Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksoin juuri viimeiset velkani ja 6 kk velkahelvetti on ohi!

Vivi
06.02.2017 |

Haluan kertoa tarinani täällä, muiden samojen ongelmien kanssa kamppailevien kannustamiseksi ja ehkä vähän varoitukseksikin muille kaltaisilleni. Olen kolmekymppinen nainen ja velkaannuin viime vuonna todella pahasti. Alkuvuosi meni eron jälkeen "elämästä nauttien": matkustelin, ostelin kaikkea ihanaa, kävin kulttuuritapahtumissa, söin ulkona jne. Suuren osan maksoin luotolla tai velaksi. Syksyn alussa huomasin tilin olevan tyhjä, Visan olevan -4500 miinuksella, joustoluottoa maksimimäärä ja vielä muita pidempiaikaisia luottoja ja verovelkaa saman verran. Yhteensä velkoja oli kertynyt noin 15 000 euroa, ihan huomaamatta. Tajusin tämän siinnä vaiheessa, kun suunnittelin taas jotain ulkomaanmatkaa ja yritin hakea uutta luottoa. Pankki torppasi sen, koska minulla oli jo niin paljon vanhoja velkoja. Vasta silloin silmäni avautuivat. Olen yleensä hoitanut KAIKKI asiani kunnolla, joten häpeä oli kova. Kyseessä eivät olleet mitkään pikavipit tai muut, vaan ihan normaalit pankin myöntävät luotot, joita pystyy hakemaan pankissa edes käymättä. Olin saanut saman verran palkkaa kuin ennenkin, mutta elin tyhmästi ja huolimattomasti, joten velkaa oli kertynyt ihan huomaamattomasti. Loppuvuosi menikin sitten kaikkialta mahdollisista asioista säästäen ja paljon töitä paiskien. Tänään maksoin viimeiset verovelat ja luoton erän! Sain onneksi neuvoteltua kaikki velat niin, ettei luottotietoihin tullut merkintää, vaikka välillä kyllä jo hirvitti ja laskut jäivät aivan viimeiseen eräpäivään.

Ihan uskomaton tunne, kun puolen vuoden velkahelvetti on nyt ohi. Tämä asia on hävettänyt ja vaivannut mieltä ihan hirveästi. Kukaan sukulaiseni tai ystäväni ei tiedä tästä, eivätkä he varmasti osanneet mitään arvatakaan. Olen ollut liian häpeissäni kertomaan, koska velkaantuminen oli täysin omaa tyhmyyttäni. Kaikille samassa tilanteessa painiville voimia: kaikki kyllä järjestyy, vaikka välillä tuleekin vaikeampia hetkiä!

Nyt aion tehdä töitä ja elää yksinkertaista elämää. Kerätä säästöjä ja välttää enää ikinä velkaantumasta. Tämä kokemus on ollut rankka, mutta todella opettavainen!

Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toko tiedän että on pahasti velkaantuneita, velat perinnässä ja paljon ihmisiä joilta on mennyt luottotiedot jne. Itseäni juuri pelotti tuo luottotietojen menetys todella paljon vaikkei lopulta yksikään lasku perintään mennyt, koska sain lopulta ne jotenkin hoidettua ennen sitä. Mutta montakin kertaa oli lähellä ja unettomia öitä vietettyä. -ap

Vierailija
22/23 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä minä luin.... vai että sellaista. Minusta ap asiasi ovat hyvin jos puolessa vuodessa velat on maksettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään vastaavaa kokemusta, mutta pystyn eläytymään ap:n tuskaan sikäli, että kulutusvelkaantuminen olisi minulle äärimmäisen stressaava ja kauhistuttava kokemus.

Olen aikoinani ottanut silloisiin tuloihini nähden jättiläismäisen asuntolainan ja lainannut lisää mökin rakentamiseen. Lainaa on ollut ja sitä on tullut makseltua lähes 20 vuotta, kunnes se eräänä päivänä loppui.. Asuntolaina ei koskaan stressannut, koska olen hankkinut vain sellaisia asuntoja, jotka saa tarvittaessa nopeasti myytyä ja joiden arvo säilyy ja kasvaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi