Suosittele shampoota ja hoitoainetta kutisevalle päänahalle
Teinin hiuspohja kutisee mutta mitään ulkoisia merkkejä kutinan syyksi ei löydy. Ei ole täitä, ei haavoja tai ihottumaa eikä hilsettä. Hiukset eivät tosin kovin herkästi rasvoitu, joten varmaan päänahan iho on kuitenkin kuivahko.
Tässä ollaan kokeiltu hellävaraisia ja allergiaystävällisiä shampoita mutta tilanne on ja pysyy samana.
Kommentit (44)
Hoitoainetta ei tarvi/saa laittaa päänahkaan. Se laitetaan hiusten latvoihin. Rasittaa turhaan ihoa, koska ei ole tarkoitettu iholle.
Semmoinen kun 4systems Mild Shampoo esim. Sokokselta
Kookosöljyhoito. Se on sotkuista mutta kannattaa. Eli ostat kookosöljyä, sulata sitä noin puoli dl, anna hetki jäähtyä ja sitten öljy hierotaan päänahkaan. Sitten hiukset harjataan, jotta öljyä leviää myös latvoihin. Öljyhoito tehdään kuiviin hiuksiin. Öljyn annetaan vaikuttaa niin kauan kuin mahdollista, mutta vähintään muutaman tunnin. Sitten öljy pestään huolella pois miedolla tuoksuttomalla shampoolla, itse käytän Cienin sensitive shampoota. Kannattaa pestä se pois kahdessa erässä. Ei tarvitse käyttää hoitoainetta.
Nizoralia apteekista tai jotain muuta ketokonatsol - pohjaista shampoota. Toimii, mutta ei poista ongelmaa...
Vierailija kirjoitti:
Oliivishampoo ilman sulfaattia. Vihreä, kapea pullo ja sitä saa Prismasta. Ihana tuoksu, edullinen ja päänahka voi vihdoin hyvin. On siis "sulfaatiton oliivishampoo" -niminen, valmistaja suomalainen Lh-beauty. Hoitoainekin taitaa löytyä.
Tätä minäkin suosittelen. Maksaa vain reilut kolme euroa, joten ei ole kallistakaan testata.
Vierailija kirjoitti:
Nizoralia apteekista tai jotain muuta ketokonatsol - pohjaista shampoota. Toimii, mutta ei poista ongelmaa...
Kyllä! Tämä on oikeasti ainut mikä auttaa. Marketin "rauhoittavat" shampoot voit unohtaa ja kaikki kamalat neuvot lontata jotain öljyjä ja luontaismössöjä päähän.
Mä löysin avun vauvan shamppoosta sekä öljypohjaisesta hiusnaamiosta jonka hieron päänahkaan jokaisella suihkukerralla.
Pahin itselleni on hiuslakka jos sitä ei illalla huuhtaise pois päänahasta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoainetta ei tarvi/saa laittaa päänahkaan. Se laitetaan hiusten latvoihin. Rasittaa turhaan ihoa, koska ei ole tarkoitettu iholle.
Kyllä, mutta myöskään shampoota ei saisi hieroa päänahkaan vaan nopea pesu pelkkiin hiuksiin eikä silloinkaan latvoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tervashampoo auttoi itsellä.
Mikä tervashampoo on paras? EHS, XZ vai joku muu?
Mulle paras on ollut XZ:n Kaste hilseshampoo, olen käyttänyt käyttänyt jo vuosia, eikä kutinaa enää sen jälkeen. Eikä edes kallis tuote.
Nestemäinen kortisoni auttaa kutinaan, löytyy apteekista. Ei poista kutinan aiheuttajaa eli sitten pitää löytää sopiva shampoo.
Oliiviöljysaippua. Hoitoaineeksi etikka ja/tai sipaus kookosöljyä latvoihin hiusten kuivuttua.
Mulla myös oli päänahan kutinaa. Ei hilsettä, rasvoittumista tai täitä. Cutrinin Bio Balance ja Four Reasonin Healing shampoo ovat auttaneet. Hoitoainetta ei laiteta lähellekään päänahkaa, joten sillä ei ole niin väliä. Kokeilin myös öljyhoitoja. Eivät sopineet hennoille hiuksilleni eivätkä auttaneet, koska kutinan aiheutti shampoo.
Sulfaatiton shampoo parasta, merkillä ei ole ollut suurempaa merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun päänahan kutina loppui, kun aloin käyttää Elokuu- ja Ole Hyvä-sarjan shampoita :) Voisin kokeilla myös jotain palashampoota. Esim. jotain himalajansuolajuttua, jos on hiuksille sopivia.
Tuo päänahan kutina on inhottava vaiva. Nyt hiukset voi olla viikonkin pesemättä ja päänahka ei kutise.
Minulla aukesi sitkeästi suupielet. Käytin niihin greipinsiemenuutetta, kookosöljyä, Bepanthenia, Thea Threeta... Nyt olen pessyt kasvot kookosöljy-himalanjansuola palasaippualla ja vaiva on poissa :)
Jos vaiva vielä uusii, kokeile b-vitamiinilisää :) sen puute saa suupielet ja nenänpielet halkeamaan. AUH.
Mulla hammastahnan sls piti suupielet yli 10 vuotta auki. Ei auttanut b-vitamiinit eikä lääkärillä juoksu ja lukuisat testit. Vieläkin jos lainaan kerran kaverin pepsodenttia, niin pieni haava heti ilmestyy.
Mitä hammastahnaa käytät nykyään?
Xz shampoot on suurin osa hyviä mielestäni mutta yhdessä oli edta mikä voi tehdä allergisen reaktion. Olen nyt käyttänyt taika tuuheuttava shampoo koska siinä herneproteiinia joka on tosi hyvä ja myös zx kaste hyaluronihappo shampoo on ollut hyvä.
Mulla toimi tyrni-kehäkukkashampoo. Ei sulfiitteja.
Mulla sama vaiva nykyään talvisin. Monia tässä mainittuja kuten Sls:ää sisältämättömiä, Sim-merkit, palasaippuat, Dermosilin shampoot kokeiltu tuloksetta. Mutta nyt tuli muutama vielä kokeiltavaksi.