Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko 10-v poikasi pyöriä isompien poikien kanssa kauppakeskuksissa arki-iltoina vielä 20 jälkeen?

Vierailija
09.02.2017 |

Isommat pojat eivät ole siis isoveljiä tai sukulaisia vaan tätä vakio kauppakeskusjengiä. Ja jos tämä 10-v olisi jo kertaalleen jäänyt luokalleen poissaolojen vuoksi.

Tiedän yhden pojan, jolla tällaiset olot ja huolestuttaa. Itse en voisi kuvitella, että oma lapsi saisi näin toimia.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista on vakio kauppakeskusjengi?

Vierailija
2/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. No en tietenkään. Ei kukaan normaali, lapsestaan kiinnostunut vanhempi antaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan.

Meillä 10v. on tuohon aikaan illasta kotona syömässä iltapalaa.

4/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi olla kahdeksan jälkeen enkä sitä aiemminkaan. Tuonikäisen ei pidä pyöriä ostoskeskuksissa ollenkaan, ellei ole siellä käymässä ostoksilla vanhempiensa kanssa. Syrjäytymisvaara ilmeinen. 

Vierailija
5/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei, jos isommat pitävät huolen nuoremmistaan. Pitäähän viikarin saada olla sosiaalinen.

Vierailija
6/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä itse olit saman ikäisenä? Tuskin kotona perheen parissa.. Eiköhän me kaikki olla oltu yöjuoksijoita aikanamme.

Vierailija
7/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista on vakio kauppakeskusjengi?

Vakio kauppakeskusjengi on sellaista ala/yläasteikäistä porukkaa, joka pyörii kauppakeskuksessa sen sulkemisaikaan saakka. Eivät ole ostoksilla, vaan ainoastaan hengailemassa, kun ei ilmeisesti muuta ajanviettopaikkaa ole. Yleensä koostuu 8- luokkalaisista ja sitä vanhemmista, mutta porukkaan saattaa joskus mahtua yksi tai kaksi pientä alaluokkalaistakin (3-4 luokkalaista). Tämä on siis se, mitä itse olen pistänyt merkille. Yleensä käyn tekemässä ruokaostokset samoissa kauppakeskuksissa, joten naamat ovat kyllä käyneet tutuiksi, kun ovat joka ilta samat.

Suurimman osan pojista tiedän ihan nimeltä, kun samalla alueella asuvat. Ja ihmettelenkin nyt, että päästääkö joku pienen (10-v) noin myöhään ulos, ja jos päästää niin miksi? Mä en ymmärrä. Auttakaa mua ymmärtään.

Ap

Vierailija
8/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä itse olit saman ikäisenä? Tuskin kotona perheen parissa.. Eiköhän me kaikki olla oltu yöjuoksijoita aikanamme.

Kotona olin 10-vuotiaana viimeistään 19.00, ja asuin kuitenkin tosi pienellä paikkakunnalla. En isossa kaupungissa kuten nyt. Mun vanhemmat ei olisi ikimaailmassa antanut mun roikkua kauppakeskuksissa tai kadulla iltaisin.

Vierailija
9/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästä. Meillä 13 v on yhtenä erikoisiltana ollut kavereiden kanssa kaupungilla (me vanhemmat liikuttiin samassa tapahtumassa nuorempien lasten ja heidän kavereidensa kanssa). Muuten lapset eivät ole käyneet kaupungilla kuin aikuisten kanssa.

Toki saisivat päivällä käydä kaupassa/kirjastossa mutta ei ole kiinnostanut ketään lapsista vielä.

Vierailija
10/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn kysymykseen yksi vastaus. Yksi äiti valitti että tuonikäinen lapsi karkaa pyörällä iltaisin kaupungille vaikka hän kieltää. No nyt lapsi jotain 13-14 v ja lapsi karkaa kaupungille viritetyllä mopolla (ja äiti valittaa että on kielletty mutta kun ei tottele). Itselle tulee kyllä montakin ajatusta mieleen miten estää mutta tuo äiti ei keksinyt mitään.

Vierailija
11/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peli on kohta menetetty tuon pojan osalta.

12/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat töissä esimerkiksi iltavuorossa tai asuvat lähellä kauppakeskusta eikä välttämättä edes vanhemmat tiedä lapsensa kuluttavan aikaa sielä. Ehkä vähän myöhä jo, mutta voisi sen ajan paljon huonomminkin kuluttaa. 

Vierailija
13/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Sen ikäinen pysyy "omissa nurkissa" jos ei kotona, niin kotoa 200 metrin säteellä tai harrastuksissa.

Me asuttiin Koivukylän kupeessa, kun lapset olivat ala-asteella. Säännöt olivat nuo.

Muistan kun käytiin pojan kanssa perjantai-iltana kävelyllä, kun hän oli 10v. Lapselle oli tilattu pelisälää ja Koivukylän ärrältä nouto ja peliseteleitä yms.

Piipahdettiin Koivukylän Alepassa, hän oli susupala pussin omistaja ja kola toisessa kainalossa. Hän oli iloinen herkkuistaan ja eikun hanhenmarssia kotiin pari kilsaa, että pääsee pelaamaan. Olihan siinä sitä populaa ja luokkakavereita, joiden kanssa poika moikkas, pari mullekin. Olihan se surullinen hetki, kun luokkakaverilla oli sätkän rullaus siinä pahasti kesken, kun purutkin tippu maahan.

Lisäys: Teineilläkin pitää olla syy olla ostareilla. Ostarille mennään shoppailemaan, ei lojumaan tyhjänpäiväisesti.

Siksi muutettiin skutsiin ja järkättiin kellariin peli/touhuluola lapsille (aikuisilekin) ja kavereilleen, ettei tule edes tarvetta notkua kauppakeskuksissa. Nuorimmat kyyditetään Koivukylään yläasteelle.

14/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos koitat pojalta kysellä miksi hänestä on hauskaa pyöriä siellä. Kyselet vaikka vähän vaivihkaa millaisia nämä vanhemmat tyypit ovat ja mistä he ovat kiinnostuneita. En tiedä missä päin asutte, onko alueella jotain huumeporukkaa vai onko kyse jostain vähän viattomammasta paikasta.

Tapausta tuntematta iskisin kyllä kiellon tuohon. Miksi hänen pitäisi saada hengata siellä? Onko hänellä muita harrastuksia? Onko hänellä sisaruksia, saako hän kutsua kavereitaan kotiin joinain iltoina? Nämä vaikuttavat paljon siihen, mitä hän haluaa vapaa-aikanaan tehdä. Hyvä asia kuitenkin kun tunnet niitä tyyppejä jotka pyörivät siellä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi