Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minut lomautettiin ja synnytän kesäkuussa.

Vierailija
06.02.2017 |

Hei, onkohan kenelläkään vastaavasta kokemusta?

Mulla on laskettu aika kesäkuun puolivälissä ja mut lomautettiin nyt töistä. Ilmottaudunko työttömäksi työnhakijaksi joka tapauksessa (saadakseni ansiosidonnaisen), vaikka tosiaan on tiedossa että montaa kuukautta en työkykyinen ole? Onko tällaisessa tilanteessa "ammattisuojaa"?

Mietin että mitä ne ajattelevat kun maha pystyssä tulen haastatteluihin :D Ikävä tilanne, mutta tällasta elämä välillä on.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus täällä. Liiton lakimies oli mun esimieheen yhteydessä ja ei ollut laillinen ainakaan meillä lomautus, kun olin raskaana. 

Kannattaa olla luottamusmieheen ja liittoon yhteydessä heti!

Lomautettiinko sinut siksi, että olit raskaana? :D Joku vetää urbaania legendaa, että raskaana olevaa ei voi erottaa, lomauttaan, jne...

Vierailija
22/28 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että lomautukseni on laiton, enkä kuulu siis liittoon itse :) Meillä on tuotannollisista ja taloudellisista syistä lomautettu pienessä firmassa todella monta henkilöä eikä täällä raskaana olevat säästyneet. Käsittääkseni raskaana olo ei kuitenkaan kokonaan lomautuksilta ja irtisanomisilta suojaa! Ap. 

Ei suojaa ei. Jotkut vaan luulee, että kohtua voi käyttää rajattomasti aseena näissä tilanteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus täällä. Liiton lakimies oli mun esimieheen yhteydessä ja ei ollut laillinen ainakaan meillä lomautus, kun olin raskaana. 

Lomautettiinko sinut siksi, että olit raskaana? :D Joku vetää urbaania legendaa, että raskaana olevaa ei voi erottaa, lomauttaan, jne...

Olen tosiaan pienessä firmassa töissä ja ei minua mitenkään raskauden takia lomautetuksi valikoitu! Muutkin saivat saman kohtalon. Eli en ole tästä mitenkään katkera, varmasti meni lakien ja sääntöjen mukaisesti. Mutta toki harmittaa olla pienemmillä rahoilla juuri ennen vauvan syntymää, mutta ehkä tästäkin selvitään! Väliaikaista kuitenkin. Ap. 

Vierailija
24/28 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin joku ei ole katkera...

Vierailija
25/28 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lomautus voi olla laillinen raskaanakin - kunhan ei ole raskauden takia.

Vierailija
26/28 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suahan ei siis ole irtisanottu, etkä ole varsinaisesti työtön, olet lomautettu, sinulla on työ johon palata. Asia on ihan eri kuin jos olisit saanut potkut.

Ilmoitat työkkäriin ja liittoon, nostat ansiosidonnaista ja nautit tuosta "lomasta". Nyt sinulla on vielä mahdollisuus tehdä kaikenlaista, olet ilmeisesti hyvävointinen, joten kannattaa valmistatua vauvan tuloon NYT eikä sitten toukokuussa, kun todennäköisesti et enää pysty niitä kaappeja järjestelemään. Toki voit omaksi huviksesi katsella ja hakea työpaikkoja, jos se itsellesi on tärkeää. Työkkäri tuskin sinua höykyttää mihinkään suuntaan.

Itse olin ns nollatuntilainen joskin töitä oli ollut säännöllisesti täysiä viikkoja ja välillä ylitöiksi asti, olin flunssassa raskauden puolivälissä ja kas kummaa, eipä ollut tarjota töitä enää sen jälkeen. Asiasta olisi varmaan saanut jonkin keissin aikaan, mutta liiton näkökulma asiaan oli että "ei työnantaja noin saa tehdä". Sen enempää apua ei sieltä herunut joten itse ja yksin olisi pitänyt lähteä tappelemaan asiasta. Ei ihan ollut siinä kohtaa huvitusta tarpeeksi.

Vierailija
27/28 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja suahan ei siis ole irtisanottu, etkä ole varsinaisesti työtön, olet lomautettu, sinulla on työ johon palata. Asia on ihan eri kuin jos olisit saanut potkut.

Ilmoitat työkkäriin ja liittoon, nostat ansiosidonnaista ja nautit tuosta "lomasta". Nyt sinulla on vielä mahdollisuus tehdä kaikenlaista, olet ilmeisesti hyvävointinen, joten kannattaa valmistatua vauvan tuloon NYT eikä sitten toukokuussa, kun todennäköisesti et enää pysty niitä kaappeja järjestelemään. Toki voit omaksi huviksesi katsella ja hakea työpaikkoja, jos se itsellesi on tärkeää. Työkkäri tuskin sinua höykyttää mihinkään suuntaan.

Ihanan kannustava olet, kiitos! Täytyy tosiaan ottaa loman kannalta, vaikka pelottaakin että kuolen tylsyyteen... Ikävä kuulla sinun kokemuksestasi, näinhän se on että ei tuossa tilanteessa varmasti jaksa juurikaan lähteä taistelemaan! Ap. 

Vierailija
28/28 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lomautettiin kaikki, silloin ei ole merkitystä, onko raskaana tai jäämässä eläkkeelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän