Kelan käsittelemät toimeentulotuet
Mielenkiinnosta kysyn kokemuksia siitä, miten kela pysyy aikataulussa kun käsittelee ja maksaa tukia?
Aina sai lukea kun kunnilla venyi se lakisääteinen 7 päivää (arkipäivää) ja tuen maksutkin vähän heikosti liikkuivat tililtä tilille.
Onko siis tämä uudistus ollut hyvä vai ei?
Kommentit (11)
Ovatko siis Kelan kaikki toiminnot ruuhkautuneet ja kaikissa päätöksissä kestää yli luvatun käsittelyajan?
Itse odottelen äitiyspäivärahan käsittelyä. Vielä ei ole kulunut koko 3 viikon luvattu käsittelyaika, mutta niinköhän se uhkaa mennä pitkäksi.
Itse olen saanut päätökset ajallaan mutta olenkin laittanut toimeentulotukihakemukset reippaasti etuajassa sisään enkä pahimpaan ruuhka-aikaan. Maaliskuun hakemuksen teen varmaan tällä viikolla. Asumistuen vuositarkastuksesta tuli helmikuussa päätös ihan ajallaan, ei mennyt sitä maksimia mitä kerrottiin käsittelyajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut päätökset ajallaan mutta olenkin laittanut toimeentulotukihakemukset reippaasti etuajassa sisään enkä pahimpaan ruuhka-aikaan. Maaliskuun hakemuksen teen varmaan tällä viikolla. Asumistuen vuositarkastuksesta tuli helmikuussa päätös ihan ajallaan, ei mennyt sitä maksimia mitä kerrottiin käsittelyajaksi.
Kiitos vastauksestasi!
/3
Vierailija kirjoitti:
Ovatko siis Kelan kaikki toiminnot ruuhkautuneet ja kaikissa päätöksissä kestää yli luvatun käsittelyajan?
Itse odottelen äitiyspäivärahan käsittelyä. Vielä ei ole kulunut koko 3 viikon luvattu käsittelyaika, mutta niinköhän se uhkaa mennä pitkäksi.
Itse odottelen korjattua päätöstä kotihoidontuesta (jään ensi viikolla äitiyslomalle, jolloin esikoisen kotihoidontuki pienenee), luvattu 3vkon käsittelyaika on jo tuplaantunut ja toivon ettei päätös veny maksun erääntymiseen asti. Silloinhan minulle maksetaan liikaa ja mitä ilmeisimmin saan alkaa pitkän ja kuluttavan kirjeenvaihdon Kelan kanssa.
Alan kyllä olla sitä mieltä, että jos Kela omien virheidensä vuoksi maksaa liikaa, pitäisi tuo vain merkata firman tappioksi ja antaa asian olla. Eri asia silloin, jos Kelalle on annettu virheellistä tietoa. Tosin silloin oltaisiin aika pian konkurssissa, kun tuntuu että takaisinperinnät ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus (palstaa seuranneena) :D.
Vierailija kirjoitti:
Jep! Sitten on tämä toinen ääripää, jolle tulee yllätyksenä, että sitä tukea pitää ensin hakea, jotta sitä voi saada.
Mulla on viimeinen liitteidenjättöpäivä 10.1 ja liitteet toimitin eilen. Käsittelevätkö siis tt hakemuksen tuolloin 10.1? Kauanko menee että rahat maksetaan? Ensimmäinen kerta kun tuota jouduin hakemaan.
Laitoin toimeentulohakemuksen 23.1 ja päätös kahdelta kuukaudelta tuli 27.1. Hakemuksen jättäminen oli melkoista takkuamista ruuhkan takia. Monta kertaa piti yrittää, ennenkuin päästi mut kirjautumaan sisälle ja tais heittää mut pari kertaa pois, että jouduin aloittamaan hakemuksen uudelleen.
En oo hakenut sitä kunnalta moneen vuoteen, joten en osaa sanoa oliko uudistus hyvä.
Aika mielenkiintoista miten tuo käsittely vaihtelee. Eräs läheinen ystävä jätti tt-hakemuksen liitteineen myös 23.1. ja sai päätöksen vasta 3.2.
Vierailija kirjoitti:
---
En oo hakenut sitä kunnalta moneen vuoteen, joten en osaa sanoa oliko uudistus hyvä.
Oletkos noiden vuosien aikana muuta hakenut? Esimerkiksi töitä?
Olisi mukava kuulla miten toimii.
T: entinen käsittelijä