Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, lapsen käytös muuttunut omituiseksi

Vierailija
31.01.2017 |

Kohta 3-vuotiaan käytös muuttui yhdessä päivässä omituiseksi ja tätä on jatkunut nyt kuukauden. Lapsi on jatkuvasti huonolla tuulella, saa täysin yllättäen raivokohtauksia, heittää tavaroita, lyö, huutaa, itkee ja kiljuu. Kohtaukset menevät ohi suht nopeasti, mutta niitä tulee kymmeniä päivässä. Lapsi ei ole koskaan aiemmin ollut tällainen, vaan helppo ja rauhallinen lapsi.

Mikään lapsen elämässä ei ole muuttunut, joten en tajua mistä tämä käytös johtuu. Epäilen lapsen olevan kivulias, mutta lääkärissä on tutkittu kaikki mahdolliset jutut ja mitään ei löydy. Pelottaa lähteä yhtään mihinkään lapsen kanssa, koska pelkästään lähtö on hyvin vaikeaa. Lapsella on yllättäen tosi pahoja aistiyliherkkyyksiä, esim. hanska sattuu käteen ja lapsi saa siitä raivarin. Ulkona sama juttu, lapsi saattaa täysin yllättäen alkaa raivoamaan ja lyömään ja en saa mitään kontrollia lapseen.

Voiko käytöshäiriöt alkaa yhdessä yössä ilman minkäänlaisia varoitusmerkkejä? Olen ihan hukassa ja huolissani. Mistä tämä voi johtua ja miten voin auttaa lasta? Lapsi myös nukkuu erittäin huonosti ja ei vaivu ollenkaan syvään uneen, vaan heräilee jokaiseen pikkuääneen ulkoakin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden oireiden perusteella löydän vain tietoa lasten mielenterveyden ongelmista. Voiko mt-ongelmat puhjeta ihan tyhjästä tosi rajuina vai onko niissä aina lievempää oireilua pidempään?

Ap

Vierailija
2/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhmaikä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhmaikä, ei sen kummempaa. Kannatanee lueskella aiheesta ja lapsenkasvatuksesta, kriittisestikin, jos on noin kujalla.

Vierailija
4/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muutos tapahtui oikeasti yhdessä päivässä, oletko varma, ettei silloin lapselle tapahtunut jotain kamalaa?

Vierailija
5/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Voisiko kyseessä olla rokotuksen laukaisema oireilu? Onko hän saanut jonkin rokotuksen juuri ennen oireiden alkamista? Voimia sinulle ja toivottavasti oireet helpottavat pian!

Vierailija
6/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko juuri saanut jonkun rokotuksen kun oireet alkoivat?

Vierailija
7/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko oikeasti uhma puhjeta hetkessä näin rajuna? Lapsella ei ole juurikaan ollut uhmaa, joten sitä olen kyllä odotellutkin, mutta tällä hetkellä lapsi käyttäytyy niin omituisesti. Saatamme yhdessä leikkiä lattialla ja kaikki sujuu tosi hyvin, kunnes varoittamatta lapsi heittää lelut, alkaa kiljumaan kurkku suorana, yrittää lyödä ja menettää malttinsa ihan tyystin. Olen ihan neuvoton.

Ap

Vierailija
8/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko oikeasti uhma puhjeta hetkessä näin rajuna? Lapsella ei ole juurikaan ollut uhmaa, joten sitä olen kyllä odotellutkin, mutta tällä hetkellä lapsi käyttäytyy niin omituisesti. Saatamme yhdessä leikkiä lattialla ja kaikki sujuu tosi hyvin, kunnes varoittamatta lapsi heittää lelut, alkaa kiljumaan kurkku suorana, yrittää lyödä ja menettää malttinsa ihan tyystin. Olen ihan neuvoton.

Ap

Kyllä voi, aiempia merkkejä et ole osannut tulkita, ei me muutkaan, jotes monille se tuntuu alkavan päivässä :)

Vierailija
9/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi

Vierailija
10/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsia? Neurologiset syyt kannattaisi poissulkea ainakin.

Vierailija
11/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin uhma on meillä ilmennyt vain sellaisissa tilanteissa, kun olen kieltänyt lapselta jotain. Nyt täyttä itkua ja huutoa aamusta iltaan ilman mitään syytä, niin siksi ei tullut uhma ensimmäisenä mieleen.

Ap

Vierailija
12/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole saanut rokotuksia.

Ap

Vierailija
13/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että on uhmaa, mutta tarkkaile vaikka tuon hanskojen "sattumisen" kanssa, että onko se joka kerta kun hanskat on kädessä vai ihan vaan välillä. Ja ylipäätään onko "aistiyliherkkyydet" jollain tavalla johdonmukaisia, että sama asia sattuu ja häiritsee joka kerta jne.

Mutta luultavasti on oikeesti vaan uhma! Voithan ottaa puheeksi neuvolassa vaikka, jos tekee mieli :)

Vierailija
14/14 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, voi alkaa täysin puun takaa. Meilläkin esikoinen on kyllä pikkasen uhmaillu jo pidemmän aikaa, mutta nyt viimeiset 2vko on ollu jotain aivan helvetillisen jäätävää. Vinkuu, kiukkuuaa ja märisee AIVAN KAIKESTA. Kuopus kipeä.

Onneksi viikonloppu on tulossa ja lasten isä tulee kaupunkiin, saa luvan tulla tänne ja minä painun käymään jossain ihan yksin! Ilman ketään, joka kärtyäis, huutaisi ja venkoilis joka välissä. Meen istuin jonnekki keskelle mettää ja kuuntelen hiljaisuutta. Ah.