Tarkistatko lastesi ystävien henkilöllisyyden?
Siis jos vaikka 12 vuotiaan kaveri hakee mukaansa niin pyydät nähdä jonkun todistuksen kuka hän on?
Kommentit (8)
Miksi?
Ja millä? Luuletko että ton ikänen kulkee passi takin taskussa.
Tietty. Kerran oli yhden murhaajan äpärä, ajoin ulos
No en. Lapsen kavereiden vanhemmat saatan kerran googlettaa uteliaisuuttani mutta en kyllä muuten
Tietenkin, passi pitää näyttää ovella tai ulos.
Onko Suomessa oikeasti noin vatipäitä vanhempia kuin ap? Pliis....
Totta ihmeessä, enkä pelkästään lapselta, vaan myös lähipiiriltä, ylenevässä ja alenevassa polvessa.
Passi, virkatodistus, esteettömyystodistus, rikostodistus, viimeiset palkkatiedot ja verohallinnon viimeksi vahvistetut vuositulot ja varallisuus. Asiakirjat eivät saa olla kahta kuukautta vanhempia.
Eikö muut vanhemmat tee näin?
Muussa tapauksessa se on minusta lasun paikka, sitä vanhempaa kohtaan, joka ei näitä vaadi ja tarkista.
Mieluimmin asiakirjat pitäisi vanhempien lisäksi, tarkistuttaa kahden kuukauden välein korkeimmalla komitealla.
Meillä on käytäntö, että jos haluaa tulla meille tai olla lapseni kanssa missään tekemisissä, toimitetaan mulle ensin hakemus kirjallisesti. Tähän liitetään mukaan poliisin lausunto, kopio syntymätodistuksesta, virkatodistus, kopiot vanhempien viimeisimmistä palkkakuiteista ja vapaamuotoinen selvitys perheen poliittisesta ja uskonnollisesta vakaumuksesta. Käsittelen hakemuksen kahden viikon sisällä ja toimitan kirjallisen vastauksen. Koulun vanhempainillassa olen kertonut tästä ja pyytänyt kaikkia luokan vanhempia tekemään hakemuksen, jolla voin hyväksyä heidän lapsensa oman lapseni luokkakaveriksi. Nyt mulla on oikeustaistelu käynnissä kunnan kanssa, koska muutaman hakemuksen jouduin hylkäämään, mutta koulu ei suostu siirtämään näitä oppilaita toiselle luokalle. Yksi tapaus on sellainen, että olen suositellut kokonaan toista koulua, mutta asia ei ole edennyt. Olen luokitellut oppilaat kolmeen kategoriaan - suositeltavat kaverit lapselleni, ne joiden kanssa voi rajoitetusti hengata ja täysin kielletyt kontaktit - ja pyytänyt opettajaa huomioimaan nämä esim. istumapaikkoja ja ryhmätöitä tehtäessä.
Toki ja vaadin myös Supon suppeamman tutvallisuusselvityksen.