Apua, mikä lasta vaivaa?
Taapero oli kipeänä, jonka jälkeen lapsella on ollut aistiyliherkkyyttä, järkyttäviä raivokohtauksia, jolloin tavarat lentää, lapsi lyö ja puree sekä unihäiriöitä. Lapsi ei meinaa millään nukahtaa ja heräilee ihan jatkuvasti yöllä. Kertoo myös, että pelottaa. Apua, olen tosi huolissani. Lapsi on muuttunut ihan täysin, mitä tämä voisi olla?
Kommentit (12)
Uhmaikä. Kipeenä ei jaksanut räyhätä. Jossain vaiheessa se uhma vain alkaa ihan yhtäkkiä.
Musta vaan tuntuu, että tämä ei ole enää normaalia. Ihan kuin lapsi olisi vielä jotenkin kipeä, vaikka onkin jo parantunut. Nuo raivokohtaukset on tosi pelottavia, lapsi vain itkee ja huutaa ja heittelee kaikki lähellä olevat tavarat. Jos koitan rauhoitella, niin saattaa lyödä, joten pysyttelen muutaman metrin päässä, laitan tavaroita "jäähylle" kaappiin ja odottelen, että lapsi itse rauhoittuu. Tosi pelottavaa, kun ei ole minkäänlaista kontrollia lapseen ja raivari saattaa syntyä ilman mitään näkyvää syytä.
Ap
Jos tämä on vain uhmaa, niin ilmeneekö sitä ilman mitään syytä? Lapsi saattaa leikkiä normaalisti, mutta yhtäkkiä saa raivokohtauksen. Jos olen mennyt ottamaan syliin, niin on jopa vetänyt mua tukasta ja purrut. Entä meneekö unet ihan repaleisiksi uhman takia?
Ap
Minkä ikäinen taapero on kyseessä? On saattanut öisin alkaa näkemään unia, eikä vielä ymmärrä niiden olevan unta. Tämä voi puolestaan heittää yöt risaiseksi. Nukkuuko vielä päiväunet? Jos yöt ovat risaiset, todennäköisesti lapsi saa liian vähän unta, joka taas puolestaan selittäisi päivittäiset raivokohtaukset.
Onko lapsella jo kaikki hampaat tulleet? Hampaiden tulo voi heittää unet ja päivät yhdeksi huudoksi pitkäksikin aikaa.
Mikä sairaus lapsella oli, olisiko siitä voinut tulla jokin jälkitauti? Esimerkiksi korvatulehdus, kuten joku jo mainitsikin tai poskiontelotulehdus. Tai jos antibioottihoitoinen tauti onkin uusiutunut heti perään tai antibiootit eivät ensinkään vieneet pöpöä pois?
Osaako lapsi kertoa mikä häntä pelottaa? Onko hänellä yövaloa, jos nukkuu omassa huoneessaan? Moni lapsi alkaa pienenä pelkäämään pimeää, samoihin aikoihin kun mielikuvitus alkaa heräämään ja samoin voi nähdä painajaisia ja saada öisiä kauhukohtauksia.
Vaihtoehtoja on monia.
Joku hänellä on varmaan kipeä. Jälkitauti kuulostaa omaan korvaan todennäköisemmältä kuin kipeänä tullut uhma.
Kokeile antaa särkylääkettä, ja katso auttaako. Mutta vaikka ei vaikuttaisi, veisin ehdottomasti lääkäriin. Pienen lapsen muuttunut käytös on aina syy lääkärikäyntiin, lapsen ei kuulu muuttua yhtäkkiä. Varsinkaan vihaiseksi. Pitää poissulkea pissa, korva, ym tulehdukset.
On myös harvinaisia bakteeritulehduksia, jotka vaikuttavat aivoihin ja aiheuttavat "persoonallisuuden" muutoksia. Mutta sit ois saanut olla enemmänkin kipeä.
Edellinen jatkaa, että öisin vaivaa useiden korvat. Kipu pahenee makuuasennossa. Myös vatsa voi olla kipeänä olin jälkeen kipeä.
Kannattaisi käydä kaiken varalta lastenlääkärillä, jos lapsi kerran sairasti aikaisemmin, ja kertoa lääkärille ettei lapsi ole vielä oma itsensä. Itselläni on ollut nuorena tulehduspesäke kilpirauhasessa, ja esimerkiksi sellainen voi vaikuttaa mielialoihin yms. koska se aiheutti kilpirauhasen liikatoimintaa. Jos mitään jälkitautia tms. elimellistä vaivaa ei löydy tutkimuksissa, niin sitten tietää kyseessä olevan uhmaikä tai univaikeuksia.
Narkolepsian mahdollisuutta? Nukahteleeko "keskenkaiken" tai yllättävissä tilanteissa?
Vaikka tutkimuksissa ei löytyisi mitään, se ei tarkoita, että mitään ei olisi. Mitään ei vaan löytynyt. Eiväthän lääkärit esim. rutiinisti tutki pahojen bakteerien varalta eikä niitä kaikkia edes tunneta. Lapsella on voinut mennä vatsan bakteeritasapaino sairauden seurauksena sekaisin, eikä sellaista lääkärit diagnosoi.
Aloittajan lapsen ongelmat kuulostavat mieluummin kivuilta kuin uhmalta ja kääntäisin kaikki kivet, kunnes menee ohi, vaikka olisikin "vaan" uhmaa.
Mitä uhma edes on? Selitys kaikelle itkulle? Uhma on sitä, kun tunteet pursuavat yli eivätkä pysy hallinnassa. yöllä uhma ei tule, kauhukohtaukset kyllä, mutta mikä todennäköisyys että sekä uhma että ne alkaisivat samalla kertaa sairastelun jälkeen.
Itse pienellä usein luulin, että nyt alkoi helvetillinen uhma. Parin viikon päästä totesin, että ne olikin vain hampaat jotka kipuilivat.
kasvaa ;O) ei koliikki kiusaa?