Varasteleva kaveri, mikä neuvoksi?
Elikkäs kaverini paljasti olevansa näpistelijä, näpistelee ketjuliikkeistä koruja, vaatteita ja milloin mitäkin.
Itse olen varastamista täysin vastaan enkä itse koskaan nappaisi mitään mukaani ilman kassalla käyntiä. Kaverini touhuissa minua eniten huolettaa se, että jos hän jää kiinni ja saa siitä rikosrekisterin, kuinka paljon hankalampaa on saada vaikka töitä, jos rekkarissa näkyy varkaus. Toki omat moraaliperiaatteeni tässä myös koputtelevat, mutta en tiedä oikeastaan mitä tehdä.
Vinkkejä kuinka toimia tilanteessa?
Kommentit (9)
Itse stressaisin liikkua kaverisi kanssa kaupoilla, sua saatetaan luulla osalliseksi näpistykseen.
Mulle on käynyt näin.... onneksi se oli väärä hälytys ja vartijat olivat katsoneet valvontakamerasta väärin, muuten mäkin oisin syyllistynyt näpistykseen ja vain koska satuin olemaan seurassa.
Eikai osapuolta joka ei varasta voida syyttää varastamisesta?
Minun kohdalla katsoivat meidän olevan samaa seuruetta ja minun olevan "mukana juonessa". Minutkin vietiin takahuoneeseen jossa tavarat tarkistettiin. Vartijat itse selittivät että kameravalvonta tallensi kuinka kaverini laittoi jonkin tuotteen taskuunsa ja minä seisoin siinä vieressä. Oikeasti kaverini oli laittanut huulirasvaa ja sen takaisin taskuun. Kummaltakaan meistä ei löytynty taskuista mitään ja saimme lähteä. En sitten tiedä mitä olisi käynyt jos kaverini olisi oikeasti jotain pöllinyt.
2
Muita kokemuksia? Alkoi nyt huolettamaan, että saan itsekin siinä samalla jonkun syytteen vaikka mitään en luvatta veisikään.. Voi itku.
Ottaisin etäisyyttä ja katsoisin erittäin tarkasti, etten mene koskaan mihinkään kauppaan yhdessä.
Saattaa tulla seurauksia sinullekkin jos olette yhdessä kaupassa ja jää kiinni. Eli ehdottomasti lopettaisin yhteisen kaupassa käynnin.
Toisekseen kertoisin kyllä mielipiteeni asiallisesti kaverille. Tyyliin oma moraalini ei anna varastaa. Ja lisäksi pelottaisi se että ennemmin tai myöhemmin jäisi kuitenkin kiinni ja se voisi merkittävästi haitata tulevaisuudessa. Kertoisin myös etten halua käydä enää kaverin kanssa kaupassa mutta muuten kyllä voitaisiin nähdä.
Todennäköisesti kaveri ottaisi etäisyyttä mutta se olisi hänen valintansa.
Millaisissa piireissä te mammat oikein liikutte? Nyt ei ole esimerkillistä käytöstä teidän pilteillenne.
Ei kuulu sulle, et toimi mitenkään.