Narsisti-ex tunkemassa samaan firmaan
Minulla on narsisti, ihan oikea sellapsykopex-poikaystävä, josta irtautuminen oli vaikeaa ja vei vuosia. Nyt olen ollut pari vuotta onnellisesti erossa ja tehnyt täydellisen henkisen irtioton. Ja mitä kuulenkaan. Hän onkin nyt tulossa töihin samaan firmaan. En usko missään tapauksessa, että hän havittelisi minua lainkaan takaisin, ei todellakaan, mutta en haluaisi olla enää misdään tekemisissä, taas. Itse adiassa hän saattaa pikemminkin alkaa leperrellä muille naisille, mikä on erittäin ok periaatteessa. Kävi lievästi ilmi, että hän on jo ilmeisesti tutustunut yhteen naiskollegaan, joka inhoaa minua, mutta hän nyt lähtee pois töistä aikaisemminkin. Minulla on uusi ihana mies, enkä missään tapauksessa halua tuota exää takaisin. Tätä ahdistusta ei varmaan voikaan ymmärtää, ellei ole ollut suhteessa oikeaan persoonallisuushäiriöiseen narsistiin.
Todella harmillinen juttu, varsinkin kun työn luonne on sellainen, ettei minulla ole muita työpaikkavaihtoehtoja realistisesti. Mitä ihmettä neuvoisitte? Todella harmittavaa, olen aika varma, että se jatkuva läheisyys tulee jotenkin vaikuttamaan minuun negatiivisesti. Siis luulin jo, että tämä olisi ollut kaikki ohi, mennyttä, mutta ei kuitenkaan. En usko miehen tulevan tänne minun takiani vaan itse työn takia. Mutta uskon, että tilanne tarjoaa hänelle jotain kieroa sivuhupia, on sellainen, joka tykkää leikitellä ihmisillä kuin kissa hiirillä.
Neuvoja? Onko kellään ollut vastaavaa?
Kommentit (17)
Työpaikan vaihto merkitsisi käytännössä koko urastani luopumista ja sitä en halua sen henkilön takia tehdä. Tästä täytyy vaan selviytyä jotenkin.
Ap
Jos kyseessä on oikea narsisti, huolestuisin enemmän. "Kiero sivuhupi" on vähättelyä.
Eipä tuossa muutakaan voi kun etsiä uutta työpaikkaa. "varsinkin kun työn luonne on sellainen, ettei minulla ole muita työpaikkavaihtoehtoja realistisesti"
Niin, tämä on oikea narsisti, voi olla jopa psykopaatti. Erittäin älykäs ja menestynyt kyllä eikä mikään rikollinen.
Mä jouduin ottamaan betasalpaajaa, jo pelkästään, kun kuulin tästä. Niin mitenhän se vaikuttaa olla pysyvästi samassa firmassa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa muutakaan voi kun etsiä uutta työpaikkaa. "varsinkin kun työn luonne on sellainen, ettei minulla ole muita työpaikkavaihtoehtoja realistisesti"
Nyt en ymmärtänyt tuota. Kun juuri ei ole muita vaihtoehtoja, ellen luovu urastani ja se on mulle tärkeää. En halua selittää tässä työstä tarkemmin.
Ap
Onko se nyt ihan varma että se ex on tulossa eli sillä on jo työpaikka luvattu?
Pystyykö kertomaan jollekin taholle töissä tuosta tedän historiasta? Ei siis suoraa valitusta tai mitään "tuo tulee tänne kiusaamaan" vaan yleisemmällä tasolla jotta jos ongelmia tulee on sinulla "liittolainen".
Tämä jos exäsi on niitä jotka pyrkivät manipuloimaan kaikkia ja voi yrittää saada muut sinua vastaan.
No jos täydellinen henkinen irtiotto on jo tapahtunut ja olet mennyt elämässäsi eteenpäin niin ei pitäisi pahemmin kaivella että hän tulee samaan työpaikkaan.
Spekuloit kuitenkin hänen suhdekuvioitaan ja korostat ettet halua häntä takaisin. Ehkä sinun olisi helpompi myöntää että jollain tasolla haluat hänet takaisin ja sitten myönnät itsellesi myös että sitä sinä et voi tehdä.
Ei sellasta firmaa ole, joka on kaikkeen alaan liittyvän suhteen maan ainoa työpaikka :D Niin, paitsi Porvoossa on yksi, jossa käyristetään Suomen kaikki banaanit.
