pistävä kipu oikealla kylkiluiden alla?
Mulla on nyt pitkään pistellyt satunnaisesti kylkiluiden alta oikealta puolelta, ehkä vähän välillä siitä selänkin puolelta. Oli tätä jo viime alkuvuodesta, ja raskauden aikana. Maksa-arvot oli ainakin ihan normaalit kun ne molempina aikoina katsottiin. Kipu on semmoista nopeaa, vihlovaa. Ihan kun neulalla pistelis johonkin. Kun kädellä yritän sinne painella, kipua ei tunnu eikä kosketusarkuutta tms. Tänään tosin hengittäessä sattui hieman johonkin sinne tienoille? Raskausaikana tosiaan olivat vain sitä mieltä, että vatsa painaa maksaa tai jotain, mutta kun tätä oli jo aikaisemminkin?
Kokemuksia vastaavasta? Onko jotain löydetty?
Kommentit (2)
Alkaako kipu usein ruokailun jälkeen? Säteileekö oikean lavan seutuun tai hartiaan? Voisi olla sappikiviä.
Maksa tuli myös mieleen sijainnin perusteella. Mitkä maksakokeet sulta otettiin? Niitähän on monta erilaista. Multa on joskus otettu varmaan ainakin seitsemän erilaista maksakoetta. Entä onko maksaa (vatsaa) ultrattu ikinä?
Onko sulla tuollaista pistelyä missään muualla kropassa? Mulle tulee samalta kuulostavia pistoja vähän minne vain kroppaan aina silloin tällöin. Se tuntuu kuin joku yllättäen tökkäisi syvälle jollain neulalla. Tai vähän kuin olisi joku pieni terävä sähköisku. Tulee ykskaks tyhjästä ja menee yleensä siinä samassa hetkessä ohi. Joskus on jäänyt hetkeksi "sarjana" tuikkimaan. Paikka voi olla mikä vain: päälaki, silmän taakse, selkään, käteen, vatsaan, syvälle sisuksiin, varpaaseen. On tuikkinut joskus alapäähänkin. Tapahtuu myös ihan koska vain: levossa, makuulla, istuessa, kävellessä, ei väliä. Tällaista ollut kohta 10 vuotta, syytä ei lääkärit ole osaneet sanoa, eikä ole oikein noteeranneet.
Näiden pistosten takia multa ei kuitenkaan noita maksakokeita ole otettu, vaan koska raskausaikana mulla oli hepatogestoosi v. 2013 eikä arvot lähteneet parantumaan heti synnytyksen jälkeen niinkuin yleensä pitäisi. Mitään lääkityksiä ei ole (masennuslääkitys kai voi aiheuttaa tällaista?) eikä ole ollut.