Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset nukkuu 7h 37min yössä

Vierailija
04.02.2017 |

Karjalaisesta just luin.

Ei ainakaan mulla tuu viikossa keskiarvoksi kuin ehkä 6h per yö, vaikka miten yritän. Vkloppusin sit enemmän. Joo päivällä kyllä väsyttää eikä aamulla pääse kunnolla ylös sängystä, mutta silti illalla jotenkin piristyy ja sängyssä alkaa ajatukset laukkaamaan. Eikä noi rauhoittumiskeinot ainakaan mulla oo auttanu pidemmän päälle.

Jos on luonnostaan iltavirkku niin miten sitä sais unenpäästä kiinni ajoissa? Mieluummin oisin aamuvirkku niin elämä ois paljon helpompaa. Nyt menee yli puolenyön ennen ku nukahdan, joskus jopa yhteen. Ja töissä pitää kuitenkin olla klo 8, joten ei hirveesti mahiksia nukkua aamulla pitkään...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon tutkimuksen ainoa otanta olen varmaan minä. Olen erittäin säännöllinen elämäntavoissani. Ihan oikeasti alan joka ilta nukkumaan klo 21.00 ja herätyskello soi klo 4.37.

Vierailija
2/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarissa kerrottiin alkuviikosta professori Partisen vetämästä suuresta unitutkimuksesta, jonka mukaan suomalaiset nukkuvat vain 7 tuntia.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/01/31/suomalaisten-younet-lyhentyneet…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on todellakin vaikeuksia mennä nukkumaan ajoissa, ja usein arkisin nukun vaan 1-4h. Kyllähän se pidemmän päälle verottaa vireystilaa ja kognitiivisia kykyjä.

Vierailija
4/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo luvut perustuu itseraportoituun unen määrään. Sama lienee tuossa ylen tutkimuksessa. Hankala itse arvioida, jos katson kelloa niin en ainakaan saa unta!

Vierailija
5/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max 4 tuntia yössä ja "enkat" 40min. Kyllä noilla unilla jaksaa tehdä 60 tunnin työviikkoja.

Vierailija
6/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tarkkaan mun nukkuma-aika. Olen suomalaisin kaikista.

Vierailija
7/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee, viime yönäkin klo 02.00 vielä valveilla kun en saanut unta. Sama se millon nukkuu kun on työttömänä ja yksineläjä.

Vierailija
8/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha....

Vierailija
9/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ja puol, max.

Vierailija
10/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukun tunnin enemmän, eli noin 8,5 t, joskus 9 t. En jaksaisi elää jos nukkuisin jatkuvasti vain 4-6 t yössä. Nukkuminen on ihanaa hyvässä sängyssä raikkaissa lakanoissa ja tilavassa siistissä makuuhuoneessa. Nukahdan aina luonnon ääniin ja herään klassiseen musiikkiin.

Priorisoin unen aika korkealle, sehän on yksi terveellisen elämäntavan peruspilareista.

Vierailija
12/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan en usko tuohon, vähemmän nukkuvat tai sitten on keskiarvo, johon lasketaan myös vapaa-aamut, jolloin nukutaan pidempään. Itse saan arkena unta n. 6-7 tuntia, en ainakaan yhtään enempää. Viikonloppuna nukun univelkaa pois.

Vierailija
13/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Max 4 tuntia yössä ja "enkat" 40min. Kyllä noilla unilla jaksaa tehdä 60 tunnin työviikkoja.

Sama. Oletko säkin rekkakuski? =D

Vierailija
14/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liikaa. Uni on naisille ja homoille. Kaikki fiksut nukkuu vähemmän.

Vierailija
15/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla taitaa mennä aika usein päälle kahdeksan tunnin. Toisinaan tulee tietysti lyhyempiä tai pitempiä yöunia.

Vierailija
16/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näin: suomalaiset nukkuvat x tuntia yössä. Vaan: suomalaiset nukkuvat keskimäärin x tuntia yössä.itse nukun niin 6 tuntia ja senkin usein niin, että heräillen.

Vierailija
17/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään kuski, onneksi. Fillarillakin päästelen pitkin puskia.

Huvittaa aina nää tutkijat tms jotka kehoittaa menemään lääkäriin uniongelmissa. Tein niin ja työterveyslääkäri "paransi" mut tälläisellä reseptillä: käski joogata😅😅

No ei auttanut.

Vierailija
18/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun voiski nukkua tuon 7h 37min. Iltavirkku, varhainen aamuherätys, selkäkipu -yhdistelmä vaan valitettavasti rajoittaa tuota luksusta. Edes vapaapäivänä ei voi nukkua pitkään kun selkä herättää ylös. Valvon yleensä yli puolen yön ja herään klo 5. Päivällä pikku torkut että jaksaa.

Vierailija
19/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mikään kuski, onneksi. Fillarillakin päästelen pitkin puskia.

Huvittaa aina nää tutkijat tms jotka kehoittaa menemään lääkäriin uniongelmissa. Tein niin ja työterveyslääkäri "paransi" mut tälläisellä reseptillä: käski joogata😅😅

No ei auttanut.

Ok, oli vaan ihan kuin omasta elämästä =)

Vierailija
20/21 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukun n. 8 tuntia yössä. Se on minulle optimaali. Joskus uni maistuu yli 8 tunnin ja joskus ehtii nukkua "vain" 6-7 tuntia yössä. Jos nukun alle 6 tuntia yössä niin päiväsaikaan olen väsynyt eikä minusta ole mihinkään mikä vaatii enemmän ajattelua. En yksinkertaisesti käsitä, miten joku (aikuinen) pärjää 4-5 h unilla /yö.