Pienikokoinen lapsi -onko kokemuksia?
Meidän taaperomme on nyt 1vee ja 3kk, mutta painoa on vain 8140 ja pituutta vielä vaivaisemmat 71cm. Tyttö on kehittynyt normaalisti ja on touhukas ja iloinen lapsi, mutta tuo PITUUS! Syntymäpaino oli 3826 ja pituus 49 cm, eli alku oli ihan normaali, mutta sitten taantui. Mitään syytä ei ole löytynyt, muutama kuukausi sitten otettiin keskussairaalassa kokeita aina sydänfilmistä kromosomitutkimuksiin. Tytöllä todettiin maitoallergia 4kk:n iässä, imetin häntä 1-vuotiaaksi, jolloin siirtyi kauramaitoon. Pituuskasvu on ollut koko ajan hidasta, mutta paino notkahti ensimmäisen kerran, kun aloitin kiinteät ja lähti sitten huimaan laskuun, kun lopetin imettämisen.
Onko muita vastaavia tapauksia? Te äidit, joiden lapsenne olivat hyvin pienikokoisia pieninä, ovatko myöhemmin saaneet ikätovereitaan kiinni? Itse olen 155cm, joten lapseni pienikokoisuutta selitellään sillä, että itsekin olen lyhyt. Kuitenkin olin vauva-iässä 5-7 cm pidempi kuin tyttöni. Tarkoittaako tämä sitä, että lapsestani tulee alle 150 cm pitkä.
Eihän tuo pituusasia maailman tärkein ole, mutta ihmisten kommentit ovat alkaneet ottaa päähän. Kun ihmiset taivastelevat, miten noin pieni osaa kävellä jo noin hyvin, huomaan selitteleväni asiaa. Pahimpia ovat kauhistelijat, jotka taivastelevat, että " sehän on paljon pienempi kuin meidän vauva, vaikka meidän vauva on vasta 7kk." ja sitten sellainen paljonpuhuva katse päälle...
Kommentit (14)
Tytöllämme oli ollut sikiöaikana kasvuhäiriö (syy tuntematon) ja hän syntyi keskosena, viikkoihin nähden pienikokoisena. Ensimmäisen vuoden aikana saavutuskasvua ei tullut juuri lainkaan, mutta sittemmin tyttö on saavuttanut vähän. Hänellä oli muuten myös notkahdus kiinteiden aloittamisen aikaan. Ja kun tyttö alkoi liikkua enemmän, suhteellinen paino laski ja vakiintui tuonne -15%:n tienoille.
Meillä tavoitteet eivät ole korkealla: vanhempien tietojen perusteella aikuisiän ennustepituus on -1,7 sd. 2-vuotisneuvolassa tyttö juuri ja juuri saavutti -2 sd -käyrät. Jos kasvu jatkuu tätä tahtia, pituusennuste on -2,7 sd eli n. 150 cm. Se riittää meille.
Jos kyse on esim. kasvuhormonin puutoksesta/tehoamattomuudesta, sitä voidaan hoitaa pistoksin. Taustalla voi olla jokin sairaus. Itselläni kasvu hidastui noin vuoden iässä, ja pari vuotta myöhemmin todettiin astma, jonka hoitona käytetty kortisoni " kutisti" entisestään. Mutta aivan mahdollista on, että lapsi nyt vain sattuu olemaan pienikokoinen. Lohduttavaa on, jos pituuskasvua kuitenkin tulee, vaikka vähänkin, ja lapsi on muuten hyvinvoiva ja reipas.
Vertailla ei tietenkään pitäisi, mutta meidän tyttömme mitat olivat 1v 3kk iässä 8060 g ja n. 72 cm. Viime kesänä pituutta ja painoa tuli hyvin, ja 2-vuotismitat olivat 9,6 kg ja 81 cm. Muiden kommentit olen jo oppinut ottamaan pitkälti huumorilla. Joskus vain ärsyttää, kun tyttöä kohdellaan kuin vauvaa eikä uskota, että hän kyllä osaa (jos haluaa).
Kuopus oli 1v 7300g ja 70cm. Syntyessään 3660g ja 51cm. Kasvu pysähtyi kokonaan kun kiinteät alotettiin 6kk. Tutkimuksissa ravattiin ja tytöllä sitten todettiin ruuan imeytymisen häiriö. Eli suoli ei ollut valmis tuhdimpaan ruokaan. Nyt sulattaa jo suurimman osan ruuasta kun ikää on 2v.
Keskimmäinen oli 1v 71cm ja 8500g. 2v 10kg ja 80cm ja nyt reilu 4v ja pituutta on 96cm. Juuri käytiin tiistaina sairaalassa allergiatesteissä. Koitetaan selvittää miksi pituuskasvu hidastuu kokoajan. Kesä pidetään paussia ja syksyllä jatketaan.
Esikoinen kulkee keskikäyrää. Nyt ikää 5½v ja pituutta 108cm ja painoa 17kg. Itse olen 168cm. Kakkosen pituusennuste aikuisena on reilu 150cm.
Vanhemman tytön pituus siis. Neiti on nyt 3 vuotta ja pari kuukautta ja on 96 cm pätkä. (Vertailun vuoksi: nuorempi neiti on kaksi vuotta nuorempi ja on 76 cm pitkä). Meillä ei edes ole tutkittu asiaa (ei muka tarvitse) vaikka vanhemmalle neidille sai vielä vähän aikaa sitten ostaa vauvojen puolelta vaatteet. Terkkari kysyi mun kokoa tuon ikäisenä... Noh siihen ei voi verrata koska itse synnyin raskausviikolla 26, joten kasvu ei ole ollut ihan normaalia.
Varsinkin meidän keskimmäinen. Syntymä pituus 49,5 cm ja paino 3400g. Aluksi kasvoi normaalisti, mutta noin 4kk iässä kasvu alkoi taittumaan. Mitään vikaa ei myöskään ole löydetty. Meillä tehtiin myös kromosomimääritys ja sydämen ultra. Mitat yksi vuotiaana olivat 6795g ja 70,5 cm. Ja kaksi vuotiaana 8,9 kg ja 79,8 cm. Minä olen pieni (156 cm), mutta aviomieheni ei. Meille on sanottu, että tilanne voi korjaantua ajan kanssa. Oletteko itse laskeneet lapsen oletettua aikuispituutta, vai onko se teille laskettu neuvolassa/lääkärissä. Meille sanottiin, että siitä ollaan luovuttu, koska pituutta on niin vaikea ennustaa... Esikoinen meillä oli syntyessään 52 cm ja 3790g. Yksivuotiaana 73,5 cm ja 8075g. Kaksivuotiaana 85,1 cm ja 10,150 kg. 3 vuotta ja 3kk mitat 93,5 cm ja 12,4 kg ja nelivuotiaana 98,1 cm ja 13,4 kg. Tämä viimeinen tapaus on kasvanut toistaiseksi normaalisti ja on ollut tukevampi kuin edelliset.
1 v iässä noin 9 kg ja 73 cm. Vertailun vuoksi oma 8 kk poikani on samanpituinen ja painaa yli 10 kg. Minusta tuli kuitenkin ihan normaalimittainen, eli pituutta 166 cm ja painoa siihen nähden sopivasti.
syntyessään 45 cm ja 2460 g, 1 vuotiaana 71,5 ja 7770 g. Olen kans huomannut et ihmiset ihmettelee tota kokoa. Ja varsinkin neuvolassa. mulla on palanut päreet aivan täysin meidän neuvolatätiin. Viimeksi tuumas mulle et lapsi pitäis pitää liikkumatta et paino nousisi.. just joo milläs köytät tuollaisen heilurin.
Meillä minä ja mies kumpikin 165, et ei näillä geeneil kovin isoa lasta voisi ees odottaa..
