Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 2-vuotias lapseni normaali?

Vierailija
01.02.2017 |

Yritän kuvailla lasta mahdollisimman hyvin jotta ymmärtäisitte huoleni. Oppi kävelemään nopeasti, 9kk iässä. Ei puhu vieläkään, joitain sanoja yrittää matkia mutta matkiminen on todella köyhää. Puhuu kyllä omaa kieltään mutta puhuessa, ei välttämättä katso kohti vaan ikäänkuin sivuun. Tekee pölhön näköisiä naamanilmeitä, ikäänkuin irvistelisi. Rakastaa autoja, laittaa niitä jonoon ja vierekkäin. Autojen näkeminen ja kuuleminen on superkivaa, tunnistaa auton huonostakin piirroksesta. Mitä tulee mieleen?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali.

Vierailija
2/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin sanoa, että on motorisesti erittäin vikkelä on ollu pienestä pitäen. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys neuvolaan? Jokin kehitysviivästymä/muu poikkeavuus tulee ekana mieleen.

Vierailija
4/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tuon ikäisenä edes puhunut, 4-vuotiaana vasta. Minulla on autismin kirjon piirteitä.

Vierailija
5/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteys neuvolaan? Jokin kehitysviivästymä/muu poikkeavuus tulee ekana mieleen.

Olen neuvolaan ollu yhteydessä ja mennään puheterapeutille ainakin. Minusta lapsi on jollain tapaa poikkeava, ei hirveästi mutta ne pienet asiat vaivaa. ap

Vierailija
6/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tuon ikäisenä edes puhunut, 4-vuotiaana vasta. Minulla on autismin kirjon piirteitä.

Minälaisia piirteitä? Voitko kuvailla hieman? ap

Vierailija
7/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikin yleensä yksin, jumituin joihinkin asioihin pitkäksi aikaa ja keksin omia sanoja, ja oikeita sanoja en aluksi osannut matkia. Pidin siitä, että sain kerätä kokoelman lelu-autoja, ja järjestellä niitä ryhmiin jonkin ominaisuuden mukaan. Olen aina näyttänyt mielipiteeni vahvemmin kasvojeni ilmeillä, sanallisesti on vaikea ilmaista tunteita. Myös yksin ollessani ilmeilen usein. Reagoin innostukseen ja jännitykseen päästelemällä ääniä ja käsiä heiluttamalla, en onneksi julkisesti.

Vierailija
9/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikin yleensä yksin, jumituin joihinkin asioihin pitkäksi aikaa ja keksin omia sanoja, ja oikeita sanoja en aluksi osannut matkia. Pidin siitä, että sain kerätä kokoelman lelu-autoja, ja järjestellä niitä ryhmiin jonkin ominaisuuden mukaan. Olen aina näyttänyt mielipiteeni vahvemmin kasvojeni ilmeillä, sanallisesti on vaikea ilmaista tunteita. Myös yksin ollessani ilmeilen usein. Reagoin innostukseen ja jännitykseen päästelemällä ääniä ja käsiä heiluttamalla, en onneksi julkisesti.

Kuinka pärjäät elämässä? Minusta nuo oireet eivät vaikuta vakavilta. ap

Vierailija
10/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi aloitustani on alapeukutettu noin paljon? ap

Vierailija
11/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti siksi että kyseessä on ihan normaalilta vaikuttava taapero ja huolehdit liikaa. Ei nyt käynyt ilmi onko lapsi juuri kaksi täyttänyt vai täyttääkö pian kolme. Siinä on iso ero.

Vierailija
12/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti siksi että kyseessä on ihan normaalilta vaikuttava taapero ja huolehdit liikaa. Ei nyt käynyt ilmi onko lapsi juuri kaksi täyttänyt vai täyttääkö pian kolme. Siinä on iso ero.

Just yks päivä oli aihe, jossa v*ttuiltiin, että ketään ei kuulemma kiinnosta montako kuukautta päälle lapsen ikä on... Kuulemma voi vain sanoa 2 tai 3... Onko sama henkilö linjoilla? Katso nyt, ei ole kaikille sama (itsellenikään ei ole)!

Vierailija
13/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan normaali on.T.asiantuntija

Vierailija
14/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tasan kaksi, jos olisi vaikka 2,5 vuotias niin olisin niin kirjoittanut. En huolehdi liikaa, koska tällaista viestiä olen saanut mm.päiväkodista. Lapsi ei ota kontaktia tarpeeksi ja sitä kiinnostaa liikaa samat leikit eli ne rakkaat autot. ap

Vierailija
15/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käyttäytyy muiden lasten kanssa? Matkiiko leikeissä koskaan ns. rooleja eli esim. leikkiikö ruokkivansa nallea tai paneeko nukkea nukkumaan?

Minulla as-lapsi kaksivuotiaana lähinnä leikki peuhuleikkejä tai pani autoja riviin. Zoomaili niitä lähietäisyydellä silmien edessä ja tutki loputtomiin niiden yksityiskohtia.

Kaksivuotiaat ovat sikäli hankalia tutkittavia, että aivan normaalilapsillakin on isoja eroja kehityksessä. Jotkut puhuvat kuin ruuneperi, toiset vasta yhden tai kahden sanan lauseita. Ymmärtääkö lapsesi yksinkertaisia lauseita?

Sinuna vielä seurailisin ja ottaisin huoleni esiin vasta seuraavalla neuvolakerralla. Sitä ennen koeta lukea lapselle paljon ja leikkiä hänen kanssaan, semmoisia yksinkertaisia leikkejä kuten nuken hoitamista ja kauppaleikkiä. Lapsen puhe tarvitsee kehittyäkseen vuorovaikutusta, paljon vuorovaikutusta - joten lue ja puhu hänelle paljon.

