Tekisi mieli kiljua raivosta, en osaa asentaa pyykinpesukonetta ja tästä vielä puuttuukin osia
Minulla ei ole koskaan ollut omaa konetta ja muutin asuntoon jossa ei ole pesutupaa koneineen, vain kuivaushuone. Tilasin Candy Aqua 104D1 koneen https://www.hobbyhall.fi/kodinkoneet/candy/candy-aqua-1041d1-2-s-pesuko…?
Se tuli ja kaikki on perseellään. Koneen takaosa näyttää tältä, eli siinä on vain 1 letku http://aijaa.com/HUvbPl
Kun taas se mihin kone pitää kiinnittää, näyttäisi vaativan kahta letkua: http://aijaa.com/in4oCS
Sitten tuli vielä tällainen ohjelappunen: http://aijaa.com/mF2Gcb
Siinä neuvotaan: irrota kansilevyn kaksi ruuvia ja poista kansilevy ja poista suojapahvi. No, ne ruuvit näyttävät tältä ja minulla ei ole mitään hajua millä minä ne irrotan.http://aijaa.com/mI1rBd
Ohje jatkuu: poista tukiraudan kaksi kiinnikettä ja poista styroksilevy tukiraudan alta. Älä aseta kiinnikkeitä takaisin paikoilleen. Kallista konetta eteenpäin ja vedä ulos styroksia sisältävät muovipussit koneen alta. Kiinnitä kansilevy takaisin paikalleen. Aseta poimutettu levy kuvan osoittamalla tavalla. Kuva näyttää että levy pitää asentaa koneen pohjaan. No, koneen mukana ei tullut mitään poimutettua levyä ja vielä joku letkukin puuttuu! Tekisi mieli vain itkeä. Olisin tilannut koneen asennuksen mutta kun tuota konetta tilasin, siellä ei ollut missään kohtaa jossa olisin voinut sen valita.
Osaatteko auttaa? Mikä letku minun pitää käydä ostamassa ja mistä? Mikä tuo poimutettu levy on ja mistä saan sen? Millä välineellä saan tuon koneen kannen auki?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö koneessa ole rummun sisälläkään letkua "varastossa"? Kuulostaa omituiselta, ettei koneen mukana tulisi letkua. Toisaalta siitä on kyllä yhdeksän vuotta aikaa kun viimeksi ostin pesukoneen.
Eli sinulta puuttuu tällainen letku (tai vastaava)
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/tulovesiletku-prof-2500mm-rst-pintak…
Ja sitten kannattaa ostaa jakoavain, jotta saat letkun paikalleen ja tukiraudat pois.
MUISTA, että letkuja ei kuulu kiristää mitenkään hampaat irvessä.
Katos vain, rummun sisällä oli se letku ja käyttäohjeet. En ehtinyt tutustua koneeseen, katselin vain sitä päällä olevaa lappua ja siinä puhuttiin vain koneen kannen avaamisesta ja tukiraudasta.
Eli minun tatvitsee vain ostaa väline jolla saan koneen auki. Jospa se poimutettu levykin mikä pitää laittaa koneen pohjaan, löytyy koneen sisältä.
ApEttä asentaa letkun koneeseen niin sitä varten tuskin tarvitsee koneesta avata mitään taustapeltejä.
Olet ilmeisesti mies kun täällä aina sanotaan ettei miehet lue käyttöohjeita :)
Käyttöohjeessa lukee: irrota kansilevyn kaksi kiinnitysruuvia. Poista suojapahvi. Poista tukiraudan kaksi kiinnikettä. Poista styroksilevy tukiraudan alta. Älä aseta kiinnikkeitä takaisin paikoilleen. Kiinnitä kansilevy takaisin paikoilleen. Asenna poimutettu levy kuvan osoittamalla tavalla. (Pesukoneen pohjaan)
ApSitten teet kuten ohjeessa sanotaan. Mutta toivottavasti tajuat mitkä ruuvit avataan ja mitä irrotetaan mistäkin. Mieti nyt kaksi kertaa ennen kuin teet mitään.
Ja edelleen suosittelen hankkimaan avuksi jonkun joka tietää mitä tekee.
Kaipa minä voisin pyytää huoltomiehen apuun. Asun kunnan vuokratalossa.
Ap
Ei se ilmaiseksi tule. Eli lompsaa joudut raottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö koneessa ole rummun sisälläkään letkua "varastossa"? Kuulostaa omituiselta, ettei koneen mukana tulisi letkua. Toisaalta siitä on kyllä yhdeksän vuotta aikaa kun viimeksi ostin pesukoneen.
Ja sitten kannattaa ostaa jakoavain, jotta saat letkun paikalleen ja tukiraudat pois.
Katos vain, rummun sisällä oli se letku ja käyttäohjeet. En ehtinyt tutustua koneeseen, katselin vain sitä päällä olevaa lappua ja siinä puhuttiin vain koneen kannen avaamisesta ja tukiraudasta.
Eli minun tatvitsee vain ostaa väline jolla saan koneen auki. Jospa se poimutettu levykin mikä pitää laittaa koneen pohjaan, löytyy koneen sisältä.
ApEttä asentaa letkun koneeseen niin sitä varten tuskin tarvitsee koneesta avata mitään taustapeltejä.
Käyttöohjeessa lukee: irrota kansilevyn kaksi kiinnitysruuvia. Poista suojapahvi. Poista tukiraudan kaksi kiinnikettä. Poista styroksilevy tukiraudan alta. Älä aseta kiinnikkeitä takaisin paikoilleen. Kiinnitä kansilevy takaisin paikoilleen. Asenna poimutettu levy kuvan osoittamalla tavalla. (Pesukoneen pohjaan)
ApSitten teet kuten ohjeessa sanotaan. Mutta toivottavasti tajuat mitkä ruuvit avataan ja mitä irrotetaan mistäkin. Mieti nyt kaksi kertaa ennen kuin teet mitään.
ApEi se ilmaiseksi tule. Eli lompsaa joudut raottamaan.
Paljonkohan se maksaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Viestissä 38 on oikea ohje vesiletkun ja viemäriletkun kiinnitykseen sinun tapauksessasi. Lisäksi teet kuten koneen ohjeessa sanotaan ja siinä se.
Jos vesiletkun liitos vuotaa niin jotain tiivistettä siihen liitokseen. Voi kokeilla tuo pitävyys ennen koneen paikoilleen asennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApViestissä 38 on oikea ohje vesiletkun ja viemäriletkun kiinnitykseen sinun tapauksessasi. Lisäksi teet kuten koneen ohjeessa sanotaan ja siinä se.
Jos vesiletkun liitos vuotaa niin jotain tiivistettä siihen liitokseen. Voi kokeilla tuo pitävyys ennen koneen paikoilleen asennusta.
Pitää kokeilla.
Ap
Hyvinhän ap pärjää. Kiva lukea tällaista kun aloittaja saa kerrankin ohjeita. Tai no, melkein kaikilta saa.
Kiitos vastanneille. Kokeilen ensin itse laittaa ja jos ei onnistu niin soitan huoltoon. Koneen mukana tuli käyttöohje, jonka luen huolella ja nyt lähden ostamaan jakoavainta, jolla saan koneen kannen auki. En jatka tämän ketjun seuraamista ja tähän kommentoimista.
Ap
Onko ap feministi, joka ei tarvitse miestä mihinkään? ; )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ton takia maksoin myös asennuksen.
Tämä on ilmeisesti sitä uusavuttomuutta. Pesukoneen asentaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja siinä pärjää ruuvimeisselillä ja jakoavaimella.
Mutta jos ei ole mitään käryä, niin toki kannattaa pyytää paikalle joku joka osaa.
