Pokkarissa käytettiin sanaa kuullostaa
Eli en minä ainoa niin kirjoittava ole ollut. Hah! Vasta täältä sain tietää, että mukamas olen sen yli 40 vuotta kirjoittanut väärin.
Kommentit (19)
Olet käyttänyt sitä 40 vuotta väärin. Sanaa kuullostaa voi käyttää vain yhdessä asiayhteydessä ja merkityksessään. Ei sanan kuulostaa tilalla joka lauseessa. Hohhoijaa taas!
Polta se kirja. Mielellään myös kaikki muutkin kopiot siitä. Kirjoittajalle/kääntäjälle voi lähettää kilon paskaa ja sanakirjan.
Onko tämä kielioppitunti vai keskustelupalsta? Anteeksi, olen erehtynyt väärään paikkaan näköjään, kun tämä onkin foorumi, jossa eräät haluavat vain päteä kieliopintaidoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä niminen pokkari?
Vanha pokkari, jossa lyhyitä tarinoita eri kirjoittajilta ja kolme suomentajaa. Hitchcock kommentoi niitä juttuja aluksi. En muista nyt nimeä.
"Kuullostaa" on sanan "kuulostaa" potentiaalimuoto, merkitsee "saattaa kuulostaa / ehkä kuulostaa".
Useimmat sanat taipuvat potentiaaliin esim. "hän saapuu ehkä" -> "hän saapunee",
mutta esim. "hän luultavasti kävelee" -> "hän kävellee" sen sijaan että "kävelenee".
Et valitettavasti todellakaan ole ainoa, mutta ei se tarkoita, ettet kirjoittaisi väärin.
Vierailija kirjoitti:
"Kuullostaa" on sanan "kuulostaa" potentiaalimuoto, merkitsee "saattaa kuulostaa / ehkä kuulostaa".
Useimmat sanat taipuvat potentiaaliin esim. "hän saapuu ehkä" -> "hän saapunee",
mutta esim. "hän luultavasti kävelee" -> "hän kävellee" sen sijaan että "kävelenee".
Siis ei jumalauta!!! 😳
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole.
https://fi.wiktionary.org/wiki/Liite:Verbitaivutus/suomi/kuulostaa
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kuulostanee?
Luin kerran kirjan, jossa kirjoitettiin baari, kun tarkoitertiin paareja.
Oon uusintakierroksella lukemassa Sinuhea, mun kirjan painos taitaa olla ihan alkuperäinen. Siellä kirjoitetaan useasti: peloittaa ja neekeriorjatkin mainitaan. Pitääkö mun polttaa tuo kirja roviolla vai pelkästään pöyristyä?
Eli kuullostaa sanaa voi käyttää vain silloin kun kirjoittaa, että 'kuullostaa' on väärin kirjoitettu.
Ysille: kuulostaa -> kuulostanee on potentiaali, ei kuullostaa; muodostetaan siis aivan samalla tavalla kuin antamasi esimerkit. Sinusta tämä kuulostanee kummalta, mutta niin se nyt vain on.
Vierailija kirjoitti:
Oon uusintakierroksella lukemassa Sinuhea, mun kirjan painos taitaa olla ihan alkuperäinen. Siellä kirjoitetaan useasti: peloittaa ja neekeriorjatkin mainitaan. Pitääkö mun polttaa tuo kirja roviolla vai pelkästään pöyristyä?
Ehdottomasti pitää vähintään pöyristyä ja kirjoittaa asiasta someen.
Niin siinä käy, kun ei käytetä osaavaa vaan halpaa kääntäjää, jolla ei ole koulutusta.