Spirometriasta oikeasti tietäville, mieluiten ammattilaisille kysymys!
Tupakointia ja kahvinjuontia tulee välttää joitakin tunteja ennen spirometriaa, mutta kuinka monta tuntia mitäkin? Eri hoitolaitosten potilasohjeet ovat keskenään ristiriitaisia, osassa sanotaan ettei saa tupakoida 4 tuntiin eikä juoda kahvia kahteen, osassa tuntimäärät ovat toisinpäin, osassa sanotaan ettei kumpaakaan saa tehdä 4 tuntiin. Mikä tässä nyt on totuus? Joo, voisi vetää varman päälle ja olla 4 tuntia ilman kumpaakin mutta se on ongelma jonka mielelläni välttäisin jos mahdollista.
Kommentit (56)
Kävin eilen spirometriassa, kukaan varoitellut kahvista. En polta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään, muttei kerrota. Hähää!
Julmurit!
Miten sulle voi olla niin ylitsepääsemätön ongelma olla ilman kahvia ja tupakkaa 4 tuntia?
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen spirometriassa, kukaan varoitellut kahvista. En polta.
Jännä, kun se ja muutkin piristeet kuitenkin kaikissa potilasohjeissa kielletään 2-4 tunnin ajaksi. Parantaa eli vääristää tulosta.
Spirometriassa saat ne tuet siihen selkärangan sivuille. Joo aluksi se on aika veemäistä mutta sitten oppii olemaan niiden kanssa. Ja se piristää kun tietää että suihkuun mennessä saa ottaa ne pois. Mulla oli ne 3, 5 vuotta ja sitten pääsin eroon niistä. Nyt selkäranka melkein suora ja pääasia on että mä vältin leikkauksen.
Tsemppiä sulle!
Jos neljää tuntia ei pysty olemaan ilman tupakkaa ja kahvia niin on kyllä huonosti asiat!
Vierailija kirjoitti:
Miten sulle voi olla niin ylitsepääsemätön ongelma olla ilman kahvia ja tupakkaa 4 tuntia?
Ei se olekaan ylitsepääsemätön, vaan ongelma jonka mielellään välttäisin jos mahdollista. Ja tässä tapauksessa se 4 tuntia on väkisinkin samantien yli puoli vuorokautta. Mikä on jo aika epämukavaa, muttei ylitsepääsemätöntä tietenkään. Ja ongelma se on siksi että olen nikotinisti ja kahviakin tottunut juomaan paljon, eli riippuvainen. Duh.
Vierailija kirjoitti:
Spirometriassa saat ne tuet siihen selkärangan sivuille. Joo aluksi se on aika veemäistä mutta sitten oppii olemaan niiden kanssa. Ja se piristää kun tietää että suihkuun mennessä saa ottaa ne pois. Mulla oli ne 3, 5 vuotta ja sitten pääsin eroon niistä. Nyt selkäranka melkein suora ja pääasia on että mä vältin leikkauksen.
Tsemppiä sulle!
WTF?! Et näytä edes tietävän mikä spirometria on.
Vierailija kirjoitti:
Jos neljää tuntia ei pysty olemaan ilman tupakkaa ja kahvia niin on kyllä huonosti asiat!
Mutta ei niin huonosti kuin sellaisella joka kirjoittelee julkisille sivuille nettiin vaikkei osaa edes lukea!
Vierailija kirjoitti:
Kahvi 4 h ja tupakka 2 h.
Olisitko vielä kiltti ja kertoisit, mistä tiedät tämän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä sulle!
WTF?! Et näytä edes tietävän mikä spirometria on.
Hän on varmaan omasta ja äitin mielestä ihan hulvattoman hauska ihminen.
Lopeta tupakointi niin elämäsi on paljon helpompaa. Eikä ehkä edes tarvitse käydä spirometriassa. Toivottavasti edes maksat itse tuon tutkimuksen etkä maksata yhteiskunnalla tupakanpolttosi seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tupakointi niin elämäsi on paljon helpompaa. Eikä ehkä edes tarvitse käydä spirometriassa. Toivottavasti edes maksat itse tuon tutkimuksen etkä maksata yhteiskunnalla tupakanpolttosi seurauksia.
Lopeta sinä anonyymi jeesustelu tuntemattomille ihmisille, niin kaikkien elämä on paljon helpompaa.
4h tupakoimatta
2h ei kahvia
Jos poltat paljon ja olet polttanut kauan, niin spirometriatulos on joka tapauksessa huono. On tosi harvinaista, että tupakoitsijalla olisi hyvät arvot.
Ohjeet saattavat olla vielä toistaiseksi ristiriitaisia, koska ohjeistus on vähän aika sitten muuttunut. Joissain paikoissa ovat jo uudet ohjeet käytössä ja osassa vanhat. Vanhojen ohjeiden mukaan kofeiinipitoisia juomia ei saa juoda 2 tuntiin ja tupakoimatta pitää olla vähintään 4 tuntia. Nyt kuitenkin uusissa ohjeissa suositellaan, että kofeiinia ei tulisi nauttia vähintään 4 tuntiin ja tupakoimatta tulisi olla vähintään 2 tuntia.
Terv. Spirometrioita tekevä labrahoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi 4 h ja tupakka 2 h.
Olisitko vielä kiltti ja kertoisit, mistä tiedät tämän?
Teen näitä tutkimuksia. Nämä ovat ne nykyiset ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Ohjeet saattavat olla vielä toistaiseksi ristiriitaisia, koska ohjeistus on vähän aika sitten muuttunut. Joissain paikoissa ovat jo uudet ohjeet käytössä ja osassa vanhat. Vanhojen ohjeiden mukaan kofeiinipitoisia juomia ei saa juoda 2 tuntiin ja tupakoimatta pitää olla vähintään 4 tuntia. Nyt kuitenkin uusissa ohjeissa suositellaan, että kofeiinia ei tulisi nauttia vähintään 4 tuntiin ja tupakoimatta tulisi olla vähintään 2 tuntia.
Terv. Spirometrioita tekevä labrahoitaja
Eihän sulla mitään lähdeviitettä tälle olisi?
No kai täällä nyt joku tietää?