Missä vaiheessa työnhakua pitää kertoa lapsista?
Jos on ollut mammalomalla ja hakee sen jälkeen uutta työtä..cvssä tai hakemuksessa ei mainintaa lapsista. Päässyt jo ensimmäisen hakuvaiheen yli toiseen vaiheeseen. Kerronko haastattelussa, otanko itse puheeksi? Vai kerronko, jos minut valitaan? Vai kerronko vasta kun olen sisällä talossa ja lapsi kipeänä :'D
Kommentit (12)
Ei ole pakko kertoa eikä kannatakaan kertoa. Perheasioista ei saa kysellä.
Älä kerro mitään. Minä kerroin ja vaikutti selkeästi negatiivisesti. Nyt hain toiseen paikkaan ja ei kyselty mitään ja sain paikan.
Jos ei vaikuta työn tekemiseen, niin ei tarvitse kertoa. Ts. jos työhön kuuluu matkustamista, niin et voi valinnan jälkeen kieltäytyä työmatkoista lapsiin vedoten tai jos haastattelussa on kerrottu työn vaativan ajoittaisia ylitöitä, niin et voi niistä lapsiin vedoten kieltäytyä.
Ei missään vaiheessa tarvitse kertoa. Kun olen haastatellut hakijoita niin aika monet ovat sen itse ottaneet puheeksi. Ei ole vaikuttanut työhönottoon mitenkään meidän firmassa. Toisaalta on fiksuja työnantajia ja vähemmän fiksuja niin ehkä parempi olla ottamatta puheeksi.
Mä kertoisin vasta töissä kun tulee jonkun muun ottamana kahvipöytäkeskusteluissa puheeksi.
Me sovittiin aikoinaan miehen kanssa että koeajallani hän on se joka jää kipeiden lasten kanssa kotiin.
Joo ja siis tarkoitus ei tietenkään oo olla aina se joka jää kotiin vaan kyllä miehenkin on jäätävä varsinki jos lapsi sattuis olee vähän väliä kipee. Mut kun sitähän ei vielä voi tietää.. Tukiverkostoa on muutenkin lähellä että hoitajia kyllä löytyy. Toisaalta tuntuu työnantajan pettämiseltä jos en kerro etukäteen. Voiminua.
Minä kerroin hakemuksessa sekä haastattelussa, että 6 lasta. Alle 5min jutustelun jälkeen minulle sanottiin, että haluavat minut ehdottomasti☺. Ja sanottakoon, että olin ollut kotiäitinä 18v, sen jälkeen töissä 2v, kun hain tuota paikkaa. Ja ikääkin yli 40v. Eli kaikki seikat sinänsä minua vastaan. Nyt tuossa työssä yli vuoden, vakipaikka.
Ei missään vaiheessa. Pätevä työhönottaja on asian jo selvittänyt etukäteen soitamalla maistraattiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään vaiheessa. Pätevä työhönottaja on asian jo selvittänyt etukäteen soitamalla maistraattiin.
No just! Ja varmaan myös cv:ssa mainittuun oppilaitokseen, ettei hakija vaan ole valeammattilainen. Kyllä minä pitkään mietin, että miten minä tämän selvitän, kun en ymmärtänyt todistusjäljennöksestä muuta kuin Moskva institut.
Oikeasti en tiedä, kumpi on pahempaa: se että cv:ssa on aukkoja vai se, että on olemassa lapsia.
jskdkndnfnfnnf kirjoitti:
Joo ja siis tarkoitus ei tietenkään oo olla aina se joka jää kotiin vaan kyllä miehenkin on jäätävä varsinki jos lapsi sattuis olee vähän väliä kipee. Mut kun sitähän ei vielä voi tietää.. Tukiverkostoa on muutenkin lähellä että hoitajia kyllä löytyy. Toisaalta tuntuu työnantajan pettämiseltä jos en kerro etukäteen. Voiminua.
Miksi ihmeessä kertoisit, jos lapsen sairastuessakin pystyt tarvittaessa työt hoitamaan, mikäli on jotain akuuttia? Harva kai kultakalastaan tai gerbiilistäkään kerro, kun eivät kerran työhön vaikuta.
Jos ei kysytä, niin älä kerro, jos eivät työntekoon vaikuta.
En haluaisi töihin sellaiseen paikkaan, jossa työntekijällä ei saisi olla lapsia. Ei ne lapset koko ajan sairasta tai ole ikuisesti pieniä. Pikkufirmoissa saattaa tottakai olla rasite, mutta siksi en olekaan sellaisessa työssä.
Mä kertoisin kysyttäessä, mutta toisaalta sellaistahan ei saa kysyä.