virtsatietulehduksen oireet, päivystykseenkö?
Olen ollut kipeänä ja taas on kipeä olo. Lisäksi eilen alkoivat virtsatietulehduksen oireet.
Pitäiskö mennä päivystykseen?
Kommentit (18)
Jos olo on huono ja einpystybolemaan niin mene.Virtsis kyllä pahenee ioka hetki.Juo paljon. Jos sinulla on usein virtsistulehdus niin etkö estolääkitse sitä?paljon c- vitkuja ja karpaloa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olo on huono ja einpystybolemaan niin mene.Virtsis kyllä pahenee ioka hetki.Juo paljon. Jos sinulla on usein virtsistulehdus niin etkö estolääkitse sitä?paljon c- vitkuja ja karpaloa.
Ei ole ollut sitä aikoihin. Huono olo koska oon ollut kipeä jo päiviä.
Ajattelin ostaa yhtä valmistetta kaupasta.
Soita sinne, jos on selvät oireet voivat laittaa reseptin puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Eivät laita ellei ole ennen ollut ja käynyt useamman kerran saman syyn takia.
Ei kannata hirveen kauaa odotella.. mulla viimeks 2v sit oli virtsis, aattelin eka et "juuu ootan maanantaihin (kun oli vkl) ja juon karpalomehua. 12h päästä kusin verta ku oli menny pahaks, se voi pahentua tosi nopeesti.. satti ihan vitusti ja itkua väänsin. suosittelen käymään päivystyksessä heti ku ilmaantuu ees jotain oireita nii saa lääkkeet heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut sitä aikoihin. Huono olo koska oon ollut kipeä jo päiviä.
Ajattelin ostaa yhtä valmistetta kaupasta.
Osta vahvaa c-vitamiinia ja sokerittomia karpalomehuja,sokeri pahentaa ja yllyttää tulehdusta.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksessa onnistuu, päivystyksessä ei. Tai ainakin OYS toimii näin. Pakko mennä paikan päälle sairaanhoitajan haastateltavaksi.
Ota buranaa, juo psljon niin että tulee kunnon pissa tunnin välein. Ja kuumia suihkutteluja alapäähän, selkään ja alavatsalle. Pukeudu lämpimästi. Nämä auttaa jos tulehdus vasta alkamassa. Mutta jos vielä huomenna oireilee tai kuume nousee tai muuten olo pahenee, niin heti päivystykseen hakemaan antibiootit.
Mulla meni kerran munuaisiin asti tulehdus neljässä vuorokaudessa oireiden alusta, sen jälkeen hoitanut heti tuolla tavalla jos oireita ilmenee.
Vierailija kirjoitti:
Ota buranaa, juo psljon niin että tulee kunnon pissa tunnin välein. Ja kuumia suihkutteluja alapäähän, selkään ja alavatsalle. Pukeudu lämpimästi. Nämä auttaa jos tulehdus vasta alkamassa. Mutta jos vielä huomenna oireilee tai kuume nousee tai muuten olo pahenee, niin heti päivystykseen hakemaan antibiootit.
Mulla meni kerran munuaisiin asti tulehdus neljässä vuorokaudessa oireiden alusta, sen jälkeen hoitanut heti tuolla tavalla jos oireita ilmenee.
Niin, ei kai tässä kannata päiviä odotella.
Täytyy soittaa terv.neuvontaan.
Henkilökohtaisesti en odottaisi, mulla on meinaa kokemusta munuaisaltaantulehsuksesta. Mulle kävi niin, että lauantaina alkoi oireet ja päätin odottaa maanantaihin asti ja maanantaina soitin terveyskeskukseen. Sieltä ei laitettu viljelyyn, vaan sain suoraan reseptin. No, aloitin ne antibiootit ja olo vain paheni ja keskiviikkoiltana en pystynyt enää edes kävelemään, kun jokainen "tärähdys" aiheutti valtavaa kipua vatsan seudulla. Kuumekin oli korkea. Mies vei mut sairaalan päivystykseen ja siellä sitten ultrasivat munuaiset ja totesivat, että munuaisallas on tulehtunut. Meni useampi päivä parantuessa.
Alkavan tulehduksen kyllä pystyy hoitamaan melko hyvin yllämainituilla konsteilla. Mutta mikäli on jo päässyt pahemmaksi niin menisin lääkäriin ettei vaan leviä munuaisiin. Itsellä tulee aika ajoin noita lieviä oireita ja ne on kyllä hoituneet kotona ilman antibiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Alkavan tulehduksen kyllä pystyy hoitamaan melko hyvin yllämainituilla konsteilla. Mutta mikäli on jo päässyt pahemmaksi niin menisin lääkäriin ettei vaan leviä munuaisiin. Itsellä tulee aika ajoin noita lieviä oireita ja ne on kyllä hoituneet kotona ilman antibiootteja.
Ja miten se itsekseen hoituu? Alussa oireet olivat vain vessassa käydessä( eilen) ja nyt on kipua koko ajan.
Minulla on ollut virtsis vain kerran mutta oli kyllä niin pahat oireet heti että ei tullut mieleenkään odotella.
Pissatti koko ajan, kovat kivut ja pissasin verta.
Meidän 2v alkoi oireilla viime sunnuntaina. Eka onnistunut näyte saatiin tiistaina, toinen keskiviikkona. Viljelytuloksia piti odottaa torstaihin, jolloin saatiin kuuri. Siihen asti särkylääkkeillä hoidettiin. Pieniltä vaaditaan 2 näytettä. Tuntui pahalta, kun pieneen sattui ja ekasta näytteestä todettiin jo kohonneet bakteerikasvut. Nyt kuuri päällä.
Tarve käydä vessassa, vaikkei välttämättä tule kun pari tippaa. Vessan jälkeenkin sellainen olo, että pissahätä. Parisen vuotta sitten kävin parin päivän ajan tk:ssa julmetun kovan päänsäryn takia. Ei auttanut kipupiikit, lääkkeet, tiputus, porasin vaan ettei mikään saatana auta. Toisena päivänä katottiin vasta tulehdusarvot, huiteli korkeella. Siitä Taysiin, otettiin sen miljoona näytettä (verinäytteet, kuvaukset, selkäydinnestenäyte), ja vasta viimeisenä pissanäyte. Mulla oli munuaisaltaantulehdus! En muistanut että olisi ollut virtsatietulehduksen oireita, jos oli, niin erittäin lieviä ja katosivat nopeasti. Kylki/selkä oli loppuvaiheessa vähän kipeä, mutta se tuntu ihan normaalilta, että jotain paikkaa kolottaa, kun raksahommia tekee. Kukaan ei osannut sanoa, miksi pää oirehti niin lujaa. Tosin muutenkin krooniset päänsäryt ja migreenit, mutta ilman sitä järkyttävää päänsärkyä olis jäänyt se tulehdus huomaamatta. Ja päänsärky helpotti, kun alkoi saamaan antibioottia. Sen tapahtuman jälkeen oon pari kertaa käynyt tk:n vastaanotossa, kun on ollut oireita. Hoitajat ja lääkärit ymmärtänyt ihan hyvin, miksi oon sen pissanäytteen halunnut ottaa, kun oon kertonut tuosta episodista.. Mutta juu, parempi katsoa kuin katua, eli näytteenottoon
Itse yrittäisin hoitaa kotona ensin ja vaikka sitten maanantaina näytille ja labraan jos oireet vielä jatkuvat.