Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä peliriippuvaisen läheisiä? / peliriippuvaisia?

pakko pelata vaan
13.02.2017 |

Vaikka puolisoa tai lapsia (jotka ovat seuranneet vanhemman pelaamista)? tai ihan vaikka peliriippuvaista?

Miten se vaikuttaa teihin? Onko peliriippuvuus edelleen arkipäiväistä vai saatu jotenkin kuriin, jos niin, miten? Miten sait selville?

Ja jos peliriippuvaisia, niin mitkä syyt ajoivat aikoinaan pelaamaan ja oletko itse tietoinen ongelmastasi? Miten tämä ko. sairaus vaikuttaa sinuun itseesi?

Minun mieheni on peliriippuvainen. Jouduttiin myymään omistusasunto jokunen vuosi sitten, kun tämä ongelma tuli esille. Sitä ennen elin suht onnellisessa kuplassa, että meillä on kaikki hyvin. Ihmettelin mieheni "ajatukset aina jossain muualla"- meininkiä, mutta luulin sen johtuvan töistä. Ja kun lähdin lasten kanssa kyläilemään, että mies saisi olla rauhassa, niin ihmettelin, kun näytti siltä, että sängyssä ei oltaisi edes nukuttu ja epäilin hänen pettävän minua.

Kun asia ilmeni, sain tietää, että lainanlyhennykset ja vastikkeet oli maksamatta, sekä auto, sähkö, puhelimet yms. Ja kaikki säästöt menneet taivaan tuuliin. Onneksi itselläni oli hieman säästöjä ja maksoin rästiin jääneet velat pois, mutta asunto jouduttiin myymään tappiolla ja miehen velkoihin en ole koskenut.

Ja kun aloin penkomaan paikkoja, löytyi piilotettuja kirjekuoria ja maksukehoituksia ihan jokaisen takin sekä housuntaskuista ja myös varastoon oli tungettu osa. (Ihmettelin, kuinka hän oli osannut salata sen niin hyvin).

Nyt miehen palkasta menee joka kuukausi ulosottoon. Ja asumme vuokralla.
Hoitoon mies ei suostu menemään, koska ei koe itse, että hänellä olisi minkäänlaista ongelmaa enää (palkka tulee minun tilille ja minä hoidan raha-asiat nykyisin meillä).

Mutta, miehen mieliala vaihtelee ihan koko ajan. Todellista vuoristorataa. Joskus saattaa olla muutama päivä, että hän on ihan hyvällä tuulella ja hauska, kuten oli ennen. Mutta sitten hän saattaa ihan yllättäin muuttaa mieltään ja muuttuu tosi ikäväksi.

Hänen mielestään teen kaikki asiat väärin, ja aina olisi jossain parantamisen varaa ja tästä hän mainitseekin aina. Siis vähättelee jatkuvasti. On haukkunut kaikki sukulaiseni, ystäväni ihan mitättömiksi. Ja ylipäänsä kaikissa on vähän jotain sanomista. Etsii tarkoituksella vikoja muista ihmisistä, että pääsee näpäyttämään.

Ja hänellä on aikaisemminkin käynyt pelien kanssa samalla tavalla, oli silloin vielä sinkku. Mutta minulle tarinoi syyksi ihan muut seikat, että oli luottotiedot menneet.

Mietinkin, että jos hän ei suostu hakemaan apua riippuvuuteensa, hän ei pääse siitä koskaan eroon. Enkä minä aio jäädä katsomaan ja odottamaan viereen, koska kaikki tapahtuu kolmannen kerran.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi