Mihin aikaan mitataan iltalämpö?
Tässä vain pohdiskelen ja mittailin ekaa kertaa lämpöäkin, joka oli aika normaali (yleensä 36,4 ja vähän enemmän 36,8). Mittaushetkellä kello oli 18.30. Vaihteleeko lämpö muutenkin aina päivän mittaan? Oliko niin että oviksen aikaan lämpö nousee ja siitä sitten laskee? Missä vaiheessa laskee (oma ovis oli viikko sitten). Kiitos vain tietäjille jo etukäteen.
Kommentit (4)
Lämmöt nousee ovista seuraavana päivänä (lämpöjen pitää olla koholla väh. 3 vrk) ja laskee suunnilleen silloin kun menkat alkavat. Mulla ne laskee menkkojen alkamista seuraavana päivänä. Joskus voi tietää lämmön perusteella kellonajan monelta täti punainen saapuu :) mutta sen oppii sitten kun on seuraillut lämpöjä muutaman kuukauden...
Mä olen mittaillut iltalämpöjä, vaikka tiedänkin että oikeaoppisesti lämpö pitäisi mitata aamulla. Mulla se on toiminut ihan hyvin eli alkukierrosta lämmöt on normaalit ja sit just ennen ovista tipahtaa ja heti sen jälkeen nousee ja sit taas laskee joko samana päivänä kun menkat alkaa tai edellisenä päivänä. Mut onhan se tosi epävarma keino ja toisinaan ne saattavat heitelläkin (kuten tässä kierrossa), mutta useimmiten ne on mennyt kuten edellä kerroin.. Tsemppiä sulle lämpöjen mittailuun! Toivottavasti tärppi kävisi mahdollisimman nopeasti tai vaikka mieluummin olisi jo käynyt! bd bd bd bd bd :)
Mulla on siis ollut aivan väärät luulot. Kuvittelin että lämmöt nousee oviksen aikaan ja laskee pian sen jälkeen, paitsi silloin jos on raskaana... Mistä lie sekin käsitys tullut.
Lämpö kannattaa mitata heti aamulla ennen kuin on edes noussut sängystä. Nimittäin päivän aikana lämmöt heilahtelee ihan jo siitäkin syystä, että lihakset tuottavat lämpöä jo pelkästä kävelemisestä esim. vessaan ja takaisin. Vastaavasti ruokailun jälkeen suolilämpö nousee ja muualla kehossa on viileämpää.
Mutta joka tapauksessa lämmöt kannattaa mitata vähintään 4 h levon jälkeen, jos on esim. vuorotyö.