Älkää ikinä vetäkö piriä
Aivan saatanallinen aine. Pääsin vuosi sitten kuiville, mutta hengenlähtö oli monta kertaa lähellä.
T: Ex-narkki
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ajattele että add lääkekin on piriä.
Eikä siis mitenkään päihdytä eikä siihen jää koukkuun.
Henkilöt joilla on oikeasti add ja oikea annos voivat jäädä koukkuun siihen oloon minkä lääkkeet antaa.
Päinvastoin. Jos sinulla on add, niin lääke lisää keskittymistä eikä päihdytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöt joilla on oikeasti add ja oikea annos voivat jäädä koukkuun siihen oloon minkä lääkkeet antaa.
Vaikea kuvitella miten NORMAALIIN olotilaan voi jäädä koukkuun, eihän sitä muutosta käytännössä edes huomaa ellei varta vasten jää pohtimaan asiaa, vähän sama kuin terveenä ei tiedosta terveenä oloa, vaan vasta sairaana ajattelee asiaa. Ja ainakin minun käyttämiäni lääkkeitä pitää tauottaakin välillä, että toimivat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella miten NORMAALIIN olotilaan voi jäädä koukkuun, eihän sitä muutosta käytännössä edes huomaa ellei varta vasten jää pohtimaan asiaa, vähän sama kuin terveenä ei tiedosta terveenä oloa, vaan vasta sairaana ajattelee asiaa. Ja ainakin minun käyttämiäni lääkkeitä pitää tauottaakin välillä, että toimivat paremmin.
Joillekin normaali olotila on huomattavasti parempi kuin add-tila. Ei kyllä taida olla kovin tuhoisa riippuvuus.
Mahtavaa että olet AP pääsyt eroon aineista!<3 Itse en ole ikinä ymmärtänyt piritouhuja yms. Olen ollut aina kova menemään, ja nuoresta asti juhlinut, mutta aina järki ollut mukana. Olen ollut monilla jatkoilla nuorempana, missä vedettiin milloin mitäkin, mutta ikinä ei itselle tullut tarvetta vetää mitään. Nähnyt olen myös mitä aineet pahimmillaan tekee ihmiselle, ystävä kävi lähellä kuolemaa :( Ei nähty tämän ytsävän kanssa muutamaan vuoteen, koska meno hänellä alkoi olla niin kovaa, että ei ollut enää tässä maailmassa, kunnes eräänä päivänä näin hätkähdyttävän somepäivityksen tämän ystäväni siskon seinällä. Kuulin mitä oli käynyt, ja kun ystäväni vihdoin pääsi pois hoidosta, menin heti hänen tuekseen hänen kotiinsa. Yhdessä siivottiin se läävä, olin tukena, tsemppasin ja loin uskoa. Nykyisin ystävällä menee hyvin, on hyvässä ammatissa, eikä elämä pyöri enään pelkällä juhlimisella. Nämä entiset ystäväpiirit on myös jätetty kokonaan pois. Kumpa kaikilla kävisi yhtä hyvä tuuri. Ystäväni ei siis ikinä ollut kokeillut mitään aineita, kunnes tapasi ensi rakkautensa! Se oli sitten pikkuhiljaa menoa. Kyllä saa olla onnellinen, että itse valitsin aina sen järkevämmän tien, ja ymmärsin sen eron terveellä tavalla juhlimisen sekä tuhoisamman juhlimisen välillä, jo hyvin nuorena. Alle 18.vuotiaana muutin pois kotoa ihan uuteen kaupunkiin mistä en ketään tuntenut. Olisi ollut helppoa lähtee mukaan tiettyihin piireihin, mutta ne ei onneksi houkutelleet mukaan. Tervejärkinen, ja fiksu kotikasvatus lienee iso syy, että olen pärjännyt hyvin. Tsempit kaikille jotka taistelevat aineiden kanssa. Toivottavasti haette ja saatte apua, jos itse sitä tunnette tarvitsevanne! Ja viihdekäyttäjät, hyvä teille että aineet eivät häiritse elämäänne tuhoamalla kaikkea hyvää ympäriltänne. Peace out!
Mitenköhän tollainen 15-20 vuoden pirin / muiden päihteiden päivittäinen vetäminen yleensä vaikuttaa ihmiseen, siis kuiville pääsyn jälkeenkin niin kuin henkisesti ja fyysisesti?
Oli "ilo" tutustua yhteen tyyppiin joka oli aloittanut parikymppisenä ja muutama vuosi ennen meidän tapaamista lopettanut. Ensin vaikutti ihan suht normaalilta mutta kun oltiin enemmän tekemisissä niin huomasi että joko aineet/alkoholi tai se koko elämä mitä oli elänyt pitkään oli tainnut jättää jälkensä päähän.
Olin jotenkin niin naiivi, että kuvittelin kun ihminen ei enää käytä ja käy töissäkin ym. niin kaikki on ihan hyvin. Voi tietysti olla että oli jotain mt-ongelmiakin, jäänyt vaan häiritsemään kun oli pakko oman ja lasten turvallisuuden takia laittaa välit poikki.
Sen huomasin, että riippuvuus vaihtuu helposti toiseen ja elämyksiä haetaan erikoisistakin jutuista (mm. seksiin liittyvät).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon funtsinut, miten pirinistit jaksaa kiskoa sitä ainetta päivästä toiseen? Mitä ne siitä saa? No, onhan niitäkin jotka tykkää olla kännissä 24/7.
Riippuvuus johtuu aina muista ongelmista. Ei ihminen kenellä on mielenterveys kunnossa kokeile piriä bileissä ja ala pitämään monen päivän unettomia putkia.
Tuosta olen kyllä eri mieltä. Kyllä mä ymmärrän satunnaisen bilekäytön, mutta pirin kiskominen heti aamusta päivästä toiseen? Miksi? Tuleeko ne kiksit edes siitä myrkystä vai siitä säätämisestä ja elämäntavasta? Kokemuksen mukaan nistit haluaa puhuakin vain kamasta. Nistit, kertokaa!
Miten ihmeessä piriin edes jää koukkuun? Eihän se aiheuta edes vieroitusoireita kuten opiaatit jne. Huono itsetunto, masennusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon funtsinut, miten pirinistit jaksaa kiskoa sitä ainetta päivästä toiseen? Mitä ne siitä saa? No, onhan niitäkin jotka tykkää olla kännissä 24/7.
Riippuvuus johtuu aina muista ongelmista. Ei ihminen kenellä on mielenterveys kunnossa kokeile piriä bileissä ja ala pitämään monen päivän unettomia putkia.
Tuosta olen kyllä eri mieltä. Kyllä mä ymmärrän satunnaisen bilekäytön, mutta pirin kiskominen heti aamusta päivästä toiseen? Miksi? Tuleeko ne kiksit edes siitä myrkystä vai siitä säätämisestä ja elämäntavasta? Kokemuksen mukaan nistit haluaa puhuakin vain kamasta. Nistit, kertokaa!
Piritouhua en ole ikinä tajunnut itsekään. Opiaateissa kyse on siitä, että niistä tulee hyvä olo ja ilman hirveä. Lisäksi pohtimasi elämäntapa ja alakulttuuri. Jotkut jäävät myös ns. sosiaaliseen koukkuun jolloin eivät pääse irti käyttäjäpiireistä jne. Tuo ainainen huumeista puhuminen on ns. kuivanarkkausta ja aivokuvauksissa havaittu, että jo huumeista puhuminen aiheuttaa käyttäjille mielihyvää. T: Ex-heroinisti
Mulle tuli piristä rauhallinen olo. Vuosia myöhemmin todettiin AD/HD.
Ilman stimuu olisi jäänyt koulut kesken
Olin eilen juhlimassa, ja olin humalassa todella lähellä nokittaa baarissa. Onneksi en sortunut vanhoihin tapoihini. En koskaan ole käyttänyt kuin juhliessa, mutta kyllähän se aika paskaksi pistää paikat ja mielen, vaikka vetelisi "vain" viikonloppuisin. Edelleen tekee usein mieli, eikä ennen-niin-ihana nousuhumalakaan tunnu enää juuri miltään.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ikinä syökö sokeria. Aivan saatanallinen aine, ja tapaaakin kymmeniä kertoja enemmän ihmisiä kuin piri.
t. ex-läski
Piriähän käytettiin ennen laihdutuslääkkeenä ihan lääkärin määräämänä, pieniä annoksia päivittäin. Ylipainoisten kannattaisi siis varmaankin vaihtaa sokeri piriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ikinä syökö sokeria. Aivan saatanallinen aine, ja tapaaakin kymmeniä kertoja enemmän ihmisiä kuin piri.
t. ex-läski
Piriähän käytettiin ennen laihdutuslääkkeenä ihan lääkärin määräämänä, pieniä annoksia päivittäin. Ylipainoisten kannattaisi siis varmaankin vaihtaa sokeri piriin?
Tai kannattaisi vain jättää sokeri pois.
Huono itsetuntoisten suomalaisten päihde. Parhaat vetävät jaksaakseen juoda enemmän.
Vedetäänpäs T: Suomen hiihtoliiga
Nääh, en tarvii. Metyylifenidaattia meni juuri alas.