Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polyneuropatia, ensioireet suht nuorena. Kokemuksia?

Vierailija
06.02.2017 |

Suurin osa näistä puhkeaa alkoholinkäytön seurauksena. Meillä tämä sairaus on sukuvika, ja sitä on niilläkin, jotka eivät alkoholia käytä lainkaan, tai lähes lainkaan. Vanhemmat ihmiset ovat kärsineet ja kituuttaneet. Moni mielestäni masentunutkin tämän seurauksena. Julkisen puolen hoito ilmeisesti olematonta. Netistä löytyy tietoa hyvin heikosti.

Löytyykö kokemuksia, omia tai toisen käden?
(Itsellä puutuvat kyllä jo molemmat kädet. :D)

N 42

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polyneuropatia ei johdu vain ja ainoastaan alkoholista vaan siihen on olemassa paljon muitakin lääketieteellisiä syitä, esim. hoitamaton reumasairaus tai hoitamaton diabetes. Onneksi polyneuropatian aiheuttamaa tuskaa voi lääkitä Lyricalla ja Klotriptylillä.

Kannattaa varautua sitten terveyskeskuslääkärillä käydessä siihen, että lääkelistan lukemisen jälkeen hän pitää sinua potentiaalisena narkkarina myös potentiaalisen alkoholismin lisäksi koska edellä mainitut lääkkeet ovat haluttuja katukaupassa koska jotkut saavat niistäkin "oloja". Kaikille ei tule niitä "oloja" noista lääkkeistä mutta ne lihottavat reilusti. Sen lisäksi ne nostavat maksa-arvoja mikä puolestaan johtaa siihen, että sinun päihdehistoriaasi kysellään todella tarkkaan aina kun kohtaat uuden lääkärin.

Vierailija
2/2 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut siihen, että päihteistä tehdään oletuksia.Ei ole ihme, kun kulttuurissa on monella tapaa niin syvässä esim. ongelmajuomisen piilottelu.

Mä en ole ollut absolutisti, mutta äärimmäisen kohtuullista alkoholinkäyttöni on ollut. Toki jälkikäteen tulee mieleen, onko jopa se sitten altistanut. Että olenko vaan hyvin, hyvin herkkä sille, että alkoholi tekee tuhoja pieninäkin määrinä? Enää en käytä niitä pieniäkään määriä, yksittäisiä onnittelumaljoja tms. Kukaan ei asiaan kiinnitä huomiota.

Mulla ei ole varsinaista diagnoosia vielä, mutta luotetun lekurin kanssa (hoiti mua ollessani selkäsairas, mistä olen onnekkaasti parantunut) juteltu, että oireisto alkaisi olla riittävä. Triptyl menee, en osaa sanoa, minkä verran auttaa. Lyricaa en tahtoisi, selkäoireilun kaudella kokeillessa ei saatu sivuoireita siedettäviksi.

Isäni on oman, diagnosoidun ja oikeasti arkea monin tavoin hankaloittavan polyneuropatian suhteen niin epätoivoinen, etten voi hänen kanssaan asiasta puhua. Toisaalta hänen saman diagnoosin saaneista tädeistään yksi täyttää juuri sata vuotta, ja sanoo pärjäilevänsä asian kanssa.

Vinkkejä asiantuntijoista ja yksityisen puolen tutkimus/hoitomahdollisuuksista on todella vaikea löytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän