Olen huolissani äitini uudesta suhteesta
Äitini tapasi vajaa vuosi sitten miehen netissä. Aluksi pitivät yhteyttä netin kautta ja sitten viettivät viikonloppuja toistensa luona. Ei mennyt kuin muutama kuukausi ja mies muutti äitini luokse.
Nyt kun olen tätä yhteiseloa muutaman kuukauden seurannut, olen alkanut huolestumaan. Minusta tuntuu, että mies rajoittaa äitini tekemisiä ja on kontrolloiva. Äidilläni on edellisestä avioliitosta huonoja kokemuksia, isäni oli mustasukkainen ja kontrolloiva. Näen pelottavia yhteneväisyyksiä tämän nykyisen miehen ja isäni käyttäytymisen välillä.
Laitan tähän esimerkiksi tilanteita, jotka ovat äidillä vieraillessani pistänyt silmään.
- Äitini olisi halunnut käyttää muutaman kympin omaan harrastukseensa. Olimme jo lähdössä ostoksille kahdestaan, kun mies kuuli suunnitelmamme ja sanoi, että nyt menee liian pitkälle eikä äiti saisi käyttää muutamaa kymppiä omaan harrastukseensa. Vaikka harrastus olisi kuinka "tyhmä", niin minusta äitini saa itse päättää mihin rahansa laittaa. Mies kuitenkin käyttää jatkuvasti rahoja omiin harrastuksiinsa. Äitini siis luovutti, emmekä lähteneet ostoksille.
-Äidilläni on paljon kummilapsia ym. ja he usein laittavat äidille viestiä Whatsappin kautta. Puhelin piippaa jatkuvasti, kun lapset ovat oppineet Whatsappin käytön. Jo viikkoja olen huomannut, että aina kun äiti saa viestin, hän sanoo ääneen keneltä se on. Olen ihmetellyt tätä. Ja kerran hän jopa näytti miehelle viestin. Mies ei koskaan minun kuullen ole pyytänyt äitiä sanomaan keneltä viesti on tai vaatinut näyttämään, mutta uskon, että tästä on keskusteltu suljettujen ovien takana. Kerran mies sanoi, että "alkaa kohta epäilemään, että äidillä on rakastaja, kun puhelin piippaa koko ajan". Tämä oli minusta huolestuttava kommentti, enkä tiennyt mitä sanoa.
-Äiti ei ole myöskään tavannut ystäviään enää.
Tuossa nyt pari esimerkkiä. Myös muita pikkujuttuja on, kuten valittamista siitä kuinka tavarat on väärissä paikoissa, jääkaapinovi on liian kauan auki kun äiti hakee sieltä jotain ym. Olen yrittänyt äidilleni puhua asiasta, mutta hän ei tunnu olevan halukas keskustelemaan asiasta.
Olen huolissani, sillä en halua että tämä alkaa menemään samalla tavalla kuin äitini ja isäni suhde aikoinaan. En oikein tiedä, mitä tehdä. Onko kenelläkään kokemuksia samankaltaisista tilanteista tai ylipäätään neuvoja mitä voisin tehdä?
Olen itse päälle 20-vuotias ja asun siis omassa kämpässä, samassa kaupungissa.