Ostoskärrykeskustelusta ihan rauhallisesti...
eli, te, jotka kuskaatte niitä lapsianne siellä kärryissä, niin voisitteko kertoa perustelut, että miksi? Siis miksi se on niin kauheaa jos se lapsi siinä vieressä kävelee? Kyllähän ne tottelee, kun niille sanoo (jos siis kasvatettu on). Jotenkin tuntuu, että jos jo tällaisessa asiassa menee " aidan alitse" niin miten te pärjäätte sitten kun lapsenne ovat murrosikäisiä? Silloin niitä ei voi enää sinne kärryyn laittaa etteivät kiukuttele... Koko tässä jutussahan se perusongelma on se, että vanhemmat eivät kestä lasten kiukuttelua ja haluavat valita sen helpoimman tien. Kyllä se lapsi kaupassa oppii käyttäytymään, jos siihen vaan mahdollisuus annetaan (toki mitä vanhemmasta lapsesta on kyse sitä vaikeampaa tietty se on)...
Kommentit (52)
Vierailija:
ISTUINosassa on painorajoitus, ei itse kärryssä...
Uhmahan on just sitä, että koetellaan rajoja, jos sille antaa periksi niin huonosti käy... Uhma ei siis ole sitä, että lapsi saa käyttäytyä miten vaan, eikä siihen saa missään tapauksessa puuttua... Sille oikeasti saa tehdä jotain -pitääkin tehdä. Muuten lapsiressu on ihan hukassa, kun ei tiedä mikä on oikein ja mikä väärin.
Vierailija:
Uhmahan on just sitä, että koetellaan rajoja, jos sille antaa periksi niin huonosti käy... Uhma ei siis ole sitä, että lapsi saa käyttäytyä miten vaan, eikä siihen saa missään tapauksessa puuttua... Sille oikeasti saa tehdä jotain -pitääkin tehdä. Muuten lapsiressu on ihan hukassa, kun ei tiedä mikä on oikein ja mikä väärin.
Ei siinä mitään huonosti käy jos kerran (!) huutavan ja rimpuilevan lapsen kärrää pois paikalta (ja eihän se siinä edes saa " käyttäytyä miten tahtoo" eli maata maassa/juoksennella käytävillä/jne). Tarkoitin sitä, että AINA ei välttämättä ole aikaa. Ja kyllä, olen äitiyslomalla joten aikaa todellakin on, mutta ei välttämättä tule AINA olemaan.
Ehkä niillä kärryssä kuskattavilla lapsilla, tai lähinnä niillä vanhemmilla, on syynsä? Ainakin joskus? Tämä vain sillä, että ei aina tarvitse jäädä paheksumaan ja olettamaan yhtään mitään.
Jos tuossa toisessa ketjussa esimerkkilapsena oli viisivuotias, joka kiipesi muitta mutkitta kärryyn, niin todennäköisesti ihan vakiintunut tapa.
Vierailija:
Ei siinä mitään huonosti käy jos kerran (!) huutavan ja rimpuilevan lapsen kärrää pois paikalta (ja eihän se siinä edes saa " käyttäytyä miten tahtoo" eli maata maassa/juoksennella käytävillä/jne). Tarkoitin sitä, että AINA ei välttämättä ole aikaa. Ja kyllä, olen äitiyslomalla joten aikaa todellakin on, mutta ei välttämättä tule AINA olemaan.
Ehkä niillä kärryssä kuskattavilla lapsilla, tai lähinnä niillä vanhemmilla, on syynsä? Ainakin joskus? Tämä vain sillä, että ei aina tarvitse jäädä paheksumaan ja olettamaan yhtään mitään.
Ei ikinä uskois äiti-ihmisistä moista suvaitsemattomuutta...
Silti, ei minulla ole kovin fanaattista mileipidettä. Kuhan lämpimikseni kirjoitan perusteluja, minkä kerkeen. Kaikkihan täällä on enemmän tai vähemmän pilke silmäkulmassa? ;)
Vierailija:
Kuvitellaan, että lapset oli 1, 2½ ja 4v. Pitää ostaa jokaiselle kevätpuku isosta ostoskeskuksesta.
Käveleekö kauniisti kärryn vierellä? Nautitko ostoksista?
Jos näin on, nostan hattua :) Minä olen vain mukavuudenhaluisempi...
Vierailija:
Kuvitellaan, että lapset oli 1, 2½ ja 4v. Pitää ostaa jokaiselle kevätpuku isosta ostoskeskuksesta.
Käveleekö kauniisti kärryn vierellä? Nautitko ostoksista?Jos näin on, nostan hattua :) Minä olen vain mukavuudenhaluisempi...
Minä jo vähän ihmettelenkin, että mitä superäitejä täällä oikein on: " 4:n alle 3v kanssa kaupassa" , ja " lapseni käyttäytyvät aina hyvin kun olen niin erinomainen kasvattaja" jne jne.
No tässä teille nyt ilmoittautuu se kaikkein laiskin ja mukavuudenhaluisin äiti: En käy ikinä kaupassa 4v ja 1v poikieni kanssa! Ajatelkaa! Meillä ruokaostokset hoitaa useimmiten mies yksin! Ei voi olla totta! Mitäköhän kamalaa tästäkin seuraa. Lapseni eivät aikuisena osaa käydä kaupassa kun eivät ole sellaista ikinä nähneet, voi APUA!
Vierailija:
Silti, ei minulla ole kovin fanaattista mileipidettä. Kuhan lämpimikseni kirjoitan perusteluja, minkä kerkeen. Kaikkihan täällä on enemmän tai vähemmän pilke silmäkulmassa? ;)Vierailija:
Eli voin kuskata kärryssä ja tukistella lastani niinkuin ennenkin, ok! Kiitos teille siitä!
Isokin ostoskärry nääs kaatuu herkästi, jos lapsi seisoo siinä ja painopiste siirtyy laidalle, nähty on ja monesti! Mun mielestä tuo on paha uhka lapselle, pää kajahtaa ilkeästi kivikovaan kaupan lattiaan!
onneksi tässä maailmassa on täydellisiä av-mammoja jotka voivat sitten ääneen kauhistella mitä ihmettä ne taviskansalaiset oikeen tekee ja miten kasvattaa lapsistaan laiskoja paskoja!!!
Oikeasti, te laiskaksi sanovat olette itse tyhmiä. Todella tyhmiä kun ette tajua lapsen luonnollista kehitysvaihetta mikä esim. uhma on (ja kertaus, uhma EI ole sama kuin ei ole opetettu tapoja. Uhma on TERVEEN lapsen tapa testata omia mahdollisuuksiaan vaikuttaa tilanteisiin). Olette niin tyhmiä, että luulette, että äiti voi vaikuttaa kaikkeen lapseen liittyvästä. Varmaan samoja joiden kullannuput oppivat aikaisin kävelemään koska heitä kävelytettiin ja opetettiin siihen...
Itse en ole lasta vielä (!) kertaakaan joutunut kärryyn laittamaan, mutta laitan takuulla jos kunnon uhmakohtaus kaupassa pahaan aikaan iskee eikä ole yksinkertaisesti muuta vaihtoehtoa. Aina ei voi maailma pysähtyä kohtauksen ajaksi, aina ei ole aikaa ja mahdollisuutta selittää, rauhoittaa, opettaa... Tulkaa sitten siinä kohtaa jooko lässyttämään laiskuudesta tai muuten kommentoimaan jotain niin saatte varmaan selityksenne.
Ja hygieenikot, miettikää niitä ällötyksiä jotka suoraan vessasta tulevat käsiään pesemättä ja tarttuvat siihen samaan kahvaan mihin te. Tai kun ne kaupassa hipelöivät teidän tavaroitanne.