Olen ylipainoinen ja nyt olen alkanut syödä perheeltäni salaa :(
Kärsin epätyypillisestä syömishäiriöstä, ja kokemusta on niin oksentelusta, kovista laihdutuskuureista kuin ahmimisestakin. Nyt viimeisimpänä on ahminut ja paisunut ja turvonnut sitä myötä ennätyslukemiin. Yritän koko ajan aloittaa uutta dieettiä mutta selviän ehkä päivän tai pari repsahtamatta.
En ole hakenut apua tähän kun olen siinä uskossa, ettei perusterveydenhuollossa voida minua auttaa ja että en ole tarpeeksi sairas.
Nyt olen alkanut syödä salaa mieheltä ja lapsilta. Käyn siis tilaisuuden tulle hakemassa roskaruokaa ja herkkuja, syön ne salaa muilta ja peittelen jälkeni. Muuten yritän pitää yllä kuvaa "terveellisestä" syömisestä paitsi kun herkutellaan perheen kesken. Olen ennenkin peitellyt ahmimista, mutta en ole sentään hakenut ahmittavia ruokia muilta salaa kaupasta.
Mitä minun oikein pitäisi tehdä? En hallitse tilannetta laisinkaan eikä laihduttaminen onnistu :(
Kommentit (19)
Perehdy niihin syihin, mitkä aiheuttavat ongelmasi. Syöminenhän ei ole syy, se on seuraus tai keino sinulle.
Mulla on sama juttu, muttei syynä ole mitään sen kummenpaa kun herkkuruoka vaan on niin hyvää ja sen syöminen nautinnollista. Ei siihen tarvita mitään psykologisia vaikutteita.
Vierailija kirjoitti:
Perehdy niihin syihin, mitkä aiheuttavat ongelmasi. Syöminenhän ei ole syy, se on seuraus tai keino sinulle.
Nyt on pakko vastata tähän, että googlasin juuri tuo kakkosen ehdottaman kirjan (kiitos siitä!), ja kirjan sivuilla sanotaan heti vastaavaa:
Mainstream theories and therapy say binge eating is:
A coping mechanism for difficult emotions
A symptom of underlying psychological problems
A sign of a disease
A food “addiction” that you are powerless against
But, on the Brain over Binge website, you’ll learn:
You are not diseased or flawed
Your brain is healthy
You don’t have an inability to cope
You have power over binge urges
You can end bulimia and binge eating disorder, without a major personal transformation
----------------------------------------------------------------------
Ja siis tuo kuulostaa ihan järkevältä, koska olen yrittänyt ja yrittänyt löytää syytä tälle tilalleni mutta mun mielestäni sitä ei ole - olen vaan yksinkertaisesti syönyt lähes koko ikäni epänormaalisti ja rajoittaminen on johtanut tähän kierteeseen. AP
Mikä saa sitten sinut hakemaan roskaruokaa ja syömään salassa? Tuo vaatii jo suunnittelua ja vaivan näköä. Jos itse istun sohvalla ja mietin, että olispa kiva jos olisi hyviä juustoja ja viiniä, niin en varmasti jaksa ja viitsi lähteä niitä hakemaan kaupasta. En välttämättä edes jääkaapista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa sitten sinut hakemaan roskaruokaa ja syömään salassa? Tuo vaatii jo suunnittelua ja vaivan näköä. Jos itse istun sohvalla ja mietin, että olispa kiva jos olisi hyviä juustoja ja viiniä, niin en varmasti jaksa ja viitsi lähteä niitä hakemaan kaupasta. En välttämättä edes jääkaapista.
Onko sulla kokemusta syömishäiriöstä? T. Ohis
Vierailija kirjoitti:
läski!