Voi hyvin olla, että puolessa vuodessa huolesi hälvenee jo. Jos lapsen puhe ei kehity yhtään ja hän ikäänkuin vetäytyy itseensä, kannattaa jutella asiasta neuvolassa ja pyytää jatkotutkimuksia.

Vierailija
16/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten käyttäytyy muiden lasten kanssa? Matkiiko leikeissä koskaan ns. rooleja eli esim. leikkiikö ruokkivansa nallea tai paneeko nukkea nukkumaan?

Minulla as-lapsi kaksivuotiaana lähinnä leikki peuhuleikkejä tai pani autoja riviin. Zoomaili niitä lähietäisyydellä silmien edessä ja tutki loputtomiin niiden yksityiskohtia.

Kaksivuotiaat ovat sikäli hankalia tutkittavia, että aivan normaalilapsillakin on isoja eroja kehityksessä. Jotkut puhuvat kuin ruuneperi, toiset vasta yhden tai kahden sanan lauseita. Ymmärtääkö lapsesi yksinkertaisia lauseita?

Sinuna vielä seurailisin ja ottaisin huoleni esiin vasta seuraavalla neuvolakerralla. Sitä ennen koeta lukea lapselle paljon ja leikkiä hänen kanssaan, semmoisia yksinkertaisia leikkejä kuten nuken hoitamista ja kauppaleikkiä. Lapsen puhe tarvitsee kehittyäkseen vuorovaikutusta, paljon vuorovaikutusta - joten lue ja puhu hänelle paljon.

Voi hyvin olla, että puolessa vuodessa huolesi hälvenee jo. Jos lapsen puhe ei kehity yhtään ja hän ikäänkuin vetäytyy itseensä, kannattaa jutella asiasta neuvolassa ja pyytää jatkotutkimuksia.

Ottaa isosiskosta mallia, saattaa paijaa nukkea hieman mutta ei juurikaan tykkää istuskella siskon kahvikutsuilla. Ajelee pyörällään paljon kotona, tekee joitain temppujakin sillä. Muut lapset ovat kehittyneet erialailla ehkä siksikin huolestuin, tosin päiväkoti ei suoranaisesti ole huolissaan. Ei osaa kuulemma siellä leikkiä, ei halua jakaa leluja ja tappelee paljon. ap

Vierailija
17/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iäsähän tulee just se vaihe kun järjestellään pitkiä jonoja ja rivejä leluista.

Oma poika teki sitä autoilla myös. Myös moni tuntemani lapsi järjestelee autoja, autot on niin ylivoimaisesti parhaat lelut poikien mielestä.

Puhe ei yleensäkkään 2 vuotiaalla välttämättä ole mitenkään tunnistettavaa, mutta kehittyy seuraavan puolen vuoden aikana huimasti. Eli 2,5 vuotiaat osaa jo sanoja.

Lapset ilmeilee, varsinkin kun oppivat tiedostamaan omat ilmeensä ja tekemään niitä tarkoituksella.

Jos väkisin haet katsekontaktia on normaalia että lapsi väistelee. Katsooko silloinkin ohi kun kysyt "otatko suklaata"...

Minusta lapsesi kuulostaa ihan täysin normaalilta, mutta jos itsestäsi tuntuu että siinä on jotain erikoista niin voithan etsiä diagnoosia tai sitten odottaa vielä..

Vierailija
18/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iäsähän tulee just se vaihe kun järjestellään pitkiä jonoja ja rivejä leluista.

Oma poika teki sitä autoilla myös. Myös moni tuntemani lapsi järjestelee autoja, autot on niin ylivoimaisesti parhaat lelut poikien mielestä.

Puhe ei yleensäkkään 2 vuotiaalla välttämättä ole mitenkään tunnistettavaa, mutta kehittyy seuraavan puolen vuoden aikana huimasti. Eli 2,5 vuotiaat osaa jo sanoja.

Lapset ilmeilee, varsinkin kun oppivat tiedostamaan omat ilmeensä ja tekemään niitä tarkoituksella.

Jos väkisin haet katsekontaktia on normaalia että lapsi väistelee. Katsooko silloinkin ohi kun kysyt "otatko suklaata"...

Minusta lapsesi kuulostaa ihan täysin normaalilta, mutta jos itsestäsi tuntuu että siinä on jotain erikoista niin voithan etsiä diagnoosia tai sitten odottaa vielä..

Kiitos! En ole ollut juuri tekemisissä muiden lasten kanssa, joten vaikea joskus arvioida. Tämä oikeasti lohdutti. ap

Vierailija
19/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopus, poika, alkoi sanomaan sanoja siinä 2,5vuotiaana. Nyt pian kolme ja ei vieläkään puhu yhtä selvästi kuin sisarukset saman ikäisenä. On sosiaalinen, leikkii toisten kanssa sekä yksikseen. Mutta motoristiset taidot on jotain aivan käsittämätöntä mitä sisarukset ei ole osanneet vielä viiden vanhanakaan :)

Vierailija
20/39 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kuopus, poika, alkoi sanomaan sanoja siinä 2,5vuotiaana. Nyt pian kolme ja ei vieläkään puhu yhtä selvästi kuin sisarukset saman ikäisenä. On sosiaalinen, leikkii toisten kanssa sekä yksikseen. Mutta motoristiset taidot on jotain aivan käsittämätöntä mitä sisarukset ei ole osanneet vielä viiden vanhanakaan :)

Noi motoriset taidot hämmästyttää itseäkin joskus. Oppi ajamaan 3-pyöräsellä juuri kun jalat yltti polkimille, nyt nousee tangolle, ajelee yhdellä kädellä ym. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän