Onko salaa juominen alkoholismin merkki?
Eli tilanne on siis tälläinen, että äitini on alkanut juoda "salaa". Olen ihmetellyt, kun hän välillä tuoksahtaa mielestäni vähän viinalle ja käyttäytyy jotenkin oudosti. Ei siis ole missään älyttömässä kaatokännissä, mutta kuitenkin hänet hyvin tuntevana huomaan käytöksessä eron. No, olen ollut niin huolissani, että mun on ollut yksinkertaisesti pakko välillä tutkia hänen kaappia/laatikoita. Ja olenkin löytänyt esim. vuodevaate laatikosta kossupulloja pari kertaa, kätkettyjä drinkkilaseja sängyn takaa ja muutaman kerran piilotetum viinipullon esim. vaatekaapista. Lisäksi kerran, kun hän luuli minun ja isäni menneen nukkumaan, mun oli pakko hiipiä olkkariin kun epäilin hänen piilottaneen sinne pullon väkevää ja niinhän hän olikin piilottanut viinapullon sohvan kulman taakse josta sitten hän hörppi siellä, kun luuli ettemme näe. Pari kertaa hänellä ollut myös kaupungilla kierrellessä kossupullo laukussa, josta ilmeisesti ottanut huikkaa. Tuossa nyt siis joitakin esimerkkejä, on niitä muitakin mutta tuossa nyt lyhyesti. Ja ilmeisesti tämä tissuttelu alkaa siis jo olla ihan joka päiväistä lähestulkoon, pahentunut nyt syksystä lähtien.Olen hänelle kerran huomauttanut juomisesta ja tilanne olikin kuukauden verran parempi ja hän ei oikeasti tainnut juoda. Joulun jälkeen tilanne taas pahentunut. Tuossa nyt siis joitakin esimerkkejä, on niitä muitakin mutta tuossa nyt lyhyesti. Ja ilmeisesti tämä tissuttelu alkaa siis jo olla ihan joka päiväistä, pahentunut nyt syksystä lähtien. Töihin on kuitenkin aina selvinnyt, tosin tissuttelee silti vaikka olisi aamuvuorokin seuraavana päivänä. Alan olla todella huolestunut ja koko ajan todella ahdistunut enkä oikein tiedä mitä tehdä :( Mun mielestä tuo ei vaan vaikuta enää normaalilta.
Kommentit (16)
Ei välttämättä ole merkki alkoholismista diagnoosin kriteerein, mutta kylläkin merkki ongelma-/riskikäytöstä. Työssä käynti ei muuta sitä asiaa; suurin osa alkoholin riskikäyttäjistä on mukana työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on selvästi alkoholisti. Saat apua ja tukea esim. Aa:n tukipuhelimesta ja vinkkejä miten toimia.
Sitä olen vähän pelännyt :( Ennen olen ajatellut alkoholisteiksi sellaiset jotka juovat aina pullon viinaa kerralla ja ovat kunnon rapajuoppoja, mutta ilmeisesti tuollainen runsas tissuttelukin sitten voi siihen johtaa. Pelottaa kyllä ottaa asia puheeksi etenkin sen pohjalta, että olen urkkinut hänen kaappeihin ja hän luultavasti suuttuu siitä, mutta en enää tiennyt mitä olisin voinut tehdä. ap
Merkki siitä, että äitisi häpeää sitä, miten paljon käyttää alkoholia. Se, onko kyse alkoholismista vai ei, riippuu siitä, kuinka herkästi äitisi häpeää sitä käyttöä. Tässä tapauksessa kuulostaa kyllä aika paljon alkoholismilta.
Ymmärrän hyvin, että asian puheeksi ottaminen pelottaa. Tietääkö isäsi, voitko puhua hänen kanssaan? Äitisi tarvitsee nyt apua, mitä nopeammin sen parempi.
Olen vasta 22 ja juon salaa ehkä kaksi kertaa viikossa. Silti selviän aina joka paikkaan. Tätä on jatkunut jo reilu pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, että asian puheeksi ottaminen pelottaa. Tietääkö isäsi, voitko puhua hänen kanssaan? Äitisi tarvitsee nyt apua, mitä nopeammin sen parempi.
En tiedä, tietääkö hän tuosta juomien piilottelusta, mutta luulen hänenkin pakosti huomanneen, että äiti juo kyllä. Ei ole minulle sanonut mitään, mutta voi tietty olla että yrittää sillä jotenkin kieltää ongelmaa? Isäni puolella ei ole ikinä totuttu puhumaan ongelmista. En tämmöisestä oikein voi kenellekään kaverillekaan puhua, koska en halua nolata äitiä.
Ihan samalla tavalla alkoi äidilläni juominen lähtä lapasesta. Olin jo täysi-ikäinen itse mutta asuin vielä kotona. Piilotettuja pulloja vaatekaapeissa ja laatikoissa. Joi vain salaa, joskus katsoin kuitit lompakosta ja melkein päivittäin kävi alkossa.
Otin asian jossain kohtaa puheeksi ja ymmärsi huoleni vaikka hyvin puolusteleva oli silloin. Ikävä kyllä ei ole saanut juomistaan ikinä enää hallintaan, aikaa kulunut jo kymmenisen vuotta. Töissä käy edelleen ja tahkoaa huipputulosta vaativassa tehtävässä mutta illat ilmeisesti menevät kossupullon seurassa.
Juominen on vaikuttanut äitini persoonallisuuteen ja oma luottamus häneen on aika lailla nollassa. En esimerkiksi halua jättää lastani hänelle hoitoon saati että antaisin hänen ottaa lapsen yökylään. No, eipä tuo ole pyytänytkään.. Olen vuosien mittaan yrittänyt saada hänet hakeutumaan hoitoon mutta ei ketään siihen voi pakottaa.
Selvästi alkoholisti. Ei enää mitään pikkutissuttelua, jos kossua pitää käsilaukussa kantaa. Valitettavasti ilmassa on kaikki merkit syöksystä kohti rapajuoppoutta. Äkkiä puhutteluun ja hoitoon ohjaus. Muuten välit poikki, pääset silloin helpommalla.
Niin ap tässä vielä, lisäyksenä tähän että hän kyllä juo siis alkoholia ihan meidän nahtemmekin, siis tyyliin vaikka joskus ruuan kanssa lasin tai 2 viiniä. Se oliskin ihan ok, iskä saattaa kans joskus juoda lasin viiniä, mutta ei ikinä mitenkään kunnolla juomalla juo. Mutta se juominen ei siis jää siihen, vaan piilottaa sitten sitä juomaa lisää, Se on mielestäni epäilyttävintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, tietääkö hän tuosta juomien piilottelusta, mutta luulen hänenkin pakosti huomanneen, että äiti juo kyllä. Ei ole minulle sanonut mitään, mutta voi tietty olla että yrittää sillä jotenkin kieltää ongelmaa? Isäni puolella ei ole ikinä totuttu puhumaan ongelmista. En tämmöisestä oikein voi kenellekään kaverillekaan puhua, koska en halua nolata äitiä.
Nyt kannattaisi jutella isän kanssa, vaikka se olisikin teille molemmille vaikeaa. On tärkeää, että olette yhteisessä rintamassa auttamassa äitiäsi, tiedätte molemmat missä mennään, pidätte toisenne jatkossakin ajan tasalla jos huomaatte juomista tai löydätte pulloja. Äidilläsi on ongelma, ja vaikka ainoastaan hän itse voi lopettaa juomisen, hän tarvitsee perheen apua siihen.
Alkoholistit tuntien voin sanoa että tuo tulee mitä todennäköisimmin pahenemaan viimeistään vuosien mittaan. Jos te ette uskalla tehdä mitään niin jossain vaiheessa joku ulkopuolinen saattaa puuttua asiaa. Esim. poliisi tuo kotiin/putkaan, ulkopuolinen palauttaa hänet kotiin, työnantaja huomaa viinan hajun tai krapulan ja antaa potkut tai puhuttelee, ystävät/sukulaiset huomaavat jne. Tiedän että äitiäsi hävettäisi tosi paljon jos paljastuisi ja lupaisi että hän ei joisi enää ikinä, mutta niin helposti monet jatkavat taas pian juomista... Se on niin pirullinen sairaus. Itsekään ei halua ymmärtää tai ajatella asiaa, vaan mieluummin sulkee asian mielestään kunnes jotain todella pahaa tapahtuu.
Ap, edellä jo mainittiin AA:n puhelimesta. Sinne voi myös ottaa yhteyttä, mutta omaisille on erityisesti tarkoitettu sisarjärjestö Al-Anon. Niin kornilta kuin kuulostaakin ap:n on pidettävä huolta itsestään. Äidin alkoholinkäytöstä voi äidille sanoa, mutta ei voi pakolla raitistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaisi jutella isän kanssa, vaikka se olisikin teille molemmille vaikeaa. On tärkeää, että olette yhteisessä rintamassa auttamassa äitiäsi, tiedätte molemmat missä mennään, pidätte toisenne jatkossakin ajan tasalla jos huomaatte juomista tai löydätte pulloja. Äidilläsi on ongelma, ja vaikka ainoastaan hän itse voi lopettaa juomisen, hän tarvitsee perheen apua siihen.
Pakko varmaankin ottaa viikonloppuna puheeksi iskän kanssa silloin kun äiti ei ole kotona, en jaksa millään enää kantaa yksin tätä kaikkea ja oon ollut jo monta kuukautta todella ahdistunut. En haluaisi joutua huolehtimaan tällä tavalla omasta vanhemmastani ja kyttäämään piilotettuja juomia, ei mielestäni ole lapsien tehtävä kai holhota vanhempiaan :(
Vierailija kirjoitti:
Ap, edellä jo mainittiin AA:n puhelimesta. Sinne voi myös ottaa yhteyttä, mutta omaisille on erityisesti tarkoitettu sisarjärjestö Al-Anon. Niin kornilta kuin kuulostaakin ap:n on pidettävä huolta itsestään. Äidin alkoholinkäytöstä voi äidille sanoa, mutta ei voi pakolla raitistaa.
Okei, ehkä voisin soittaa tuonne jos saisin vähän purettua tätä huolta sinne. Sinne varmaankin voi ihan nimettömänä puhua. Niin ja kiitos jo tässä vaiheessa kaikille viesteistä, tämäkin jo tavallaan helpotti että olen kirjoittanut tästä tänne. ap (ja 14 siis oli kans ap)
Siskoni on juoppo ja jo nuorena oli salapulloja. Salailee ja valehtelee muutenkin. Ankaran kasvatuksen seuraus.
Äitisi on selvästi alkoholisti. Saat apua ja tukea esim. Aa:n tukipuhelimesta ja vinkkejä miten toimia.