Me tilasimme asennuksen pelkästään siksi, että pesukoneen paikka on toisen kerroksen kylpyhuoneessa. Pelkällä kotiinkuljetuksella se olisi jätetty ulko-ovelle, mutta asennettuna se viedään perille asti.
Jonkinlaista uusavuttomuutta se varmaan on, että ei osata edes etsiä käyttöohjetta. Pesukoneen tapauksessa on aika selvää, että irto-osat ovat koneen sisällä ja siellä on todennäköisesti myös käyttöohje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ilmeisesti sitä uusavuttomuutta. Pesukoneen asentaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja siinä pärjää ruuvimeisselillä ja jakoavaimella.
Mutta jos ei ole mitään käryä, niin toki kannattaa pyytää paikalle joku joka osaa.
Sitä voidaan kutsua myös mukavuudenhaluksi. Miksi ruveta ähräämään itse, kun asennus maksaa sen 25€? Se sama tyyppi joka tuo koneen, myös asentaa sen. Eikä tarvitse jälkeenpäin arvuutella, menikö päin vittua.
Pesukone kestää vähintään sen 10 vuotta (no Candy ehkä ei, mutta kunnolliset) joten minkälainen asennusrutiini mahtaa normikäyttäjällä olla? Tuollainen mies joka kuskaa ja asentelee koneita päivittäin, osaa tehdä sen vaikka silmät kiinni ja kädet selän taakse sidottuina.
Ei muuten osaa. Meille on ostettu useampi iso kodinkone asennettuna. Kun olen jälkeenpäin tarkistanut käyttöohjeen kanssa, onko laite oikein asennettu, yleensä ei ole ollut oikein. Esimerkiksi pesukoneen jalkojen korkeussäätö oli unohdettu kiristää ja lieden kaatumiseste oli asennettu väärin. Liesikuvunkin "ammattitaitoinen" asentaja ruuvasi kaapistoon kiinni sivupellin läpi (ja yhden ruuvin vielä kaapin ohi pelkkään ilmaan), eikä käyttöohjeessa mainittuja kannattimia käyttäen. Liesikuvun asennukseen en voinut itse vaikuttaa, koska se sattuu kuulumaan taloyhtiön vastuulle (rivitalossa) ja siksi rikkoutuneen tilalle uuden ostaminen ja asentaminen oli taloyhtiön tehtävä.
Minä olisin itse tehnyt asennuksen paremmin, jos vain olisin saanut. Liettä ja liesikuvua en voinut laillisesti asentaa itse, koska niissä oli kiinteät sähkökytkennät.
Vierailija kirjoitti:
Et saa asentaa itse pesukonetta, joudut pyytämään putkimiehen asentamaan. Soita isännöitsijälle ja kysy neuvoja.
Ollaan itse asennettu sekä tiskikone että pyykkikone. Ei ole mitään rakettitiedettä eikä ongelmia ole ollut.
Kyllästynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voidaan kutsua myös mukavuudenhaluksi. Miksi ruveta ähräämään itse, kun asennus maksaa sen 25€? Se sama tyyppi joka tuo koneen, myös asentaa sen. Eikä tarvitse jälkeenpäin arvuutella, menikö päin vittua.
Pesukone kestää vähintään sen 10 vuotta (no Candy ehkä ei, mutta kunnolliset) joten minkälainen asennusrutiini mahtaa normikäyttäjällä olla? Tuollainen mies joka kuskaa ja asentelee koneita päivittäin, osaa tehdä sen vaikka silmät kiinni ja kädet selän taakse sidottuina.
Ei muuten osaa. Meille on ostettu useampi iso kodinkone asennettuna. Kun olen jälkeenpäin tarkistanut käyttöohjeen kanssa, onko laite oikein asennettu, yleensä ei ole ollut oikein. Esimerkiksi pesukoneen jalkojen korkeussäätö oli unohdettu kiristää ja lieden kaatumiseste oli asennettu väärin. Liesikuvunkin "ammattitaitoinen" asentaja ruuvasi kaapistoon kiinni sivupellin läpi (ja yhden ruuvin vielä kaapin ohi pelkkään ilmaan), eikä käyttöohjeessa mainittuja kannattimia käyttäen. Liesikuvun asennukseen en voinut itse vaikuttaa, koska se sattuu kuulumaan taloyhtiön vastuulle (rivitalossa) ja siksi rikkoutuneen tilalle uuden ostaminen ja asentaminen oli taloyhtiön tehtävä.
Minä olisin itse tehnyt asennuksen paremmin, jos vain olisin saanut. Liettä ja liesikuvua en voinut laillisesti asentaa itse, koska niissä oli kiinteät sähkökytkennät.
Totta kai ne voi asentaa itse, kunhan sähkäri vaan käy sitten kytkemässä.
Vierailija kirjoitti:
Et saa asentaa itse pesukonetta, joudut pyytämään putkimiehen asentamaan. Soita isännöitsijälle ja kysy neuvoja.
Kyllä saa. Toki jos et osaa, niin väärin asennetusta koneesta ei vakuutusyhtiöltä korvauksia heru. Jos osaat kiristää liitokset, tehdä hanhenkaulan ja asentaa vuotokaukalon niin eipä siinä sitten mitään. Tuota hanhenkaulaakaan ei pääsääntöisesti tarvita sillä se on käytännössä kaikissa koneissa jo sisäänrakennettuna, eli letkun voi periaatteessa vetää suoraan kaivoliitäntään.
Saako pesukonetta asentaa muu kuin putkimies?? Ainakin joku vastuu on vakuutusyhtiölle jos jotakin tapahtuu jos menee itse asentelemaan. Asennus ei maksa monta kymppiä. Kannattaa tosiaan soittaa isännöitsijälle jos on asentamassa konetta. Sieltä voi saada ainakin putkimiehen nimen joka voi tulla asentamaan koneen. lisäksi isännöitsijä voi valaista vähän vastuista, jotka koskevat ko koneiden asennusta. Voi olla että tulee kallis vesivahinko.... Itse en ainakaan uskaltaisi asentaa itse konetta. Kriteerit ovat tiukentuneet.
Vierailija kirjoitti:
Saako pesukonetta asentaa muu kuin putkimies?? Ainakin joku vastuu on vakuutusyhtiölle jos jotakin tapahtuu jos menee itse asentelemaan. Asennus ei maksa monta kymppiä. Kannattaa tosiaan soittaa isännöitsijälle jos on asentamassa konetta. Sieltä voi saada ainakin putkimiehen nimen joka voi tulla asentamaan koneen. lisäksi isännöitsijä voi valaista vähän vastuista, jotka koskevat ko koneiden asennusta. Voi olla että tulee kallis vesivahinko.... Itse en ainakaan uskaltaisi asentaa itse konetta. Kriteerit ovat tiukentuneet.
Saa asentaa jos kone on kosteassa tilassa. Kuten pyykinpesukone yleensä on.
Tiskikoneen joka yleensä on keittiössä eli kuivassa tilassa vaatii putkiliikkeen asennuksen.
No... Eipä se heidän työnlaatunsa aina ole ihan priimaa... Nimimerkillä löysät liitokset.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollut omaa konetta ja muutin asuntoon jossa ei ole pesutupaa koneineen, vain kuivaushuone. Tilasin Candy Aqua 104D1 koneen https://www.hobbyhall.fi/kodinkoneet/candy/candy-aqua-1041d1-2-s-pesuko…?
