helvettiä!? Joo myönnän, olen elänyt kuplassa.

ap

Eihän siinä mitään ideaa olekaan. Turhaa työtä vaan,kun pitää laatia monta selvitystä parin viikon välein työkkärille että saiko sitä yhtä duunia vai ei. Ei riitä edes,että ilmoittaisi työkkäriin sitten kun asia on tiedossa vaan pitää ilmoittaa määräaikoihin mennessä,oli tiedossa tai ei. Kannattaa laittaa näistä määräajoista muistutukset,ettei pukkaa karenssia.

Hirveä vaiva yhdestä duunista joka vielä yleensä on joku typerä mihin ei ole edes edellytyksiä,kun samalla pitää kirjoittaa hakemuksia ym.muihinkin paikkoihin.

Vierailija
9/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksena on työllistää työkkärin virkailijat, ei kai muuta. Minulle tarjottiin vain harjoittelupaikkoja.

Vierailija
10/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa tyhmälle siis miten siellä työkkärissä toimitaan niin, että työtön työllistyy?

Ei mitenkään. Ei työkkäri sitä varten ole. Tärkeintä on, että sieltä saa ns. työvoimapoliittisen lausunnon, jota tarvitaan kun hakee työttömyyspäivärahaa (sori jos virallinen nimi tuolle etuudelle on jokin muu). 

Aikoinaan kun oli vuorotteluvapaasysteemi voimissaan, niin vuorotteluvapaasijaiseksi pääsemistä varten piti kanssa olla työkkäriin työnhakijaksi ilmoittautunut. Minuakin kerran lykästi, sain sellaisen paikan, ja muutaman määräaikaisen työsuhteen samalla työnantajalla siihen päälle. Mutta ei sitäkään työkkäri minulle järkännyt, vaan ihan itse bongasin työpaikkailmoituksen ja paikkaa hain. 

Olen nyt ollut yli vuoden työttömänä, työkkäristä ei ole tullut yhtä ainutta työ- tai koulutustarjousta tai muutakaan yhteydenottoa. Itse olen kyllä hakenut lukuisia työpaikkoja sekä lisäksi työvoimapoliittisiin koulutuksiin, milloin sopivia olen löytänyt.

Ja ei, työkkäriin ilmoittautumalla ei todellakaan saa mitään piilotyöpaikkoja pompsahtelemaan esiin. Sitähän se niiden piilous juuri on, että niistä ei missään ilmoitella, ei myöskään työkkärin järjestelmässä (www.mol.fi/paikat). 

Koko aloitus kuulostaa korvissani provolta.

Vierailija
11/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tavallisille työhaluisille, työkykyisille ja ammattitaitoisille työkkäri tarjoa yhtään mitään. Sen sijaan osaamattomia, haluttomia ja kyvyttömiä kyllä ahdistellaan.

Joskus tulee "työtarjouksia", joissa on kopio MOL:n sivulla olevasta työpaikkailmoituksesta ja kehotus ottaa yhteyttä työnantajaan. Niillä ei ole mitään merkitystä, sillä samaa paikkaa voi hakea monta sataa ihmistä.

Mutta älä menetä toivoasi! Minä tiedän yhden ihmisen, jolle tuli oikea tarjous työkkärin kautta sellaisesta paikasta, joka ei ollut julkisessa haussa ja nyt on siinä työssä jo viidettä vuotta.

"Tarjouksissa" on kai se idea, että jos on niin kettumainen työnantaja, että kukaan ei suostu  menemään töihin vapaaehtoisesti, niin työkkäri määrää hakemaan.

Vierailija
12/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä on semmoisia piilotyöpaikkoja kuin palkkatukipaikat. Niistä tehdään osoituksia pitkään työnhakijoina olleille. Ne paikat eivät näy mollissa.

13/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuossa aikasemmin yli 2 vuotta työttömänä ja sain yhden työtarjouksen eli mun piti hakea sitä työtä. Varmaan riippuu henkilöstä miten paljon työkkäri niitä tarjouksia lähettelee ja ne tarjoukset on ihan niihin paikkoihin mitkä löytyvät Mol.fistä.

Ei kannata laskea sen varaan, et työkkäri löytää sulle töitä, ei todellakaan. Jos jossain vaiheessa tulee tilanne, että haluat tehdä mitä tahansa työtä niin suosittelen vuokratyöfirmoja, heillähän on myös rekrytoimenantoja niihin "parempiinkin" paikkoihin mikä ehkä sun tapauksessa tulee kyseeseen, riippuu tietysti mitä olet opiskellut.

Vierailija
14/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää jutut julkisuudessa "työkkäri tarjoaa töitä" tarkoittaa siis "työkkäri pakottaa karenssin uhalla hakemaan tiettyä avoinna olevaa työpaikkaa, johon jo muutenkin tulee satoja hakemuksia. Työnantaja päättää, ketkä pyytää haastatteluun ja valitsee heistä."

Työtarjous tarkoittaa siis juuri tuota yllä kuvailtua.

Vierailija
15/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuo "tukea työllistymiselle" on vain sanahelinää, samantasoista kuin ryppyvoide- tai laihdutusmainosten lupaukset. Tai työpaikkailmoitusten kaunojargon dynamisen työyhteisön huipputiimistä, jossa saat näköalapaikan alan kehityksen kärkeen.

