Skitsofrenia ja äitiys
Olen nyt raskausviikolla 18. Mentyämme naimisiin mieheni kanssa päätimme perustaa perheen ja yli vuoden yrittämisen jälkeen tulin vihdoin raskaaksi. Nyt arveluttaa miten tähän ympäristö, eli perhe ja terveydenhuoltohenkilökunta tulee suhtautumaan. Sain skitsofrenia-diagnoosin vuonna 2001 ja sen jälkeen olen lääkityksen sekä terpian avulla saanut suoritettua tutkinnon ja päässyt työelämään. Minulla on hyvä, täyspäiväinen työpaikka ja muutenkin asiat hyvin. Kävin psykiatrilla keskustelemassa lääkitykseni vähentämisestä raskauden aikana ja kuulin mitä olin vähän pelännytkin. Hän kysyi minulta, emmekö ole harkinneet adoptiota oman lapsen sijaan. Minulle on koko sairauden aikana hoettu että ehkäisystä täytyy pitää huolta ja muutenkin annettu ymmärtää etten ole kelvollinen äidiksi. Tiedän ettei adoptio onnistuisi mielenterveysongelman takia ja olemme muutenkin jo liian vanhoja siihen.
Minkälaisia asenteita mielenterveysongelmaisia kohtaan olette kohdanneet raskaana ollessanne ja lapsianne kasvattaessanne?
Kommentit (3)
Kappas täältä on erään käyttäjän kommentti häipynyt :)
mirjamin2 kirjoitti:
Kappas täältä on erään käyttäjän kommentti häipynyt :)
Tästä ketjusta kaksi kommenttia. Pyysin ylläpidolta poistoa perusteena se, ettei voi itse poistaa omia kirjoituksiaan.
Tuossa ei ollut mitään vastausta kysymykseeni. En ole trolli enkä muuten käytä mitään mainitsemistasi lääkkeistä. Tiedän että riskejä on mutta käyttämäni lääke kuuluu ryhmään jossa vaikutukset sikiön kehitykseen ovat hyvin pienet. Asperger voi tulla täysin terveenkin äidin lapselle.
Odotellessa vastauksia kysymykseeni eli millaisia asenteita olette kohdanneet raskausaikana ja lapsen varttuessa mielenterveysongelmaisena äitinä?
Nyt menossa RV 25 ja lapsi on täysin normaalisti kehittynyt ultran sekä lapsivesinäytteen perusteella. Kromosomikartta näyttää täydelliseltä :)