Salitreenistä tietävät: millaisilla sarjoilla näihin tavoitteisiin?
Eli tavoitteena on parantaa lihasten kestävyyttä ja samalla lisätä voimaa. Viimeiset pari kuukautta olen tehnyt treeniä oman kehon painolla (PIIT28 by Cassie Ho), mutta nyt tuntuu, että on aika lisätä hieman painoja treeniin. Olen käynyt muutaman kerran salilla, mutta en yhtään tiedä millaisia sarjoja tehdä!
Muutamalta olen saanut vinkkiä tehdä pitkiä sarjoja. Mutta kuinka pitkiä? Kuinka monta?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Teet pienillä painoilla 12 sarjoja 5. Vaikka 5x12x20kg ja seuraavalla kerralla 5x12x22,5kg ja jatkat korotuksia niin kauan kuin saat tehtyä. Sen jälkeen kun et saa tehtyä kyseistä (5x12x) sarjaa teet 5x10xzzz ja kun et niitä saa, niin taas vaihtoon 5x8xzz jne.
Voimaa tulee alle 5 sarjan toistoissa, noin yleiseti mutta jos haluat kiinteyttä ja kestävyyttä mukaan, niin tuo on paras keino. Kun olet päässyt 5x2 sarjoihin, niin taas alas ja aloitat saman rumpan 5kg ylempää kuin viimeksi.
niin ja ainakin penkissä on hyvä loppu puolen sarjoissa olla varmistaja mukana.
Vierailija kirjoitti:
Voimaa tulee alle 5 sarjan toistoissa, noin yleiseti mutta jos haluat kiinteyttä ja kestävyyttä mukaan, niin tuo on paras keino. Kun olet päässyt 5x2 sarjoihin, niin taas alas ja aloitat saman rumpan 5kg ylempää kuin viimeksi.
Ei todellakaan näin, vaan voima kehittyy parhaiten käyttämällä painoja, joita jaksat nostaa korkeintaan 5 kertaa.
Ps. Älä koskaan ota vinkkejä vastaan henkilöltä, joka kutsuu "rumbaa" "rumpaksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan näin, vaan voima kehittyy parhaiten käyttämällä painoja, joita jaksat nostaa korkeintaan 5 kertaa.
Ps. Älä koskaan ota vinkkejä vastaan henkilöltä, joka kutsuu "rumbaa" "rumpaksi".
Pötyä. Sarjatuloksesi oli? Kilpanostajat tekee lyhyen aikaa noin 8 sarjoja ( perusharjoituskausi =kuntoa nostetaan) jonka jälkeen vaihdetaan alempiin sarjoihin noin 4 toiston luokkaan ja pitempiaikaisesti tehdään 1-3 toiston sarjoja maksimipainoilla...kokeillaan ennätykset ja taas alas perusharjoituskauteen eli lyhyeen aikaan pitkiin sarjoihin.
Jos teet jatkuvasti vain pitkiä toistoja kevyillä painoilla ( pitkiähän et saa isoilla painoilla :-)) ei ajanmittaan voimasi enään kehity...näin se vain menee.
Voimaa kehitetään parhaiten lyhyillä sarjoilla, kestävyyttä taas pitkillä. Sinulla on siis vähän ristiriitaiset tavoitteet. Aika hyvä kompromissi on tehdä kutakin liikettä 3 sarjaa, joissa on 8-12 toistoa. Valitset painot niin, että jaksat tehdä vähintään 8 toistoa, mutta et yli 12 toistoa.
Sinuna tekisin isot liikkeet (jalkapäivä esimerkkinä) kuten kyykky, maastaveto, lantionnostot 3x6-8
Ja eristetymmät liikkeet kuten etureidet, takareidet ja pakarat laitteella 3x12-15
Voit myös tehdä jaotteluita joko treenikerroittain/viikoittain, mutta itse olen kokenut tehokkaimmaksi treenin sisällä jaottelun ja helpommaksi toteuttaa (=muistaa)
Vierailija kirjoitti:
Sinuna tekisin isot liikkeet (jalkapäivä esimerkkinä) kuten kyykky, maastaveto, lantionnostot 3x6-8
Ja eristetymmät liikkeet kuten etureidet, takareidet ja pakarat laitteella 3x12-15
Voit myös tehdä jaotteluita joko treenikerroittain/viikoittain, mutta itse olen kokenut tehokkaimmaksi treenin sisällä jaottelun ja helpommaksi toteuttaa (=muistaa)
Ja tärkeintähän on progressiivisuus eli pyri nostamaan painoja. Tee niin isoilla painoilla, että juuri ja juuri jaksat tehdä viimeiset toistot.
Mä alotin 3x15 sarjoilla kunnes lihasvoimaa oli tullut vähän lisää. Siitä siirryin 3x10 sarjoihin, tietystä painoja lisäten, niin että pari viimeistä menee enää nippanappa.
Teet pienillä painoilla 12 sarjoja 5. Vaikka 5x12x20kg ja seuraavalla kerralla 5x12x22,5kg ja jatkat korotuksia niin kauan kuin saat tehtyä. Sen jälkeen kun et saa tehtyä kyseistä (5x12x) sarjaa teet 5x10xzzz ja kun et niitä saa, niin taas vaihtoon 5x8xzz jne.