Useinkin tuntuu, että meillä elää politiikan johtopaikkojen henkilöt samassa kuplassa kanssasi. Ikinä eivät ole työttöminä olleet, aina on kaverit järkänneet duunia, ja kuvittelevat että ne töistä kieltäytyvät työttömät tosiaan kehtaavat kieltäytyä jostakin oikeasta palkkatyöstä. Ihan hyvässä seurassa siis olet. Onneksi sentään myönnät tietämättömyytesi.

Vierailija
16/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimistoon ilmoittautumalla osoitat olevasi työmarkkinoiden käytettävissä, mikä puolestaan oikeuttaa sinut saamaan työttömyyskorvausta. TE-toimistossa sinut todennäköisesti vastavalmistuneena luokitellaan ykköslinjalaiseksi eli omin avuin työllistyväksi. Et siis tule saamaan edes työhönosoituksia (tai pikemmin työnhakuosoituksia) vaan saat ihan rauhassa hakea töitä. Joihinkin infotilaisuuksiin olet todennäköisesti velvoitettu osallistumaan.

Jos työllistymisesi pitkittyy (nyt ei puhuta viikoista eikä ihan muutamasta kuukaudesta) niin siirryt kakkoslinjalaiseksi eli sinun katsotaan tarvitsevan tukea työllistymiseen. Sinulle voidaan tarjota mahdollisuutta työkokeiluun ja virkailijasta riippuen voit saada työhönosoituksia eli ilmoituksia paikoista, joihin sinulla on velvollisuus hakea.

Jos työttömyytesi pitkittyy useiksi vuosiksi ja/tai siihen liittyy elämänhallintaongelmia, siirryt kolmannen linjan eli TYP:in asiakkaaksi. Sieltäkin voidaan lähettää työkokeiluihin mutta todennäköisemmin reitti johtaa kuntouttavaan työtoimintaan.

TE-toimiston asiakas ei tietenkään ole pakko olla.

Vierailija
17/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jokaiseen mol.fi työpaikkoihinhan tulee satoja hakemuksia per paikka muutenkin.

Työkkärin työtarjous ei lainkaan paranna työttömän asemaa siinä satojen hakijoiden joukossa. Työtön pakotetaan hakemaan sitä samaa paikkaa muiden satojen kanssa. Työtön ei saa mitään etulyöntiasemaa muihin nähden sillä, että työkkäri on oikein lähettäny työttömälle tämän työtarjouksen.

Työtarjous kuulostaa mun mielestä tasan siltä, että työkkäri lähettää vaikkapa vain viidelle työttömälle työtarjouksen paikkaan x. Jokainen näistä viidestä rustaa hakemuksen ja pääsee haastatteluun ja joku heistä valitaan. Paikkaa ei näy julkisesti missään. Näin mä ymmärrän työtarjouksen.

Mun mielestä työtarjouksen kohdalla pitäisi lukea "julkinen avoin työpaikka, jota sinun on karenssin uhalla haettava"

Vierailija
18/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimistoon ilmoittautumalla osoitat olevasi työmarkkinoiden käytettävissä, mikä puolestaan oikeuttaa sinut saamaan työttömyyskorvausta. TE-toimistossa sinut todennäköisesti vastavalmistuneena luokitellaan ykköslinjalaiseksi eli omin avuin työllistyväksi. Et siis tule saamaan edes työhönosoituksia (tai pikemmin työnhakuosoituksia) vaan saat ihan rauhassa hakea töitä. Joihinkin infotilaisuuksiin olet todennäköisesti velvoitettu osallistumaan.

Jos työllistymisesi pitkittyy (nyt ei puhuta viikoista eikä ihan muutamasta kuukaudesta) niin siirryt kakkoslinjalaiseksi eli sinun katsotaan tarvitsevan tukea työllistymiseen. Sinulle voidaan tarjota mahdollisuutta työkokeiluun ja virkailijasta riippuen voit saada työhönosoituksia eli ilmoituksia paikoista, joihin sinulla on velvollisuus hakea.

Jos työttömyytesi pitkittyy useiksi vuosiksi ja/tai siihen liittyy elämänhallintaongelmia, siirryt kolmannen linjan eli TYP:in asiakkaaksi. Sieltäkin voidaan lähettää työkokeiluihin mutta todennäköisemmin reitti johtaa kuntouttavaan työtoimintaan.

Sori, työtarjous oli se sana jota hain, ei työhönosoitus.

Vierailija
19/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää mitään "työhönosoitus"-sanaa käytössä. Sehän muutettiin työtarjoukseksi. Joka siis tarkoittaa karenssin uhalla haettavaa avointa työpaikkaa muiden satojen hakijoiden joukossa.

Vierailija
20/29 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä toimita niin että kukaan työllistyy.

Ei heillä mitään piilotyöpaikkoja ole. Kaikki tarjottavat työt löytyvät mol.in sivuilta.

Olet vain luku tilastoissa kun menet ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi.

Minulle tarjottiin sieltä kaivurikuskin työtä vaikken omista edes ajokorttia.

Tuosta voit päätellä miksi ei vaivaudu edes hakemaan näitä tarjottuja töitä.

Olen saanut työkkäriltä yhden työtarjouksen, joka ei ollut mollin sivulla. Olin kyseisessä työpaikassa vuoden. Ei tietenkään sillä, että tuollaisia paikkoja on tuhansia ja jokaikiselle työttömälle tarjotaan niitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi