maksu peruuttamattomasta hammaslääkäri ajasta
Ymmärrän että kun tilaa ajan eikä mene käynnille niin pitää joku maksu maksaa. Mutta kuinka voidaan vaatia peruuttamattomasta ajasta maksu kun ei sitä ole edes itse tilattu. Kunnalallinen lääkäri lähetti ajan alaikäiselle mutta yli viisitoistavuotiaalle nuorelle. Kun unohti mennä tuli yli viidenkympin lasku. Erikoinen käytäntö vai onko hammaslääkäri nykyäään pakollinen?
Kommentit (7)
Ei se hammaslääkäri ole pakollinen, mutta jollei käytä sitä aikaa, niin peruuttamattomasta ajasta tehdään veloitus (tämä kannustaa ihmisiä menemään heille varatulla ajalla tai vaihtamaan aika toiseen).
Jos on hammaslääkärin kanssa sovittu, että aika tulee tietyn väliajoin automaattisesti niin on se tilattu aika. Yleensähän koululaisille tulee, mutta esim. mullekin tulee 1,5 vuoden välein, kun se on sovittu ja laittavat varausjonoon aina heti käynnin perään.
Alle viisitoistavuotiailta ei mene maksua vaikka vanhempien se pitäisi hoitaa. 15-18 vuotias laitetaan huonompaan asemaan kuin aikuinen.
Minä olen joutunut maksamaan ihotautilääkärin ajan, jonka posti kuljetti perille vasta ajan jälkeen. Soitin ihopolille ja kysyin, mutta kun uuden ajan saaminen oli jo sellaisen väännön takana en viitsinyt enää alkaa vääntää laskusta.
Mielestäni se on parempi systeemi että lääkäri lähettää ajan joka pitää vahvistaa tiettyyn aikaan mennessä. Jos ei vahvista niin aika peruuntuu automaattisesti.
Määräaikaistarkastukset on säädettty terveydenhuoltolaissa ja kunta on velvollinen sen järjestämään.
No eikös 15-vuotias ole jo sen ikäinen, että voisi alkaa kantaa vastuuta omista menoistaan. Jos ei aio ajalle mennä, silloin se pitää perua. Jos ei peru, silloin se pitää maksaa. Näin se vaan menee. Mistäs veroista ne käymättömät potilaat muuten otettais sun mielestä?