Kumpikin syntyi ihan normaalikokoisena. Toinen oli syntyessään 49 cm ja 3620 g, toinen 51 cm ja 4160 g. He kasvoivat pieninä koko varhaislapsuuden; vuoden ikäisinä olivat n. 8,2-kiloisia, 72-senttisiä, 2-vuotiaina alle 10-kiloisia. Kumpikin on kuitenkin koko ajan kasvanut omalla miinuskäyrällään eikä notkahduksia ole ollut.
Koululaisina he ovat olleet luokkansa pienimpiä. Vanhempi on nyt 15-vuotias ja 159-senttinen eikä varmasti enää paljon kasva (jos ollenkaan), koska menkatkin alkoivat jo aikoja sitten. Toinen on 13-vuotias, 155-senttinen, alle 40-kiloinen ja hänkään tuskin enää monta senttiä kasvaa. Hänelläkin menkat alkoi yli vuosi sitten. Vähän ihmetyttää tyttöjen koko, koska itse olen päälle 170 ja koulussa olin luokkani pisimpiä. Mutta mitä väliä! Kun ei mitään sairauksia ole taustalla, niin asiathan on ihan hyvin.
Syntyi 46 cm/2880 g. 1 v mitat olivat 68.5 cm ja 7.4 kg eli ekana vuonna ei tullut normaalia lisäkasvua, joka usein tulee pienikokoisina syntyneille. 2 v mitta oli 78 cm/9.8 kg, 3 v 85 cm/11 kg ja 4 v 91.8 cm/12 kg, eli näissä välein ei mitään ylimääräistä kasvua. Viimeisin mittaus on 4v5kk iästä 94 cm/13 kg.
Kaikki allergiat ja keliakiat on käyty läpi, samoin kasvuhormonin eritys. Valitettavasti kasvaa isänsä tavoin, joka syntyi isona.
Tytön 2v4kk nuorempi pikkuveli ottaa häntä mitassa jo kovasti kiinni. Eroa on enää alle 10 cm.
Oli mukavaa ja helpottavaakin lukea teidän muiden kokemuksia pienikokoisista lapsista. Helpottavaa nimenomaan siinä mielessä, että vaikuttaa siltä, että useimmissa tapauksissa pienikokoisuuden taustalla ei ole mitään vakavaa. Sain myös sellaisen vaikutelman, että todennäköisesti tytöstä tulee myös varsin pikkuruinen aikuinen, jos ei mitään ihmeellistä tapahdu. Pienuudessa ei todellakaan ole mitään pahaa, vaikka todennäköisesti pienikokoinen lapsi ja aikuinen joutuu ponnistelemaan vähän enemmän kuin isokokoinen ikätoverinsa tullakseen huomioiduksi oikealla tavalla. Pieni ja pippurinen tuntuu pätevän ainakin meidän tyttöömme!
Mukavaa kevään odotusta kaikille!
eli nykyistä pituutta en tiedä (on nyt 1v 2kk).
Myös 2v 7kk ikäinen tyttömme on pieni ja siro, 7-v poika taas ns. keskikäyräläinen.
Keskimmäinen on käynyt 1v ja 2v ikäisenä lääkärillä, joka on vaan todennut, että terveen oloinen ja sopusuhtainen, reipas tyttö. Mitään lisätutkimuksia ei oo tehty enkä niitä haluakaan.
Jos lapsi syö normaalisti, on terve ja kehittyy hyvin, niin en tosiaan ois huolissani. Kyllä tänne sopii pienempää ja isompaa, niin lasta kuin aikuistakin.
Itse olen 160cm ja mies 178cm. Tyttöjen aikuisiän pituusarvio on neuvolan mukaan 156-158cm Tarviiko sitä naisimmeisen sen isompi ollakaan???
Jotkut pienikokoisina syntyneet saavuttavat ikätoverinsa ekan vuoden aikana, jotkut myöhemmin, jotkut eivät koskaan. Joillakin normaalipainoisina syntyneillä kasvu taas hidastuu. Jos mitään sairautta ei todeta ja kasvua ylipäätään tulee, ei maksa vaivaa murehtia. Sitä paitsi, jotkut lapset ottavat hurjan kasvuharppauksen kouluun mennessään tai murrosiässä. Tytöillä on kasvun kannalta parempi, jos kuukautiset alkavat myöhään. Eli pienikokoisesta lapsesta ei aina tule pienikokoista aikuista.
Itse en ole kokenut vähäistä pituuttani mitenkään rajoittavana, kun ei se lentoemännänkään ammatti ole ollut toiveissa. (Monet ovat täällä laittaneet lastensa 1-vuotismitat; meidän tytöllämme ne olivat 68,5 cm ja 7170 g.)
poika on myös koko 1v6kk elämänsä ajan ollut pienikokoinen. Syntyessään oli 48,5cm pitkä ja painoi 3090g. Nyt 1v6kk lääkärissä oli 80,5cm pitkä ja painoi piirun verran yli 10kg painava. Nyt on tosin pituuden kanssa alkanut ottaa oikeata spurttia, lyhyessä ajassa oli tullut yli 5cm pituutta lisää, mutta paino kulkee tasaisesti omalla miinuskäyrällään. Meillä on terveydenhoitaja vaihtunut jo kolmesti ja nyt vasta olen löytänyt terkkarin joka ei itsekään liikaa stressaa erityisesti tuosta painosta. Minä olen pieni 156cm ja pojan isä on pienenä ollut samanlainen laiheliini kuin poika on nyt.
Koska poika on hyväntuulinen, erittäin liikkuvainen, en itse enää jaksa tuolla asialla päätäni vaivata. Alussa, vauva-aikana ensimmäisen äitinä terkkarin puheita kuunnellessa iski pieni paniikinpoikanen. Mutta ajan kanssa opin ymmärtämään ettei kaikki yksinkertaisesti voi kulkea sen keskiarvon mukaan.
Poikani syntyi 44cm pituisena. 1v oli 71cm pitkä, 2v 82cm. 3v pituutta oli 94cm ja 4v 102,5cm. Meillä pituuskasvua on siis tullut tasaisesti lisää koko ajan, eli -2 käyrältä kasvettu lähelle 0-käyrää.
Yleensä kai sanotaan, että jos lapsi kasvaa suht tasaisesti omalla käyrällään, ei ole hätää. Mutta jos kasvu hidastuu koko ajan, niin sitten voi sulkea pois tiettyjä sairauksia, kuten sen kasvuhormonin erityksen ongelmat, keliakian jne.
Meillä on esim. otettu keliakia vasta-aineet + röntgenissä arvioitu luustoikä. Tosin sitä on meillä pidetty hyvänä merkkinä, että kasvu on koko ajan pikkuisen kiihtynyt.
Kaivelin omaakin neuvolakorttia esille... Olen 153cm ja 1-vuotiaana olivat mitat 8,7kg ja 71cm.
Minulla on 4 vuotta täyttävä tyttö, joka oli 1-vuotiaana 8,9kg ja 72,5cm. Nyt 4-vuotiaana hän on kotimittausten mukaan n. 95cm pitkä (minä olin vastaavassa iässä jonkun sentin lyhyempi). Eli pikkuinen tyttö ainakin ikätovereihin verrattuna. Ympäristön kommentit ottavat tosiaan päähän välillä, mutta onhan meitä täällä eri mittaisia :)
Voihan olla, että teidän lapsella tuo allergiakin saattaa " syödä" kasvua, mutta hän ehkä ottaa myöhemmin ikätovereitaan kiinni? Kasvaako hän kuitenkin tasaisesti? Sehän on tärkeintä, että kasvaa, ei sillä ole merkitystä millä käyrällä kasvaa...