Suosittele eurooppalaista kaupunkilomakohdetta historiafanille
Ajattelin hemmotella itseäni pyöreiden synttäreiden johdosta ja lähteä pariksi päiväksi johonkin eurooppalaiseen kaupunkiin. Tärkein kriteeri kohdetta valitessani on se, että kaupungista löytyy hyviä museoita ja/tai muita kiinnostavia historiallisia nähtävyyksiä. Edullinen hintataso plussaa, opiskelija kun olen. Löytyykö suosituksia muilta historiasta kiinnostuneilta matkailijoilta?
Kommentit (32)
Historiallisten kohteiden määrässä Rooma lienee ylittämätön.
Kaikissa Euroopan kaupungeissa on historiaa. Kyse on ehkä enemmän siitä, minkä tyyppista historiaa haluaisit.
Itse suosittelisin Tamperetta tai Bathia. Ensimmäisessää on huvät museot. Jälkimmäisessä kaikki Austen-memorabilia ja myös kivoja museoita. Ja arkkitehtuuriakin voi katsella pari tuntia.
Bologna! Euroopan vanhin yliopisto, paljon museoita.. Voi yhdistää esim. Rooman matkaan
Historian perusteella Ateena tai Rooma. Jos etsit lähempää halvempaa matkakohdetta, niin ehkä tuo ehdotettu Krakova voisi olla hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Krakova
Krakova on kaunis paikka, ja sieltä pääsee bussilla helposti Auschwitziin. Siellä on historiaa riittämiin....
Gdansk. Lennot halvat, edulliset majoitukset, halvalla ruokaa. Läheltä löytyy mm.Stuttenhoffin keskitysleiri (josta mm.selvisi suonalaisnainen vauvansa kanssa) ja Malborkin linna.
Myös vanhasta kaupungista löytyy museoita ja esim.ikivanha mylly.
Lyhyelle matkalle plussaa on myös erittäin lyhyt lento
Ihan läheltä vaikka Tukholma ja Tallinna. Ja ihan tosissani. Myös Tartto, Riika, Vilna, Gdansk, Praha, Budapest, Bratislava, Wien, Berliini.
Kiinnostaako sinua joku tietty historian aikakausi? Rauniot, kuvataide, musiikki?
Pariisi (ei kovin halpa), museoita ja muuta historiaa
Rooma (kohtuuhintainen) historiaa joka nurkalla, mun suosikki!
Lontoo (kallis) löytyy museota ja historiaa
Jos tosi edullisesti haluat selvitä, niin sit varmaan Krakova, Praha tms.
Krakovalle ääni täältäkin! Olin siellä kuukausi sitten ja rakastuin ihan totaalisesti! Ja historiafanille todella hyvä, löytyy esim. upea vanha kaupunki (Euroopan parhaiten säilyneitä), Wavelin linna, Oscar Schindlerin vanha emalitehdas, joka nykyään museona, Kazimierzin vanha juutalaiskaupunginosa ja lisäksi jonkin matkaa kaupungin ulkopuolella tietysti Auschwitz. Hintataso myös edullinen ja lyhyt lento.
Budapest. Ja on edullinenkin vielä :)
Lissabon
Wien
Dubrovnik
Berliini
Lontoo (ilmaisia museoita)
Pietari
Matkojen hinnoista en tiedä, mutta ehdotan Ateenaa.
Hadrianuksen muuri Englannin ja Skotlannin välillä voisi olla mielenkiintoinen kohde, mutta ehkä siihen reissuun varaisi enemmän aikaa kuin pari päivää (ts. haluaisi viettää aikaa myös esim. Edinburghissa).
Miten olisi jokin kohde tältä listalta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailmanperint%C3%B6luettelon_ko…
Jos 2. maailmansota kiinnostaa, niin ehdottomasti Berliini. Jos taas vaikka Ranskan vallankumous, niin Pariisi ja retki Versailles'n. Ja sitten on aina se Rooma...
Krakova