Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko lapsillanne on rahastoissa rahaa?

Vierailija
31.01.2017 |

Tänään tuli pankin vuosiraportti lasten rahastoista. Toisella lapsella oli 400 euroa ja toisella 500 euroa, säästän rahastoon 20 e kk. Ihan hyvä vuosituotto, yli 5 % p.a

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhimmalla lapsella näytti olevan n. 16 000e, keskimmäisellä 12 000e ja nuorimmalla 6000e.

Vierailija
2/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia, mutta minulla ja miehelläni oli kummallakin ihan hyvät summat odottamassa, kun aikuistuimme. Auttaa kummasti oman elämän aloittamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, just tuli joku raportti, mutta en oo vielä ehtinyt tai jaksanut lukea sitä. Säästän lapsilisiä niin, että 50€ per lapsi menee rahastoihin ja toiset 50€ menee säästötilille.

Vierailija
4/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella on muutama satanen, koska hän muutama vuosi sitten pääsi palkintosijoille Nordean taloustietokilpailun finaalissa. Toisella ei ole yhtään.

Vierailija
5/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä 3000 ja 5000. 5- ja 7-v

Vierailija
6/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 ja 8 vuotiaat. Molemmilla 600. Vuosi sitten aloitin. Olen ihan tyytyväinen. Hiljaa hyvä tulee 😊

Vierailija
7/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 10v ja 13v. Isovanhempien lahjarahoista kertynyt nyt n.6000e ja 10 000e. Kiva sitten kun lapset lähtevät opiskelemaan, ei tarvitse ottaa opintolainaa.

Vierailija
8/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan. Armeijassa oleva poikani totesi, että kevään aikana tulee 200 000 euron raja omaisuuden arvossa ylitettyä. Lapset on huolehtineet rahoistaan itsenäisesti 12v iästä alkaen.

Vierailija
9/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tulleet ajatelleeksi, että niistä teidän pilteistä tai teineistä voi vielä kasvaa ihan mitä vain? Säästätte 18 vuotta ja lapset pelaavat, ostavat huumeita tai tekevät jotain aivan hullua niillä rahoilla? Kannattaisiko kuitenkin säästää ja sijoittaa itse niitä rahoja ja antaa lapsille, kun tarvitsevat? Ainakin niin pitkään, että osoittavat olevansa kelvollisia hoitamaan raha-asiansa?

Vai oletteko te niin varmoja, että teidän lapsenne eivät sorru samoihin typeryyksiin kuin muut? Jos, niin miksi?

Vierailija
10/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoissa ei ole paljonkaan, enimmät on suorissa osakesijoituksissa. 16-vuotiaalla on nyt noin 58000€ sijoitukset. Eilen oli 59000€, mutta tänään oli pörssissä laskupäivä :-)

Vierailija
11/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 450e.

Mulla oli myös lapsena rahasto, siellä oli 4000e kun täytin 18. Nyt olen 25 ja siellä on 5000e. En ole käyttänyt sieltä senttiäkään. Luultavasti käytän sen asuntolainan käsirahaa varten sitten, kun sen aika on. Ja todellakin helpottaa näin opiskelevan yh:n elämää, kun tietää että sitä pelivaraa on. Ei vaan tule käytettyä syyttä suotta, kun se ei ole tosta vaan saatavilla heti.

Vierailija
12/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhimmalla lapsella näytti olevan n. 16 000e, keskimmäisellä 12 000e ja nuorimmalla 6000e.

Anna heti 18-vuotiaana käyttöön, niin jäljellä 0€ ennen kuin täyttävät 20.

Vierailija
13/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastosijoittaja kirjoitti:

Oletteko tulleet ajatelleeksi, että niistä teidän pilteistä tai teineistä voi vielä kasvaa ihan mitä vain? Säästätte 18 vuotta ja lapset pelaavat, ostavat huumeita tai tekevät jotain aivan hullua niillä rahoilla? Kannattaisiko kuitenkin säästää ja sijoittaa itse niitä rahoja ja antaa lapsille, kun tarvitsevat? Ainakin niin pitkään, että osoittavat olevansa kelvollisia hoitamaan raha-asiansa?

Vai oletteko te niin varmoja, että teidän lapsenne eivät sorru samoihin typeryyksiin kuin muut? Jos, niin miksi?

Minä olen luottanut siihen, että minulla on 18 vuotta aikaa kasvattaa lapsesta tolkullinen rahankäyttäjä. Taskurahojen saamisen edellytyksenä on ollut kirjanpito. Ekaluokkalaisena tuo kirjanpito oli yhdenkertainen, vaappuvin kirjaimin ruutuvihkoon "3.5. tikkari 50c" ja sitä rataa. Nyt piltti on lukiossa ja tekee kahdenkertaista kirjanpitoa ja erittelee menot eri menotileille, että pääsee paremmin itsekin seuraamaan mihin rahat kuluvat. Viimeisimpänä uutuutena olen pyytänyt simppelin tilinpäätöksen ja kassavirtalaskelman. Tuo on hyvää harjoittelua sitä silmälläpitäen, että pystyy pitkällä tähtäimellä hahmottamaan omaa talouttaan.

Jos kuitenkin kävisi niin, että tyttö sekoaa ja tuhlaa kaikki rahansa humputuksiin, voimme kyllä järjestää että hänelle ei kummoistakaan perintöä jää. Tällä hetkellä suunnitelma on, että tyttö ostaa asunnon täytettyään 18 ja jos tuosta sopimuksesta luistaa, niin sillä on kyllä seurauksensa. (Olemme siis jo asunnon ostaneet ja sopineet, että tyttö ostaa sen meiltä.)

Vierailija
14/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastosijoittaja kirjoitti:

Minä olen luottanut siihen, että minulla on 18 vuotta aikaa kasvattaa lapsesta tolkullinen rahankäyttäjä. Taskurahojen saamisen edellytyksenä on ollut kirjanpito. Ekaluokkalaisena tuo kirjanpito oli yhdenkertainen, vaappuvin kirjaimin ruutuvihkoon "3.5. tikkari 50c" ja sitä rataa. Nyt piltti on lukiossa ja tekee kahdenkertaista kirjanpitoa ja erittelee menot eri menotileille, että pääsee paremmin itsekin seuraamaan mihin rahat kuluvat. Viimeisimpänä uutuutena olen pyytänyt simppelin tilinpäätöksen ja kassavirtalaskelman. Tuo on hyvää harjoittelua sitä silmälläpitäen, että pystyy pitkällä tähtäimellä hahmottamaan omaa talouttaan.

Jos kuitenkin kävisi niin, että tyttö sekoaa ja tuhlaa kaikki rahansa humputuksiin, voimme kyllä järjestää että hänelle ei kummoistakaan perintöä jää. Tällä hetkellä suunnitelma on, että tyttö ostaa asunnon täytettyään 18 ja jos tuosta sopimuksesta luistaa, niin sillä on kyllä seurauksensa. (Olemme siis jo asunnon ostaneet ja sopineet, että tyttö ostaa sen meiltä.)

Hyvä, että yritätte ja toivottavasti onnistutte. Valitettavasti hyvienkin vanhempien lapset sortuvat typeryyksiin, vaikka vanhemmat miten yrittäisivät opastaa. Etenkin kun muuttavat omilleen ja muiden ihmisten vaikutus vanhempiin verrattuna kasvaa.

Vierailija
15/16 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin että meidän lapsilla on hirveän vähän -15 000€ kummallakin- mutta ehkä se onkin ihan ok summa. 3999 on tullut kertaalleen isovanhemmilta; loput on säästetty itse. Lapset 15 ja 12v

Vierailija
16/16 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä 5 v ja saman verran kun mulla joka on tehnyt töitä joka rahan eteen ja nyt 14v