Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanius ja kasvisruokavalio ovat ensimmäinen askel syömishäiriötä kohti

Vierailija
05.02.2017 |

Kasvisruoka sekä eläinperäisiä tuotteita välttävä vegaanisuus ovat yleistyneet viime aikoina. Jjotkut puhuvat jo trendistä. Kasvisruokavalioon tai vegaaniruokaan siirtymisen taustalla saattaa kuitenkin piillä muitakin kuin ympäristöystävällisiä tai terveydellisiä syitä, kertoo Helsingin Samat.

"Syömishäiriökeskuksessa on havaittu, että varsin monet syömishäiriöstä toipuneet kertovat kasvisruokavalioon siirtymisen olleen yksi ensimmäisistä askelista syömishäiriöön.

Kasvis- tai vegaaniruokavalio voi olla tapa keventää ja vältellä syömistä", toteaa syömishäiriökeskuksen toiminnanjohtaja Pia Charpentier.

”Kun syömishäiriöhoitoon tulee potilas, joka kertoo olevansa kasvissyöjä, kysymme mikä kasvissyönnin funktio on. Tavallisimmin potilas vastaa, että hän haluaa suojella sademetsiä ja ympäristöä. Mutta kun potilas on parantunut, hän toteaa usein kasvissyönnin olleen tapa vähentää syömistä."

Lähinnä amerikkalaisten tutkimusten mukaan syömishäiriöstä kärsivät noudattavat neljä kertaa todennäköisemmin kasvisruokavaliota kuin syömiseen normaalisti suhtautuvat.

Kasvis- tai vegaaniruokavalio voi olla sosiaalisesti hyväksytty tapa kieltäytyä ruuasta tilanteissa, joissa ruokavalioon sopivaa ruokalajia ei ole tarjolla.

Syömishäiriöt ovat psykosomaattisia kehon ja mielen sairauksia. Niiden taustalla on usein psyykkistä pahoinvointia, joka ilmenee häiriintyneenä syömiskäyttäytymisenä. Epänormaali käyttäytyminen koskee ruuan lisäksi painoa ja liikuntaa

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaa.Mä en kyllä ole laihtunut,vaan lihonnut kasvisruoalla.

Vierailija
2/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se voi olla ensimmäinen askel syömishäiriöön jos syömishäirikeskuksessa useat on kasvissyöjiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanius tai kasvisruokavalio ei saa ketään sairastumaan syömishäiriöön. Syömishäirö voi kyllä olla syy veganismiin tai kassvissyöntiin.

Vierailija
4/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönnin ei siis ole todettu _aiheuttavan_ syömishäiriöitä. Niin kuin jutussa kerrotaan, syömishäiriöiset usein valitsevat kasvisdieetin.

Vierailija
5/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi muuten olla totta. Tutut vegaanit on laihoja ja ryppyisiä. Ja puhuu koko ajan ruuasta.

Vierailija
6/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Itse aloin kasvissyöjäksi syömishäiriön puhkeamisen jälkeen: tekosyy jättää ruokaa syömättäja tehdä omat vähäkaloriset pöperöt. En usko että kasvissyönti aiheuttaa syömishäiriöitä.

Vierailija
7/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voipi muuten olla totta. Tutut vegaanit on laihoja ja ryppyisiä. Ja puhuu koko ajan ruuasta.

Minä olen ylipainoinen ja rypytön, puhun myös usein ruuasta koska harrastan kokkausta ja olen kiinnostunut erilaisista ruokakulttuureista.

Vierailija
8/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kasvissyönnin funktio on lihaan kyllästyminen ja se että rakastamme esim välimeren ruokia. Olemme normaalipainoisia mutta syömme viikolla kasvisruokia ja viikonloppuna liharuokia.

Vierailija
9/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä näin on?

Vierailija
10/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvissyöjä ja normikiloinen ja rypytön 55v

Vierailija
11/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap:ta kiinnosta syömishäiriö vaan veganismin mollaus.

Vierailija
12/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on lajityypillisesti sekasyöjä, joka ilmenee esim. hampaistaan. Historiassa on myös aikoja, jolloin ihminen ei olisi voinut selviytyä pelkällä kasviruokavaliolla.

Vierailija
13/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan faktaa tuo aloitus, lähipiirissäkin on useampi syömishäiriöinen vegaani. Eihän se vegaanius itsessään aiheuta syömishäiriötä kellekään, vaan syömishäiriöiset monesti valitsevat vegaaniuden. Ei tarvitse selitellä syömättömyyttään kellekään, kun sanoo vain että on vegaani ja ei voi syödä sitä tai tätä. Saa jonkun ylevän valheen millä peitellä sairauttaan. 

Vierailija
14/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa minun mielestäni vähän kummalliselta mustamaalaamiselta. Varmaan moni syömishäiriö alkaakin niin, että närpitään salaattia, mutta ei se liity vegaaniuteen.

Vierailija
15/15 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on lajityypillisesti sekasyöjä, joka ilmenee esim. hampaistaan. Historiassa on myös aikoja, jolloin ihminen ei olisi voinut selviytyä pelkällä kasviruokavaliolla.

Ei liity mitenkään asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme