Onko 2-vuotias lapseni normaali?
Yritän kuvailla lasta mahdollisimman hyvin jotta ymmärtäisitte huoleni. Oppi kävelemään nopeasti, 9kk iässä. Ei puhu vieläkään, joitain sanoja yrittää matkia mutta matkiminen on todella köyhää. Puhuu kyllä omaa kieltään mutta puhuessa, ei välttämättä katso kohti vaan ikäänkuin sivuun. Tekee pölhön näköisiä naamanilmeitä, ikäänkuin irvistelisi. Rakastaa autoja, laittaa niitä jonoon ja vierekkäin. Autojen näkeminen ja kuuleminen on superkivaa, tunnistaa auton huonostakin piirroksesta. Mitä tulee mieleen?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tuon ikäisenä edes puhunut, 4-vuotiaana vasta. Minulla on autismin kirjon piirteitä.
Minälaisia piirteitä? Voitko kuvailla hieman? ap
Leikin yleensä yksin, jumituin joihinkin asioihin pitkäksi aikaa ja keksin omia sanoja, ja oikeita sanoja en aluksi osannut matkia. Pidin siitä, että sain kerätä kokoelman lelu-autoja, ja järjestellä niitä ryhmiin jonkin ominaisuuden mukaan. Olen aina näyttänyt mielipiteeni vahvemmin kasvojeni ilmeillä, sanallisesti on vaikea ilmaista tunteita. Myös yksin ollessani ilmeilen usein. Reagoin innostukseen ja jännitykseen päästelemällä ääniä ja käsiä heiluttamalla, en onneksi julkisesti.
Minulla taas kaksi autistia, jotka oppineet todella aikaisin puhumaan ( reilusti enenn kävelyä)
Mutta sisältö matkivaa, ekoalaliaa, ja todellakin vielä 6-8 v räpytteli käsiä julkisesti ja kulki varpaillaan tipsutellen.normaali älykkyys, ja ns. Korkeatasoisia. Mutta pointti siinä, ettei2v puhumattomuus ole suoraan viite autisminkirjoon.
Jep, 2-vuotiaasta on kyllä vaan hyvin vaikea sanoa vielä mitään. Tod.näk. motoristen taitojen nopea kehitys on vienyt tilaa muulta kehitykseltä. Odottelisin rauhassa! Vaikka jotain sitten olisikin, ei se ole maailmanloppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tuon ikäisenä edes puhunut, 4-vuotiaana vasta. Minulla on autismin kirjon piirteitä.
Leikin yleensä yksin, jumituin joihinkin asioihin pitkäksi aikaa ja keksin omia sanoja, ja oikeita sanoja en aluksi osannut matkia. Pidin siitä, että sain kerätä kokoelman lelu-autoja, ja järjestellä niitä ryhmiin jonkin ominaisuuden mukaan. Olen aina näyttänyt mielipiteeni vahvemmin kasvojeni ilmeillä, sanallisesti on vaikea ilmaista tunteita. Myös yksin ollessani ilmeilen usein. Reagoin innostukseen ja jännitykseen päästelemällä ääniä ja käsiä heiluttamalla, en onneksi julkisesti.
Minulla taas kaksi autistia, jotka oppineet todella aikaisin puhumaan ( reilusti enenn kävelyä)
Mutta sisältö matkivaa, ekoalaliaa, ja todellakin vielä 6-8 v räpytteli käsiä julkisesti ja kulki varpaillaan tipsutellen.normaali älykkyys, ja ns. Korkeatasoisia. Mutta pointti siinä, ettei2v puhumattomuus ole suoraan viite autisminkirjoon.
Miten räpytellään käsillä? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sisältö matkivaa, ekoalaliaa, ja todellakin vielä 6-8 v räpytteli käsiä julkisesti ja kulki varpaillaan tipsutellen.normaali älykkyys, ja ns. Korkeatasoisia. Mutta pointti siinä, ettei2v puhumattomuus ole suoraan viite autisminkirjoon.Miten räpytellään käsillä? ap
Vähän kuin lintu räpyttää siipiään.
Jostain muistan lukeneeni, että usein lapset jotka ovat tavallista aikaisempia motorisessa kehityksessä (siis oppivat kävelemään aikaisin jne) saattavat oppia puhumaan hieman myöhemmin ja sama päin vastoin. Tämä pitää paikkansa ainakin minun lapsen kohdalla. Hän lähti kävelemään vasta lähes 1,5 vuotiaana, mutta nyt 2-vuotiaana puhuu jo sekä suomea että ruotsia ihan selkeästi ja hänellä on laaja sanavarasto molemmilla kielillä. Tunnen myös monta lasta, jotka eivät vielä 2-vuotiaana puhuneet lainkaan, vaikka motorisesti olivat hyvin kehittyneitä.
En siis olisi vielä huolissani ap:n tapauksessa. Lapset ovat niin erilaisia.
Tuli mieleen se, että kuvailit meidän 2v lasta. Mun mielestä hänessä vaan ei ole mitään vikaa. Isoveljensä oli myös automiehiä. Leikki ensimmäiset 5 vuotta pelkästään autoilla. Ekat sanat tuli 2v 3 kk iässä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen se, että kuvailit meidän 2v lasta. Mun mielestä hänessä vaan ei ole mitään vikaa. Isoveljensä oli myös automiehiä. Leikki ensimmäiset 5 vuotta pelkästään autoilla. Ekat sanat tuli 2v 3 kk iässä.
Paitsi ,että meidän 2v oppi ryömimään vasta 10 kk ikäsenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sisältö matkivaa, ekoalaliaa, ja todellakin vielä 6-8 v räpytteli käsiä julkisesti ja kulki varpaillaan tipsutellen.normaali älykkyys, ja ns. Korkeatasoisia. Mutta pointti siinä, ettei2v puhumattomuus ole suoraan viite autisminkirjoon.Miten räpytellään käsillä? ap
Sori, vastasin mutta ei tullutkaan.
Heiluyellaan käsiä niin että ranteet ovat rennot, ja kämmenosat ovat ne jotka heiluu, " vatktaa" nopeaa tahtia. Käsivarret siis jäykähköt. Kasvojen/ rintakehän korkeudella. Stimuloi jollain tapaa autistia.
T. 2 autistin ( + 2 "normaalin" ) äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, vastasin mutta ei tullutkaan.
Heiluyellaan käsiä niin että ranteet ovat rennot, ja kämmenosat ovat ne jotka heiluu, " vatktaa" nopeaa tahtia. Käsivarret siis jäykähköt. Kasvojen/ rintakehän korkeudella. Stimuloi jollain tapaa autistia.
T. 2 autistin ( + 2 "normaalin" ) äiti
Ok, kiitos kun selvensit. Minkälaisia lapsesi ovat? Ovatko syvästi autistisia ja kuinka heidät diagnosoitiin? Minkälaisia olivat vauvoina ja taaperoina? ap
Meidänkin poika alkoi puhumaan vasta 3v ikäisenä,mutta sen jälkeen onkin höpöttänyt jatkuvasti,puhetta kun alkoi tulemaan oli se heti selvää ja järkevää.
Oltiin puheterapeutin jonossa 2.5v neuvolasta laitettiin lähete ensin lastenlääkärille arviointia varten.
Lapsi oli vähän yli 3v kun mentiin lääkärille,siellä täräytti ensimmäiseksi lekurille että mulla on ihan kauhea pisuhätä ja juosten vessaan,lääkärin mielestä lapsi puhui todella hyvin eikä mitään tarvetta puheterapiaan ole.
Lapsi on keskonen rv 31+3
Normaali 2v tulee mieleen. Meillä kuopus on ollut moorisesti aina todella lahjakas, osasi mm. kuoperkeikan 2v ikäisenä. Puhumaan oppi 2½ vuotiaana. On nyt kolmasluokkalainen ja ei mitään ongelmia oppimisessa yms. Ihan normaali lapsi, joissain asioissa jopa keskitasoa parempi, kuten matikassa. Motorisesti erittäin lahjakas edelleen, akatemiatason jalkapalloilija ja kilparyhmän telinevoimistelija.
Kontaktin vähyys on yksi merkki autismista eli muut ihmiset eivät kiinnosta. Ihmisten yli voidaan suunnilleen kävellä. Voi olla, että vanhempien huomiota hyväksyy paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kontaktin vähyys on yksi merkki autismista eli muut ihmiset eivät kiinnosta. Ihmisten yli voidaan suunnilleen kävellä. Voi olla, että vanhempien huomiota hyväksyy paremmin.
Ottaa kontaktia kyllä jopa vieraisiin mutta katsoo joskus ohi "puhuessaan" omaa kieltään. Lapsi on nyt 2v.2kk. ap
Mun poikani oli kaksivuotiaana likipitäin puhumaton, yksittäisiä sanoja muutama ja lähinnä nekin osittaisia. Hyvin vilkas, iloinen, sosiaalinen poika, ja lempileikki oli juurikin tuo autojen rivittely ja asettelu kaksivuotiaana. Juuri kun puheenkehityksestä alettiin 2,5 vuoden iässä hieman huolestua ja käytiin ylimääräisellä neuvolakäynnilläkin, niin sitten kuitenkin alkoi puhumaan, ja hyvin nopeasti kehittyi puheenlahjat. Kolmevuotiaana puhui jo pitkiä lauseita, pieniä tarinoita ja hyvin monimutkaisetkin sanat sujuvat. Nyt on kohta 3,5-vuotias ja tekstiä tulee koko ajan ja paljon, mielikuvitusleikit ja roolileikit kiinnostaa. Ei kannata heti luulla, että lapsessa on jotain vikaa, jos joku asia vähän ottaa aikansa oppia. Nykyään kaikilla on joku poikkeavuus tai erikoisuus, vaikka todellisuudessa ehkä asia vaan on niin, että meitä ihmisiä on iän kaiken ollut joka lähtöön ja jokainen omaan tahtiinsa kehittyviä ja eläviä, ennen siinä ei ollut mitään pahaa, mutta nykyään kun kaikki halutaan pusertaa samaan muottiin niin täytyy heti iskeä diagnoosi otsaan, jos ei pysy heti elämän alkumetreillä toisten kanssa samalla viivalla.
Mulla on lapsi 2v2kk ja aika saman oloinen kuin AP:lla. Mietin usein että onko normaalilla tasolla. Puhuminen huolettaa erityisesti, koska sanat ovat todella epäselviä koska ei osaa lausua suurinta osaa kirjaimista ja esim sanoo "äiti" lausuen sen suurinpiirtein "äeet-i"
On kyllä kiinnostunut lähes kaikesta, ymmärtää puhetta, kuuntelee mielellään kun hänelle jutellaan, on hyväntuulinen, nukkuu ja syö hyvin ja on motorisesti hyvin kehittynyt. Pitää paljon kiipeilystä, juoksemisesta yms.
Neuvolassa sanottiin että keväällä tai kesällä voidaan päästä puheterapiaan jos kehitystä puheessa ei tapahdu merkittävästi siihen mennessä.
Hei!
Minulla on saman ikäinen poika, joka ei kanssakaan puhu sanaakaan. Mutta esim auton pörinää matkii. Ja autot ja muut kaikki moottorilla kulkevat asiat on rakkautta. Ja erittäin vikkelä ollut pienestä pitäen. Ja kyllä, hän myös irvistelee, esim iskee silmää, nostaa kulmia jne! Uskoisin että lapsesi on normaali!:)
Enemmän olisin huolissani jos lapsi ei ymmärrä puhetta. Omalla lapsellani on huomattavat vaikeudet puheen ymmärtämisessä ja tuottamisessa, lisäksi autismin kirjon piirteitä. Lapsi ei reagoinut omaan nimeensä, sai raivareita siirtymissä, katsekontakti poikkeava. 2- vuotta täytettyään ei ollut yhtään sanaa käytössä, jolloin menimmekin puheterapeutin arviointiin. Ja siitä puolen vuoden päästä oltiin tutkimus jaksolla sairaalassa.
Kuulostaa meidän pojalta. Lähti myös 9kk kävelemään, mutta ei vielä 2-vuotiaana puhunut kuin sanan alkutavuja ja omaa kieltään. Oli kova järjestelmään kaikkea, erittäin tarkka ja hyvämuistinen (osasi mm. Kirjaimet, numerot ja värit) minkä takia neuvolassa heittivät ilmoille sanat "autismin kirjo". Yhtäkkiä pari kuukautta siitä avautui sanahanat ja 3-vuotisneuvolassa ja tarhan mukaan lapsi olikin jo kielellisesti lahjakas. Se sama, mistä alle vuosi sitten epäiltiin kehitysviivästymää... nyt 4,5 -vuotias liikunnallinen poika, joka puhuu paljon ja osaa jo lukea itse. Älä siis turhaan huolehdi, jokainen näistä muksuista kehittyy omaa tahtiaan. Mut se neuvolan th sai valvomaan yöt noilla autismi -puheillaan...