Se tuli ja kaikki on perseellään. Koneen takaosa näyttää tältä, eli siinä on vain 1 letku http://aijaa.com/HUvbPl
Kun taas se mihin kone pitää kiinnittää, näyttäisi vaativan kahta letkua: http://aijaa.com/in4oCS
Sitten tuli vielä tällainen ohjelappunen: http://aijaa.com/mF2Gcb
Siinä neuvotaan: irrota kansilevyn kaksi ruuvia ja poista kansilevy ja poista suojapahvi. No, ne ruuvit näyttävät tältä ja minulla ei ole mitään hajua millä minä ne irrotan.http://aijaa.com/mI1rBd
Ohje jatkuu: poista tukiraudan kaksi kiinnikettä ja poista styroksilevy tukiraudan alta. Älä aseta kiinnikkeitä takaisin paikoilleen. Kallista konetta eteenpäin ja vedä ulos styroksia sisältävät muovipussit koneen alta. Kiinnitä kansilevy takaisin paikalleen. Aseta poimutettu levy kuvan osoittamalla tavalla. Kuva näyttää että levy pitää asentaa koneen pohjaan. No, koneen mukana ei tullut mitään poimutettua levyä ja vielä joku letkukin puuttuu! Tekisi mieli vain itkeä. Olisin tilannut koneen asennuksen mutta kun tuota konetta tilasin, siellä ei ollut missään kohtaa jossa olisin voinut sen valita.
Osaatteko auttaa? Mikä letku minun pitää käydä ostamassa ja mistä? Mikä tuo poimutettu levy on ja mistä saan sen? Millä välineellä saan tuon koneen kannen auki?
Made in Russia.... Daa daa
Vierailija kirjoitti:
Saako pesukonetta asentaa muu kuin putkimies??
Totta kai saa.
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlainen vesivahinko voi sattua, jos pesukone on kylpyhuoneessa liitettynä omiin hanoihinsa? Vedenotossa on tavallinen kierteillä varustettu liitin, jota ei oikein voi kytkeä väärin. Poistoletku taas kiristetään pesualtaan alla olevaan liittimeen koneen mukana tulleella letkunkiristimellä. Jos jokin liitos vuotaa, vesi päätyy lattialle ja siitä lattiakaivoon. Sähköt on kytketty tökkäämällä pistoke pesukonepistorasiaan. Mihin tässä sitä asentajaa tarvitaan ja miksi vakuutusyhtiölle ei kelpaisi itse tehty asennus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMillaiset mutterit oli letkun päissä?
https://cdn-c.verkkokauppa.com/images/62/2_269318-2480x1168.jpeg
Esimerkiksi tuossa on vuoviset mutterit ja ne kuuluukin kiristää ihan sormikireyteen. Toki sinun tulee ensimmäisellä pesukerralla katsoa, että liittimet pitävät. Ja jos vuotoa on, niin kiristät hieman lisää.
Tällainen letku tuli rummun sisältä ja tuo metalliosa oli täällä minun kylpyhuoneessa valmiina. Sekin varmasti tulee koneeseen.
http://aijaa.com/kKe8g9Ap
Tuo on imusuoja ja se pitäisi asentaa pesukonehanan ja letkun väliin. Jos se on vanha niin siinä saattaa olla tiivisteet kovettunut ja jää vuotamaan tai tiivisteet voi olla myös hävinnyt. Lisäksi siinä on joku vanha letkuliitin vielä kiinni.
Et tarvitse käytännössä tuota ollenkaan, sen tarkoituksena on estää esim. maanalaisen putkirikon sattuessa ja käyttövesiverkoston paineiden tippuessa veden imeytyminen pesukoneesta takaisin käyttövesiverkostoon.
Pesukoneessa ei kuitenkaan ole käyttövesiputket yhteydessä rumpuun ja vesitilaan suoraan (ilmaväliä ja menee pesuainelokeron kautta), joten käytännössä tuo imusuoja on ihan turha ja sitä ei tarvitse asentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa asentaa jos kone on kosteassa tilassa. Kuten pyykinpesukone yleensä on.
Tiskikoneen joka yleensä on keittiössä eli kuivassa tilassa vaatii putkiliikkeen asennuksen.
No... Eipä se heidän työnlaatunsa aina ole ihan priimaa... Nimimerkillä löysät liitokset.
No ei tasan vaadi. Kiinteiden sähköasennusten teko on ainoa mitä et itse saa tehdä.
Tässä on oikea ohje tähän tapaukseen.