Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pidät vaatekomeron ja vaatteet raikkaana?

Vierailija
02.02.2017 |

Mulla on pieni vatekomero jossa on yksi tanko ja rekki, sekä yksi hylly niin korkeella että en sitä juurikaan käytä. Lisäksi mulla on laatikoissa t-paidat, alusvaatteet ja sukat sekä verkkarit. Ongelmana on, että laatikoissa säilytettävät vaatteet alkaa haista aika tunkkaiselta, vaikka ne on puhtaita.
Kannattaako laatikoihin tunkea jotain hajustepusseja, vai miten ratkaista ongelma?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on liian tiivis kaappi, tai liikaa vaatteita. Älä ainakaan mitään hajusteita sinne tuuppaa.

Vierailija
2/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on liian tiivis kaappi, tai liikaa vaatteita. Älä ainakaan mitään hajusteita sinne tuuppaa.

Joo pieni se on mutta sitä ei voi muuttaa. Vaatteitakaan ei ole ihan hirveetä määrää, mutta kun hyllyjä ei ole kuin yksi ja sekin ylhäällä niin pakko laittaa vaatteita laatikoihin :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on vaatekaapissa. Sitten kun huonekalu alkaa olla sen ikäinen tai vastaavasti ihan uusi, että haisee, niin se haju tarttuu kaikkeen huokoiseen, eikä sitä voi millään estää. Hajujen saaminen pois on tämän maailman vaikeimmin ratkaistavia ongelmia. Oman kokemuksen mukaan hajusyöppösuihkeet tai muutkaan vippaskonstit eivät auta. Vanhan huonekalun hionta ja uudelleenmaalaus on ainoa ratkaisu. Jos vaatekaappisi on kiinteä lastulevykaappi, niin sille ei kannata tehdä mitään. Osta Ikeasta uusi vaatekaappi tai lipasto ja laita vaatteet sinne.

Mulla oli opiskelukämpässä vaatekomero, jossa oli erittäin tunkkainen ilma, kaikki vaatteet haisivat tunkkaiselle oltuaan siellä. Paljastui vesivaurio... Seinänä takana keittiön hana oli vuotanut, ja kosteus oli levinnyt vaatekomeroa ympäröivään seinään ja lattiaan.

Vierailija
4/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne siis vetolaatikoita vai jotain kannellisia laatikoita?

Vierailija
5/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pieni vatekomero jossa on yksi tanko ja rekki, sekä yksi hylly niin korkeella että en sitä juurikaan käytä. Lisäksi mulla on laatikoissa t-paidat, alusvaatteet ja sukat sekä verkkarit. Ongelmana on, että laatikoissa säilytettävät vaatteet alkaa haista aika tunkkaiselta, vaikka ne on puhtaita.

Kannattaako laatikoihin tunkea jotain hajustepusseja, vai miten ratkaista ongelma?

Mahtuisiko sinne sellainen vaaterekki, johon voisit aina koota tunkkaisia vaatteita, joita voisit sitten tuulettaa parvekkella ennen käyttöä?

Vierailija
6/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos pitäisit vaatelaatikkoa auki, että ilma vaihtuisi paremmin.

Raikas huoneilma auttaa asiaa ja puhdas laatikko.

Myös se, että ilma mahtuu kiertämään.

Tuon tunkkaisen hajun takia meillä on noin kolme lakanaa ja pussilakanaa kummallekin.

Sama kylpypyyhkeiden kanssa.

Käyttämättömät ovat pakkauksissaan.

Vierailija
7/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekomeron seinät ovat betonia, hylly tuntuu olevan ihan puuta, maalattu.

Komerossa on yksi tanko sekä rekki. Olen itse tuonut sinne pienen laatikoston, jossa säilytän alusvaatteita, sukkia sekä urheiluvaatteita. Muut laatikot ovat ikeasta, tarkoitettu KALLAX -nimiseen hyllyyn, eli niissä ei ole kansia. Niissä säilytän t-paitoja sekä verkkavaatteita.