On varmaa jo, että tulee.
Kun kuulin tästä, kerroin osalle työkavereista pintapuolisesti. Osa ei sanonut mitään. Se nainen, joka inhoaa minua jo valmiiksi ja joka on ilmeisesti ihastunut mieheen, alkoi piiikitellä ja haukkua minua muista asioista. Osa lähinnä vitsaili, että nyt saafaan seurata romanssia eikä taida ymmärtää, millainen mies oikeasti on, onneksi osa myös halasi kannustukseksi.
Tulee lisäksi siis sellainen olo, että nyt kaikki alkavat tarkkailla minua, mutta toisaalta pitihän sitä kuitenkin kertoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No jos täydellinen henkinen irtiotto on jo tapahtunut ja olet mennyt elämässäsi eteenpäin niin ei pitäisi pahemmin kaivella että hän tulee samaan työpaikkaan.
Spekuloit kuitenkin hänen suhdekuvioitaan ja korostat ettet halua häntä takaisin. Ehkä sinun olisi helpompi myöntää että jollain tasolla haluat hänet takaisin ja sitten myönnät itsellesi myös että sitä sinä et voi tehdä.
En todellakaan halua häntä takaisin. Mutta jos ei tunne sellaista ihmistä, ei varmaan voikaan ymmärtää tätä. Mulla on ollut ikäänkuin erittäin haitallinen riippuvuus, josta olen päässyt eroon. Ja nyt ikäänkuin kuivaksi päässeelle alkoholistille, joka vieläpä käyttää antabusta, alettaisiin näyttää koko ajan alkoholia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aloittaisin uuden työpaikan haun. Itselläni tuollainen ex myös, jonka kanssa en edes seurustellut mutta silti ahdistaisi todella paljon jos jouduttaisiin yhdessä työskentelemään.
Aika epäreilua, että narsistin uhri on se, jonka pitäisi menettää kaikki vielä eronkin jälkeen.
Uutta työpaikkaa hakemaan vain, voithan saada jopa paremman paikan tilalle. Sota narsistia vastaan vaatii sellaisia panoksia, että en suosittele.
Hyvä kun tunnistat läheisriippuvuuden tms mekanismin, josta olet jo päässyt kuiville. Mutta vaistoatko keneen voi oikeasti luottaa? Pahimmassa tapauksessa kaikki kääntyvät sinua vastaan ja sinusta tulee hermoraunio. Tosin työkyvyttömyyseläkekin on suurempi jos on työuraa taustalla.
Parhaassa tapauksessa et välitä yhtään!
Narsisti kun toivoo että muut kärsivät (hänen takiaan) mutta eivät voi sietää toisten onnellisuutta.
Ehkä työpaikan, jopa alan ja paikkakunnan vaihto on edessä. Jotkut joutuvat pakenemaan henkensä edestä ja kyllä, sitä tapahtuu suomessakin!
Narsistin tuttu, always have plan B.
Eli varasuunnitelmia, joista ei kannata kiusaajille kertoa.
Uusi työpaikka, jos jäät sinne ja se ex on siellä on myös olemassa vaara että jäät "uudelleen koukkuun" oon ollut todistamassa näitä tilanteita ennenkin.
Kaikki suosittelevat uutta työpaikkaa, mutta se ei ole mahdollista. Näitä ei ole muita, vaikka joku ei sitä meinaa uskoakaan jostain syystä.
Ehkä tämä nyt vain on jotenkin mun kohtsloni. Mulla ja hänelkä on ollut eräänlainen on off suhde kymmeniä vuosia ja nyt luulin aidosti päässeeni viimein eroon.
Hän on kuin vampyyri, joka imee kaiken energian ja elinvoiman. Ja nyt se alkaa taas alusta ja tulee jatkumaan vuosia.
Olen läheisriippuvainen. Jotenkin tunnen, etten ole enää ns centered, ihan kuin jo tieto siitä, ettänhän on tulossa, on jo alkanut ns siirtää keskustani häneen. Vaikka pitäisi keskittyä omaan elämään ja omiin asioihin. Tiedän miten siinä tulee taas käymään.
Ap, pikuhiljaa luovuttanut
Aloittaisin uuden työpaikan haun. Itselläni tuollainen ex myös, jonka kanssa en edes seurustellut mutta silti ahdistaisi todella paljon jos jouduttaisiin yhdessä työskentelemään.