Pelkään nykyisin sosiaalisia kontakteja ja meinasin eilen seota (?) Kun kävin kaupassa.
Olen ollut työttömänä nyt viime toukokuusta asti, alussa hain kaikkia mahdollisia töitä, myös muilta kuin omalta alalta. Mutta ei tärpännyt. Vähitellen aloin erakoitua ja vasta eilen tajusin miten pahaksi tilanne on mennyt.
En saa mitään aikaiseksi ja jos minun pitäisi mennä johonkin pakolliseen menoon niin itken ja stressaan ainakin viikon etukäteen ja yleensä perun viime hetkellä kun en pysty menemään.
Eilen oli pakko käydä kaupassa kun wc paperi oli loppu. Pelotti jälleen hirveästi, oksensin autossa ja itkin ja meinasin tukehtua (siltä tuntui) huusin ja hoin älyttömyyksiä. Enkä saanut mentyä kauppaan vaikka istuin parkissa yli tunnin..Lopulta hain paperin abc:ltä.
Mitä tää voi olla 😓
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalista jännittämistä? Siihen on olemassa omahoito-ohjelma.
https://verkkokauppa.duodecim.fi/6472.html
Irti sosiaalisesta jännittämisestä on itsehoito-opas, jonka avulla on mahdollista voittaa sosiaalisiin tilanteisiin liittyvä pelko ja ahdistus. Erityisen tärkeää on tunnistaa epärealistisen suuri huoli tulemisesta toisten arvioimaksi ja sen virittämä itsetarkkailu. Lisäksi kiinnitetään huomiota sosiaalisten tilanteiden välttelyyn ja harjaannutaan jännittäviin tilanteisiin. Altistuksen avulla voidaan tehokkaasti lievittää ikäviä kehollisia tuntemuksia ja tunteita, jotka esiintyvät sosiaalisten tilanteiden yhteydessä.
Kirja pohjautuu Mielenterveystalo.fi-verkkopalvelussa kehitettyyn nettiterapiaan, joka tarjoaa nopeasti saatavilla olevaa hoitoa lieviin ja keskivaikeisiin mielenterveyden ongelmiin.
Oi kiitos! Ap
Ite olin pitkään kotona työttömänä ja ahdisti pelkkä lähikauppaan meno. Tuntui että kaikki vastaantulijat tuijottaa, että näytän pöljältä ja muut ajattelee jotain inhottavaa. Nyt on taas töitä ja joutuu päivittäin olemaan ihmisten seurassa, niin niillä kauppareissuilla en jaksa ajatella mitään ihmeellistä enää.
Varaa aika tk-lääkärille ja hae ammattiapua ennen, kuin oireet pahenevat. Sosiaalinen fobia on yllättävän yleinen ongelma (jopa 10% väestöstä jossain vaiheessa kärsii siitä) ja siihen on saatavilla apua. Sosiaalisten tilanteiden pelkoon voi liittyä myös masennusta ja päihdeongelmia, erityisesti jos hoito ei ole muuten asianmukaista. Yksi hyvä apu voisi olla mielenterveystalon nettiterapia, johon voit pyytää lähetettä omalta tk-lääkäriltäsi. Mielenterveystalo.fi:stä löydät muutenkin asiallista tietoa sosiaalisten tilanteiden pelosta.
Olisiko sinun mahdollista päästä te-toimiston kautta vaikka jollekin työkykyä ylläpitävälle kurssille tai johonkin muuhun toimintaan mukaan, jossa viikkorytmi pysyisi yllä?
Mullakin on sama vika ja sitten kun käyn jossain, niin jälkeenpäin tulee paha olo. Alkaa tuntua että sanoin jotain typerää, tai näytin typerältä, tai tein jotain typerää. Sitten ei taas uskalla ja halua mennä enää mihinkään.
Itsellä samankaltaisia ongelmia. Toivon hartaasti että tämä elämä tästä normalisoituu omalla painollaan.
Täällä myös samaa. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja sosiaalista piiriä ei juurikan ole. Olisipa mukavaa, jos olisi ystäviä, mutta en vain osaa ystävystyä.
Tämä on tosi yleistä. Mulle käy noin myös aina ajoittain, että paniikkioireita voi tulla esim kaupassa käynnistä. Ja olen hyväpalkkainen konsultti joka työkseen valmentaa isojakin ryhmiä ym. PItää vaan muistaa että ne tunteet menee ohi ja jaksaa puurtaa eteenpäin. Lääkkeitä en itse käytä, koska pelkään niihin (vähitnään henkistä) riippuvaisuutta.
Sosiaalista jännittämistä? Siihen on olemassa omahoito-ohjelma.
https://verkkokauppa.duodecim.fi/6472.html
Irti sosiaalisesta jännittämisestä on itsehoito-opas, jonka avulla on mahdollista voittaa sosiaalisiin tilanteisiin liittyvä pelko ja ahdistus. Erityisen tärkeää on tunnistaa epärealistisen suuri huoli tulemisesta toisten arvioimaksi ja sen virittämä itsetarkkailu. Lisäksi kiinnitetään huomiota sosiaalisten tilanteiden välttelyyn ja harjaannutaan jännittäviin tilanteisiin. Altistuksen avulla voidaan tehokkaasti lievittää ikäviä kehollisia tuntemuksia ja tunteita, jotka esiintyvät sosiaalisten tilanteiden yhteydessä.
Kirja pohjautuu Mielenterveystalo.fi-verkkopalvelussa kehitettyyn nettiterapiaan, joka tarjoaa nopeasti saatavilla olevaa hoitoa lieviin ja keskivaikeisiin mielenterveyden ongelmiin.