Parveketta ei mulla ole, muuten hyvä vinkki tuo rekki+parveke

Ap

Vierailija
8/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaate imee komerosta tunkkaisen hajun, niin eipä se tuulettamalla minnekään haihdu. Ainoa keino on peseminen. Se tunkkainen haju voi tietysti tulla ihan komerosta itsestään ja kokeilla perusteellista siivousta ja tuuletusta ovi auki riittävän kauan. Toisaalta se haju voi olla tullut myös puoliksi käytetyistä vaatteista, jotka eivät muka vielä kaipaa pesua. Kun ne ovat muutaman päivän mytyssä hyllyllä, niin ei niitä kukaan enää päälleen pue, on se haju jo sellainen. Tai siis ei pitäisi pukea, mutta seisoipa kesällä tai talvella vähänkin kauemmin kassajonossa, niin siinä ehtii analysoida, miten ihmiset huoltavat vaatteitaan ja millaisessa asunnossa asuvat. Jos huolto pelaa ja asuntokin on raikas ja puhdas komeron peräsopukoita myöten, ei ihmisen lähettyvillä leijaile epämiellyttävää löyhkää. Vanhoissa taloissa on oma "arominsa", mutta ei se yksin ole syynä tunkkaisen hajuisiin vaatteisiin.

Vierailija
9/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pierasen kaappii ja laitan oven äkkiä kiinni.

Vierailija
10/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin vasta uuteen asuntoon ja pieni vaatehuone haisee ihan tupakille.. Niinkuin muukin kämppä, koska ilmeisesti edellinen asukas on polttanut sisällä, mutta vaatehuoneesta haju ei lähde. Vituttaa.

Vierailija
11/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuessani Etelä-Euroopassa kuulin monesti käytettävän seuraavaa luonnollista huoneenraikastinta: kilo suolaa avonaiseen kippoon, sekaan pari tippaa eteeristä öljyä. Kippo sijoitetaan lattialle nurkkaan tai johonkin ylähyllylle. Suola imee itseensä kosteaa huoneilmaa ja eteerinen öljy raikastaa.

Muuten ripusta vaatteet mahdollisimman ilmavasti roikkumaan ja jätä kaapin/komeron ovet auki. Ehdottomasti ei puolipitoisia vaatteita kaappiin ja vaatteiden pesu säännöllisesti riittävän korkeassa lämpötilassa.

Vierailija
12/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no ne puolipitoiset vaatteet kyllä on aikamoisia :D

Täytyy kokeilla tota hajusuolakikkaa, kiitos siitä!

Ap

Vierailija
13/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikkakolmosia suolan lisäksi:

Ruokasoodaa kipossa kaappiin

Kahvinporot kipossa kaappiin

Sitruunan puolikas kaappiin

MUTTA olen kyllä yrittänyt kaikkia, samoin kuin kemiallisia hajusyöppöjä, mutta eivät auta.

Olen pessyt pinnat ruokasoodalla ja antanut ruokasoodan muhia haisevassa laukussa VUODEN, mutta haju vain vähän lieveni...

Vierailija
14/20 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin vasta uuteen asuntoon ja pieni vaatehuone haisee ihan tupakille.. Niinkuin muukin kämppä, koska ilmeisesti edellinen asukas on polttanut sisällä, mutta vaatehuoneesta haju ei lähde. Vituttaa.

Laita etikkaa ja vettä laakeeseen astiaan hyllylle. Anna olla pari vuorokautta. Pitäis hajujen lähtee.

Vierailija
15/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppss

Vierailija
16/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama laventelin oksa vaatekaappiin, niin tunkkaisuus on vain muisto.

Vierailija
17/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ap silica gel-pusseja niihin laatikoihin missä pidät vaatteitasi. Sitoo kosteutta ja pitää hajut poissa - itse käytän niitä kenkälaatikoissa. Puolipitoiset vaatteet kannattaa säilyttää komeron ulkopuolella mikäli mahdollista ja tuulettaa ne kunnolla ellei niitä ole tarve pestä.

Vierailija
18/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaappiin muutama raikas voileipä. Raikastaa kivasti koko kaapin.

Vierailija
19/20 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei haise edes ilman huuhteluainetta. kannattaa käyttää oikea määrä pesuainetta, huuhtelua, kuivausta.

Vierailija
20/20 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita vinkkejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan