Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Karu totuus Oulusta: näin suomalaiset puhuvat ruotsia

Vierailija
05.02.2017 |

Voiko olla totta?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kovin paljon luottaisi tuohon videoon. Helpostihan siihen on voitu ottaa vain ne ihmiset, jotka eivät puhu ruotsia, ja jättää sitten ruotsin taitajat pois videolta.

Vierailija
2/12 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulusta terkkuja. Ei tilanne oikeasti ole noin huono. Itse käytän ruotsia työssäni päivittäin, olen opiskellut sitä vain kolme vuotta huonolla menestyksellä. En todellakaan puhu hyvää ruotsia, haluaisin osata sitä paremmin. Mielestäni opetus tulisi aloittaa aiemmin ja tuntimäärää lisätä. Oulun tilanne on surullinen. Kaupungin perinteet ja murre on lähes hävinnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon opiskellu vaan yläasteella ruotsia ja vetelin siitä vitosia ja kutosia. Kuitenkin olisin osannut vastata jokaiseen kysymykseen mitä tuossa gallupissa kysyttiin ja vieläpä aika kattavasti. Hirveästi en ole tarvinnut, pari kertaa töissä.

Vierailija
4/12 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaisen pitäisi edes osata ruotsia?

Vierailija
5/12 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulusta terkkuja. Ei tilanne oikeasti ole noin huono. Itse käytän ruotsia työssäni päivittäin, olen opiskellut sitä vain kolme vuotta huonolla menestyksellä. En todellakaan puhu hyvää ruotsia, haluaisin osata sitä paremmin. Mielestäni opetus tulisi aloittaa aiemmin ja tuntimäärää lisätä. Oulun tilanne on surullinen. Kaupungin perinteet ja murre on lähes hävinnyt.

Miten pärjäät työssäsi ruotsinkielellä? Olen opiskellut useammankin vuoden mutta puhumista ei sisältynyt opetukseen juuri ollenkaan. Miten sait työpaikan jossa edellytetään ruotsin kielen taitoa?

Vierailija
6/12 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, 90% suomalaisista ei osaa puhua ruotsia käytännössä juuri lainkaan (jos ei lasketa sitä skudaa ja tacktack, ja vill ha en flaska jaffis -tasoa puhumiseksi), ei tarvitse sitä koskaan mihinkään eikä halua sitä puhua. Oliko se yllätys jollekin?

Vierailija
7/12 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu on yksikielinen suomenkielinen kaupunki. Miksi ihmeessä siellä pitäisi kenenkään osata ruotsia?

Vierailija
8/12 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulu on yksikielinen suomenkielinen kaupunki. Miksi ihmeessä siellä pitäisi kenenkään osata ruotsia?

Työpaikan edellytyksenä Oulussa usein on suomen, ruotsin ja englannin kielen lisäksi myös muita kieliä.

Vierailija
9/12 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan edellytyksenä Oulussa usein on suomen, ruotsin ja englannin kielen lisäksi myös muita kieliä.

Siis suomen ja englannin lisäksi saatetaan edellyttää muita kieliä.

Vierailija
10/12 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai englantia tai mitään muutakaan kieltä kuin suomea? Ei kieltenopetusta oululaisille! :D

Vierailija
11/12 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pärjäät työssäsi ruotsinkielellä? Olen opiskellut useammankin vuoden mutta puhumista ei sisältynyt opetukseen juuri ollenkaan. Miten sait työpaikan jossa edellytetään ruotsin kielen taitoa?

Mulla on rohkeutta puhua vaikka aina ei ihan oikein menisikään. Ja aina olen tullut ymmärretyksi. Välillä pakko ottaa lainasanoja englannista, ne tulevat yleensä ymmärrettyksi. Olen oppinut tosi paljon uutta, kieli ei todellakaan ole mitään tyylipuhdasta vaan mitä sitten? Suomessa on aivan ihme oletus että pitäisi puhua kieltä täydellisesti että voi edes avata suunsa vieraalla kielellä.

Kun otin työn niin ei vaadittu kielitaitoa. Kerran kysyttiin tuuraamaan sairastapauksessa ja se sujui hyvin, joten se sitten pikkuhiljaa tuli mukaan minunkin työnkuvaan. Ja pärjään oikein hyvin, jos en osaa tai ymmärrä jotain niin kätevästi puhelimessa on kääntäjä tai sanakirja joka auttaa.

Vierailija
12/12 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Oulussa tarvitse ruotsinkieltä. Edes hienostorouvat Stockalla eivät vaatineet palvelua ruotsiksi. Ja sen kerran kun oululainen käy Ruotsissa (ostamassa nuuskaa ja Ikeassa), hän saa siellä palvelua suomeksi.