Tietojenkäsittelytiede yliopistossa
Kokemuksia? Onko kuinka vaativaa? Mitä taitoja olisi hyvä olla pohjalla?
Kommentit (25)
Minä yritän myös päästä koodari koulutukseen, joko datanomi tai tradenomi
olen harrastanu pc pelaamista kokoikäni ja olen tutustunut perus html koodiin ja se tuntuu aukeevan minulle, huono matikka peruskoulussa ja ei lukiota, englanti perustasoa parempi
mihin ohjelmistoihin ja koodeihin kannattaisi tutustua ennakkoon ettei olisi kusi sukassa jos pääsee kouluun? kiinnostusta enemmän nettisivujen luomiseen, ainakin java ja html5?
Nyt pääsee opiskelemaan tätä vuodeksi ilmaiseksi ja ilman sisäänpääsykokeita!
https://www.tekniikkatalous.fi/tyoelama/helsingin-yliopisto-avaa-tietoj…
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää rikkoa myytit: tietojenkäsittelytieteen opiskelu saati alan työ ei ole mitenkään mahdotonta matemaattisesti lahjattomalle. Se ei myöskään vaadi mitään ihmeellisiä älynlahjoja.
Olin itse aina koulussa huono, ja matematiikka oli erityisen vaikeaa. Halusin kuitenkin koodariksi, koska olen epäsosiaalinen ja ajattelin että koodatessa saa tehdä yksin rauhassa töitä. Lukion todistus oli huono kuin perse (keskiarvo 6,5) ja lyhyt matematiikka. Pääsin kuitenkin sisään opiskelemaan tietojenkäsittelyoppia 15 hengen kiintiössä, jotka pääsee sisään suoraan valintakokeen perusteella. Valintakokeeseen oli luettavana yksi yleistajuinen kirja missä ei ollut mitään matemaattista. Luin sen kirjan toki monia, monia kertoja koska tiesin että todistuksen perusteella en tule pääsemään ikinä sisään yliopistoon joten on saatava huippupisteet pääsykokeesta.
Opiskelu, no, vaatihan se työtä aluksi, kun en ollut ikinä tehnyt mitään ohjelmoinnin tapaistakaan ja lisäksi tosiaan piti suorittaa se matematiikan appro, missä suurin este oli matematiikan kammoni. Se matematiikka on kuitenkin niin erilaista kuin lukion matematiikka, että monet pitkän matematiikan lukeneet sanoivat ettei niistä lukio-opinnoista hyötyä juuri ollut kuitenkaan, joten en usko olleeni lyhyen matematiikan ihmisenä edes huonossa asemassa heihin nähden (kuten joku sanoi, se ei ole yliopistossa laskentaa vaan "kuivaa todistelua", ja mulle se oli yllättävän helppoa vaikka laskento oli kauhua). Matematiikan peruskurssia varten jouduin kyllä tuntikausia iltaisin tekemään töitä, usein kaljan voimalla matematiikkapelkoani lääkiten, mutta suoritin sen, ja kaikki muutkin opinnot, 4 vuodessa.
Työ on ollut vielä paljon helpompaa, ja mitään sellaista matematiikkaa en ole koskaan tarvinnut jota ei olisi jo peruskoulun ala-asteella opittu. Ja mä olen tehnyt kaikenlaista vaativana pidettyäkin kuten paikkatietojärjestelmiä (tietokannoissa ja ohjelmointikielissä on valmiina kirjastot joilla paikkatietolaskentaa tehdään, sitä ei tarvitse osata itse). Tällä hetkellä teen full stack devaajana perus nettisoftaa, ja on helppoa kuin heinänteko. Uskomatonta, että ne maksaa mulle 4800 euroa kuussa, hommasta jossa ei ole mitään vaativaa älyllisesti. Ainoa vaativuus on, että täytyy tuntea monia erilaisia tekniikoita (sql, angularJS, javascript, j2ee, ldap, websocket...) mutta niihin tutustuminen on vain lukemista ja kokeilemista, eikä niissä ole mitään älyä vaativaa.
"niin käytännössä ohjelmoinnin oppiminen vaatii aika lailla samanlaista ymmärrystä kuin matematiikan oppiminen."
Tähän en usko. Tunnen monia erittäin hyviä koodareita ,itseni lisäksi, jotka ovat matemaattisesti täysin torvia mutta hyviä ohjelmoijia.
Saanko kysyä minne hait opiskelemaan? (mikä kaupunki?)
Yliopistosta tkt-laitokseltahan voi toki valmistua tekemään muutakin kuin koodaamaan.. Julkishallinnolla projektipäällikkönä vedän järjestelmäkehityshankkeita eli enemmän työnkuva ohjelmistotuotantoprosessien puolella. Välillä liippaa tietokantoja mutta koodaamaan en ole vielä joutunut kertaakaan.