Niin olenkin, mutta onneksi hyvä tyyppi muuten. AP
Ei kai tuossa auta muu, kuin jättää ne herkut väliin. Ahmimisesta ei ole kokemusta, mutta viinan kanssa joskus lähtenyt lapasesta. Ei auttanut muu, kuin laittaa korkki kiinni. Ensimmäiset kolme viikkoa oli aika tuskaa, mutta sitten helpotti paljon. Riippuvuudet ovat kyllä sangen ikäviä, jos pääsevät kehittymään pidemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti, siksi kysynkin. Kun ei minusta oikein riitä selitykseksi, että ruoka on hyvää. Kyllä se normaalisti syövistäkin maistuu hyvälle. Enemmän ruokaa ei maistu paremmalle, yleensä pikemminkin pahemmalle tai ainakin makuelämys ei ole niin voimakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti, siksi kysynkin. Kun ei minusta oikein riitä selitykseksi, että ruoka on hyvää. Kyllä se normaalisti syövistäkin maistuu hyvälle. Enemmän ruokaa ei maistu paremmalle, yleensä pikemminkin pahemmalle tai ainakin makuelämys ei ole niin voimakas.
Oletko kysynyt alkoholisteilta, että miksi ne juo? Saati käyvät jossain ostamassa juotavaa tai jopa Alkossa? Kyllähän hyvä viini maistuu kaikille ja päihtyminen on mukavaa, mutta hassua että joku tuolla lailla ryypiskelee.
Kannattaa mennä terapiaan, itselläni se on auttanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt alkoholisteilta, että miksi ne juo? Saati käyvät jossain ostamassa juotavaa tai jopa Alkossa? Kyllähän hyvä viini maistuu kaikille ja päihtyminen on mukavaa, mutta hassua että joku tuolla lailla ryypiskelee.
Ei kukaan alkoholisminsa tiedostava väitä juovansa maun takia. Tai edes sen pikkupäihtymyksen. Alkoholilla paetaan ongelmia, arjen tylsyyttä, turrutetaan pahaa oloa.
Ihan mielellään minäkin joisin viiniä juhlaan ja palkinnoksi tai lohdutukseksi tai vitutukseen, mutta tiedän että se ei ole terveellistä. Niinpä kontrolloin juomistani. Ja kuten sanottua, viinihimo ei saa minua ylös sohvalta. Voin kävellä Alkon ohi ja miettiä viinipullon ostamista, joskus poikkean sisään, useammin kävelen ohi.
Siksi minä haluaisinkin tietää, mikä saa apn näkemään niin paljon vaivaa roskaruuan eteen? Hän tietää sen olevan haitallista ja jopa häpeää asiaa, mutta on silti valmis livahtamaan Heseen.
Ruoka-addiktio on addiktio siinä missä alkoholi-, tupakka, tms. riippuvuus. Etenkin salaa syöminen muistuttaa etäisesti sitä, kun minä salaa JOIN perheeltäni. Haittasi pahasti elämää, alkoholismi.
Varaa aika ravintoterapeutille. Laadi oikea ravinto-ohjelma. Luulen, että asiantunteva ravintoterapeutti osaa avata myös mielen solmuja - syytä, mikä ajaa pakonomaiseen ahmimiseen.
Tarkistuta veriarvosi. Rautavarannot, jne. Olen ihan varma, että saat tilanteen hallintaasi. Minä join yksinäisyyteen, masennukseen (joka johtui alkoholista), turhautumiseen, elämän sisällön tyhjyyteen, työttömyyteen. Vitutukseen, mikä johtui alkoholin käytöstä.
Meinasin alkoholin jätettyä sortua sokerin, karkkien, makean ahmimiseen. Mutta siitäkin olen päässyt lähes yli. Normaalilla ruualla, paljolla proteiinilla.
Lopeta laihduttaminen, sen neuvon. Ota tavoitteeksi tavallinen ruokailu. Syö siten, että ei tule nälkä, eikä tarvitse salaa herkkuja syödä. Kaikki mitä syöt, pitää olla myös muiden saatavilla perheessä.
(Aika moni nainen syö salaa suklaata ja karkkia. Ei niin mitään järkeä! Miksi syödä salaa?!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan alkoholisminsa tiedostava väitä juovansa maun takia. Tai edes sen pikkupäihtymyksen. Alkoholilla paetaan ongelmia, arjen tylsyyttä, turrutetaan pahaa oloa.
Ihan mielellään minäkin joisin viiniä juhlaan ja palkinnoksi tai lohdutukseksi tai vitutukseen, mutta tiedän että se ei ole terveellistä. Niinpä kontrolloin juomistani. Ja kuten sanottua, viinihimo ei saa minua ylös sohvalta. Voin kävellä Alkon ohi ja miettiä viinipullon ostamista, joskus poikkean sisään, useammin kävelen ohi.
Siksi minä haluaisinkin tietää, mikä saa apn näkemään niin paljon vaivaa roskaruuan eteen? Hän tietää sen olevan haitallista ja jopa häpeää asiaa, mutta on silti valmis livahtamaan Heseen.
Enkä missään nimessä halua syyllistää apta, syyllistät varmasti itseäsi enemmän kuin tarpeeksi. Minä aivan vilpittömästi kysyn miksi.
Olen yrittänyt haasteellisilla elämänalueilla opetella ottamaan sopivan kokoisia tavoitteita. Jos päätän alkaa kuntoilla 5 kertaa viikossa, lopettaa avn (kaikilla meillä on addiktiomme), silittää kaikki pyykit ja käydä joka päivä lasten kanssa kehittävän keskustelun, niin onnistumisen mahdollisuudet ovat aika heikot. Yritän mielummin vaikkapa viedä kännykän toiseen huoneeseen kun olen lasten seurassa.
Mitä jos et yritä muuttaa ihan kaikkea ruokailussa? Aloita vaikka ihan pienestä, helposta muutoksesta. Anna itsellesi lupa iloita, kun onnistut siinä.
Olisiko jonkinlaista apua siitä, että kerrot miehellesi salasyömisestäsi ja kaikista selityksistä ja keinoista, joita käytät näissä tilanteissa. Näin sinun on vaikeampi jatkossa häipyä verukkein hakemaan herkkuja, kun tiedät miehesi ymmärtävän mitä oikeasti olet menossa tekemään. Samalla myös katoaa jännitys, joka mahdollisesti on osasyy ongelmassa.
Syö terveellisesti. Paljon ja monipuolisesti kasviksia ...
Päätä alkaa ravita itseäsi ravintorikkaalla ruoalla.
Ravintoköyhänä roskaruoka koukuttaa ja ansa on valmis. Tietoisesti pyrittävä välttämään. Ainakin usein toistuvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko vastata tähän, että googlasin juuri tuo kakkosen ehdottaman kirjan (kiitos siitä!), ja kirjan sivuilla sanotaan heti vastaavaa:
Mainstream theories and therapy say binge eating is:
A coping mechanism for difficult emotions
A symptom of underlying psychological problems
A sign of a disease
A food “addiction” that you are powerless against
But, on the Brain over Binge website, you’ll learn:
You are not diseased or flawed
Your brain is healthy
You don’t have an inability to cope
You have power over binge urges
You can end bulimia and binge eating disorder, without a major personal transformation
----------------------------------------------------------------------
Ja siis tuo kuulostaa ihan järkevältä, koska olen yrittänyt ja yrittänyt löytää syytä tälle tilalleni mutta mun mielestäni sitä ei ole - olen vaan yksinkertaisesti syönyt lähes koko ikäni epänormaalisti ja rajoittaminen on johtanut tähän kierteeseen. AP
Sitten et ole syömishäiriöinen vaan ainoastaan itsekuriton ja/tai huonoille tavoille oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja sehän siinä vi**umaista onkin, että sitä kun syö enemmän, eikä se enää tunnu samalta kuin ekat suupalat, niin yrittää vaan syödä lisää ja lisää, että löytäis sen ekojen palojen ihanuuden. Siihen sitä ainakin kuvittelis malttavansa lopettaa, mutta kun huonommaksi vaan muuttuu koko ajan. Sit sitä etsii niin kauan, että melkein räjähtää/halkeaa.
t: yks ahmija
Voimia... kamppailen ahmimishäiriön kanssa itsekin. Kannattaa googlettaa kirja Brain over Binge. Siitä on mulle ollu paljon apua.