Kaverisynttärit ja lahja
Lapseni on siis kutsuttu luokkakaverin synttäreille ja tiedustellesani lahjatoivetta oli pyyntö monen kymmenen euron arvoinen. Jotenkin hämmentynyt, sillä lapset eivät muutoin kuin koulussa vietä aikaa enkä niin kallista pystyisi edes sukulaiselleni ostamaan. Onko muilla tullut vastaavaa tilannetta?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Jos lahjatoive on monen kymmenen euron arvoinen, on vaatimustaso kyllä törkeän korkea. 10 - 15 e maksimi on oma mielipiteeni, varsinkin jos ei ole ihan parhaasta kaverista kyse. Mutta edes lapseni parhaalta ystävältä en odota kallista lahjaa. Olenkin sanonut, että itsetehdyt lahjat ovat parhaita ts. että on ikäänkuin "uhrannut" aikaa ja vaivaa miettiessään ja tehdessään päivänsankarille yllätystä.
Itse olen opettanut lapselleni, että keskipisteenä oleminen on tärkeintä ja se, että vietetään arjesta poikkeavaa juhlaa.
Tee vain ihan oma ratkaisusi. Ostakoon jokainen lapselleen sitten erikseen sitä, mitä haluaa, kallista tai halpaa.-
Samoin meillä toimitaan ja sama on myös meillä hintahaarukka sekä sille mitä itse ostetaan että minkä hintaista on soveliasta toivoa jos joku kysyy. Olen myös neuvonut, että kun toivetta kysytään niin ensin sanotaan, että kaikki käy ja riittää kun tulet jne. Mutta jotkut kokevat oikeasti helpommaksi sen kun on joku toive, eikä tarvitse itse keksiä / tuoda jotain, mitä on jo/ei tarvita. Näissä tapauksissa olen ohjeistanut, että toivokaa ihan pientä. MUTTA joskus sattuu mokia, lapsi kun ei aina tiedä hintoja. Eli joskus saattavat vahingossa sanoa liian kalliin toiveen itse asiaa ymmärtämättä. Mutta eivät pety kun istä eivät saa.
Minä siis kysyin lapsen äidiltä ja todella välttääkseni jotain täysin turhaa. -ap
Monelta näyttää menneen ohi se että lahjatoiveen esitti äiti eikä lapsi itse. Ja aikuiselta kyllä odottaisi tolkkua siihen mitä on sopivaa pyytää kaverilahjaksi.
Itselleni on kerran käynyt noin että toivottu lahja on ylittänyt oman kaverilahjabudjettini moninkertaisesti. Jätin sen ostamatta ja valitsimme lahjaksi muuta.
Ainahan voi toivoa.
Meillä ainakin luokkakaverit toivoneet joskus tosi kalliita juttuja ja olen sanonut lapsille että varmaan heidän vanhempansa ostavat niitä.
Mulla max 15e mikä viedään kaverisynttäreille.
Joku kohtuus.
Ja lapsethan saattaa sanoa ihan mitä vaan toisilleen. Että vanhempana voi sit käyttää järkeä mm.lahjojen suhteen. Ja muutenkin.
Minäkin kysyn usein toivetta ja nimeomaan lapsen vanhemmilta. Ettei tulisi ostettua turhaa tai sellaista mitä jo on. Ja mielelläänhän sitä ostaa lahjan joka on toivottu.
Kahdesti on käynyt niin että on toivottu mielestäni liian kallista ja siis nimeomaan vanhempien toimesta. En ole ostanut.
Tuo lahjakortti oli hyvä idea, sen voi käyttää maksuna osaan toivelahjasta, vanhemmat laittaa loput itse.
Vierailija kirjoitti:
Monelta näyttää menneen ohi se että lahjatoiveen esitti äiti eikä lapsi itse. Ja aikuiselta kyllä odottaisi tolkkua siihen mitä on sopivaa pyytää kaverilahjaksi.
Itselleni on kerran käynyt noin että toivottu lahja on ylittänyt oman kaverilahjabudjettini moninkertaisesti. Jätin sen ostamatta ja valitsimme lahjaksi muuta.
Niin näyttää käyneen. Kysyessä äidiltä myös lahjaideat kutistuivat minimiin...ei siis mikään ikäryhmälle tyypillinen käy.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kysyn usein toivetta ja nimeomaan lapsen vanhemmilta. Ettei tulisi ostettua turhaa tai sellaista mitä jo on. Ja mielelläänhän sitä ostaa lahjan joka on toivottu.
Kahdesti on käynyt niin että on toivottu mielestäni liian kallista ja siis nimeomaan vanhempien toimesta. En ole ostanut.
Tuo lahjakortti oli hyvä idea, sen voi käyttää maksuna osaan toivelahjasta, vanhemmat laittaa loput itse.
Niin juuri minäkin ajattelin, mutta näemmä olemme kanssasi ylittäneet jonkun rajan kysyessä :/
Juu mutta ääneen sen oli sanonut äiti. Siis äiti.