Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako teidän muiden vajaa 2-vuotiaat " lukea" ? (ov)

Vierailija
17.03.2006 |

Meillä on tyttö 1v 9kk ja noin kuukausi sitten huomasin, että hän tunnistaa mainoksista ja kirjoista tiettyjä sanoja. En siis väitä, että lapsi osaisi oikeasti lukea, mutta tunnistaa joitakin kirjaimia ja osaa liittää ne oikeaan asiayhteyteen. Eilen kokeilin kirjoittaa eri sanoja paperille ja tyttö osasi " lukea" mm. Sonera, oman nimensä, " Terve!" (hänellä on kirja, jossa tuo sana on kannessa), K-Kenkä ja Teletubbies (nimenomaan englanniksi kirjoitettuna, koska niin lukee hänen lempivideonsa kannessa). Ilmeisesti tytöllä on hyvä näkömuisti. Tunnistavatko teidän samanikäiset sanoja?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. automerkit. Jos jossain lukee vaikka volvo, hän sanoo, että kato volvo. Mielestäni hän ei todellakaan osaa vielä lukea, taitaa olla vaan valokuvamuisti. Itse olin pienenä samanlainen ja opin 5-v:na lukemaan.

Vierailija
2/6 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lapset siis muistavat erityisesti sanoja ja merkkejä, joista ovat kiinnostuneita. Meidän tyttö ei tunnista yhtään automerkkiä, mutta rakastaa lehtimainoksia ja kuvia yli kaiken, joten sieltä lienee oppinut nuo Sonerat yms. :-)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että olette innokkaita, mutta sama se on useammalla lapsella..

Näin meidänkin tyttärellämme pienenä..

=)

Vierailija
4/6 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän kai väittänytkään, että kyseessä olisi jotenkin poikkeava kyky? Kysyin vain, että tekevätkö muiden lapset samaa. :-)

ap

Vierailija
5/6 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vitsillä naureskellut usein, että poikani 2 v 2 kk on varmaan oppinut lukemaan... Tunnistaa nimittäin tuttuja sanoja, nimiä ynnä muita ja pystyy vaikkapa tarhakavereidensa tismalleen samanlaisista kumisaappaista sanomaan, mitkä ovat kenenkin kengät (nimi lukee kengissä). Mutta tosiaankin kyse on varmaan juuri hyvästä hahmotuskyvystä eli tajuaa kirjainten ja sanojen erilaiset muodot tms. Muutenkin on kyllä hyvä erilaisissa hahmotustehtävissä ja tykkää hirveästi esimerkiksi palapeleistä. Itsekseen on oppinut laskemaan kuuteen. Siinäkin olivat vanhemmat tipahtaa takapuolelleen, kun natiainen portaita kiivetessään alkoi yhtäkkiä laskea askelmia ääneen...

Vierailija
6/6 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on varsin hyödyllinen taito. Meilläkin tyttö laskee " yssi, kassi, koome, neejä, viisi. kuusi, seeppa" . ;-) Sitten aloittaa alusta. Eikä ole tullut mieleenkään opettaa tämän ikäiselle numeroita, joten on ihan itse oppinut.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi