Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi työttömät käyttää rahaa epärationaalisesti?

Vierailija
31.01.2017 |

Median antama kuva on ainakin tämä.
Monesti työttömien tuilla elävien elämää kuvaavissa jutuissa tulee ilmi että varaa on ollut ja on kaikkeen turhaan.
Miksi eivät käytä sitä vähää mitä on oman työmarkkina-arvon parantamiseen? Itsensä kehittäminen, terveet elämäntavat jne. Vaan ostellaan kaikennäköistä turhaa kodin elektroniikkaa, tarpeettoman kalliita puhelimia...jotkut jopa viinaa ja tupakkaa.

Jos itse joutuisin työttömäksi ja elämään minimitoimeentulotuella. Tekisin tarkan laskelman kuinka syödä hyvin ja terveellisesti mahdollisimman halvalla, liikuntamaksuihin käyttäisin osan, menisin myös avoimen yo:n kursseille. Matkustelu, turha juhliminen, elektroniikka, kalliit puhelimet saisi jäädä.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa käyttääkin rahaa järkevästi, mutta he eivät yllättäen ole samat ihmiset, jotka ruikuttavat lehtien palstoilla kuinka raha ei riitä. 

Vierailija
2/52 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa käyttääkin rahaa järkevästi, mutta he eivät yllättäen ole samat ihmiset, jotka ruikuttavat lehtien palstoilla kuinka raha ei riitä. 

Näin.

Ne, joilla on oikeasti tiukkaa, ei siitä julkisesti huutele ja hae huomiota.

Heistä vähävaraisuutta ei monesti näe ulkonäöstä tai olemuksesta juuri tallella olevan elämänhallinnan ansiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin.

Ne, joilla on oikeasti tiukkaa, ei siitä julkisesti huutele ja hae huomiota.

Heistä vähävaraisuutta ei monesti näe ulkonäöstä tai olemuksesta juuri tallella olevan elämänhallinnan ansiosta.

Kenelläkään ei ole Suomessa tiukkaa jos käyttää rahaa järkevästi. 

Vierailija
4/52 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se. Suomessa on erinomainen työttömyystuki. Säästän siitä noin satasen kuussa tilille pahan päivän varalle. Näillä tuillahan pystyisi melkein aloittamaan piensijoittamisen.

Vierailija
5/52 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti työttömien tuilla elävien elämää kuvaavissa jutuissa tulee ilmi että varaa on ollut ja on kaikkeen turhaan.

Miksi eivät käytä sitä vähää mitä on oman työmarkkina-arvon parantamiseen? Itsensä kehittäminen, terveet elämäntavat jne. Vaan ostellaan kaikennäköistä turhaa kodin elektroniikkaa, tarpeettoman kalliita puhelimia...jotkut jopa viinaa ja tupakkaa.

Jos itse joutuisin työttömäksi ja elämään minimitoimeentulotuella. Tekisin tarkan laskelman kuinka syödä hyvin ja terveellisesti mahdollisimman halvalla, liikuntamaksuihin käyttäisin osan, menisin myös avoimen yo:n kursseille. Matkustelu, turha juhliminen, elektroniikka, kalliit puhelimet saisi jäädä.

Voithan sinä teoriassa väittää tekeväsi vaikka mitä hyödyllistä olemassaolosi oikeutukseksi, mutta tosi paikan tullen kuvaan astuisi myös lamaannuttava masennus, taloudelliset huolet ja syrjäytyminen. Häpeä siitä, että olet työtön/ toisen luokan kansalainen. Katsotaan sitten uudelleen, mille "kursseille" ilmoittautuisit parantamaan työelämävalmiuksiasi...

Vierailija
6/52 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön, muttei sitä minusta näe. Pyrin kuitenkin pitämään itseni ulkoisesti siistinä, jos vaikka päädyn työhaastatteluun. Ostan halvimman kilohinnan mukaan ruuat ja kokkaan itse. Vertailen hintoja ja ostan tarjouksesta, jos jotakin tarvitsen.

Yleensä en ostele mitään muuta kuin ruuan. Leffassa tai ravintoloissa en ole käynyt kolmeen vuoteen. Matkalle pääsin, kun äiti ja isä piffasivat.

Olen elämänhallinnan ja budjetoinnin ninja.

Vierailija
7/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia, mitä on vaikea hallita itse, on asumiskustannukset, koska halpoja asuntoja ei riitä kaikille vähävaraisille.

Vierailija
8/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, muttei sitä minusta näe. Pyrin kuitenkin pitämään itseni ulkoisesti siistinä, jos vaikka päädyn työhaastatteluun.

Olen työtön. Minä pidän itseni siistinä ihan omaa itseäni enkä työhaastatteluja varten. Kuntoilenkin ahkerasti, mutten sen takia että pärjäsin raskaissa töissä vaan itseni ja hyvinvointini takia.

Vierailija
9/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinä teoriassa väittää tekeväsi vaikka mitä hyödyllistä olemassaolosi oikeutukseksi, mutta tosi paikan tullen kuvaan astuisi myös lamaannuttava masennus, taloudelliset huolet ja syrjäytyminen. Häpeä siitä, että olet työtön/ toisen luokan kansalainen. Katsotaan sitten uudelleen, mille "kursseille" ilmoittautuisit parantamaan työelämävalmiuksiasi...

Vasemmistoluuseri-p**kaa.

Työttömän elämänhallinta tulisi erittäin hyvin esille siirtämällä jokaisen tilille 5000e. Kuka pystyisi käyttämään summan nousemaan ahdingosta, kuka käyttäisi sen viihde-elektroniikkaan ym.mukavuustuotteisiin ja -palveluihin.

Valtaosa pitkäaikaistyöttömistä ei ylös pääsisi, mutta pieni vähemmistö varmasti.

Minusta valtion pitäisi keskittää tukeminen tämän porukan auttamiseen, sillä lopulta se tulisi yhteiskunnalle tuottavaksi, toisin kuin näiden haihattelevien laiskojen "elämäntapaköyhien" rahoittaminen.

Vierailija
10/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap viisastelee paremmintietävänä - ei aihetta toimenpiteisiin. Jatkakaa matkaa kansalaiset, täällä ei ole mitään nähtävää.

Vierailija
11/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa työttömistä ihmisistä ei ole kadottanut elämänhallintaansa. Kuka tahansa voi joutua nykyään työttömäksi jos et ole huomannut.

Mutta nykyään ne ihmiset jotka ovat sen kadottaneet ovat entistä varmemmin työttöminä. Ennen nämäkin resukat saivat jonkinlaisia töitä. Nykyään ns. työt joissa pärjää kuka tahansa, ovat niin kilpailtuja että niissä pärjätäkseen täytyy olla melkoinen superyksilö tai omata todella hyvät suhteet.

Vierailija
12/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet minä+1 lapsi 1600 e kuussa. Hyvin pärjää ja ilmasen päivähoidonki lapselle saisin halutessa.

Vierailija
13/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän elämänhallinta tulisi erittäin hyvin esille siirtämällä jokaisen tilille 5000e. Kuka pystyisi käyttämään summan nousemaan ahdingosta, kuka käyttäisi sen viihde-elektroniikkaan ym.mukavuustuotteisiin ja -palveluihin.

Valtaosa pitkäaikaistyöttömistä ei ylös pääsisi, mutta pieni vähemmistö varmasti.

Minusta valtion pitäisi keskittää tukeminen tämän porukan auttamiseen, sillä lopulta se tulisi yhteiskunnalle tuottavaksi, toisin kuin näiden haihattelevien laiskojen "elämäntapaköyhien" rahoittaminen.

Ai kokoomusnuoretkin Vauva-palstailee.

Voitaisiinko työttömien elämänhallinta testata ilmaiseksi risusavotassa raatamisella?

Oletko Susanna K. vai Saul S.? XD

Vierailija
14/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä työttömänä tein juuri kuten ap suunnitteli. Noissa kursseissa ja avoimssa yo:ssa on tosin se huono puoli työttömän kannalta, että omalla aktiivisuudella on riski menettää työttömyystukensa, sillä yhtäkkiä voidaan tulkita opiskelijaksi. Eli ymmärrän passivoituvia työnhakijoita.

Itse kuitenkin onnistuin väistämään tuon loukun ja sain oikeasti kehitettyä itseäni fiksusti. Lisäksi nukuin univelat pois ja palauduin (töissä oli todella raskaat vuodet takana ennen työttömyyttä ja kotona valvottava pikkulapsi). Söin terveellisesti, ulkoilin, vietin aikaa lasten kanssa ja harrastettiin edullista lomailua (sukulaisten mökillä yms).

Toki työttömyys oli jonkin verran stressaavaa ja nolottavaa, mutta kaukana mistään lamaannuttavasta masennuksesta (ennemminkin olin helpottunut, kun pääsin eroon vaikeasta työympäristöstä). Syrjäytymisestä ei tietoakaan, paremminkin mulla oli vihdoin aikaa paremmin sosiaaliseen elämään.

Vuoden työttömyyden jälkeen olin paljon energisempi, paremmassa henkisessä ja fyysisessä kunnossa kuin työssä käydessäni.

Tunsin monta työtöntä, jotka toimivat samoin. Mutta ketään meistä ei ole kiinnostanut avautua lehdissä, joten meidän kokemuksemme eivät julkisuudessa näy.

Vierailija
15/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut työttömänä lähes pari vuotta aikoinaan. Muutin vuosia ulkomailla työskentelyn jälkeen takaisin Suomeen, ja tipuinkin työmarkkinatuelle, kun ansiosidonnaista en ulkomailta saanut mukaani.

Terveet elämäntavat pidin, purin stressiä ja ahdistusta liikuntaan, jota harrastin pari tuntia päivässä, 5-6 päivänä viikossa. Alkoholia käytin satunnaisesti, lähinnä lasin pari viiniä, joskus saatoin käydä ulkonakin. Tupakkaa en polttanut, vaatteet ostin kirpputorilta. Ruoat laitoin alusta asti itse. Parinsadan älypuhelimen hankin osamaksulla, kun ilman oli vaikea tulla toimeen. Enkö ollutkin mallikas työtön? Tätä tsemppailua jaksaa aikansa, mutta jossain vaiheessa alkaa usko ja toivo huveta, kun käännöstä parempaan ei näy, eikä mitään jää koskaan säästöön.

Opinnoista: Avoimessa yliopistossa  ei todellakaan ollut varaa käydä, varsinkaan loppuvaiheessa, kun säästöt alkoivat olla mennyttä. Toisekseen, siellä saa työtön opiskella hyvin rajallisen määrän, muuten katsotaan, ettet ole enää työmarkkinoiden saatavilla, vaan kokoaikaopiskelija. 

Etukäteen sitä kuvittelee tekevänsä sitä ja tätä ja toimivansa niin ja noin. Se työttömyyden todellisuus vaan saattaakin olla jotain ihan muuta

Vierailija
16/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kokoomusnuoretkin Vauva-palstailee.

Voitaisiinko työttömien elämänhallinta testata ilmaiseksi risusavotassa raatamisella?

Oletko Susanna K. vai Saul S.? XD

EIKU SE ON NATSI HEI eikä mikää gogoomus jäbä tai tyty ÄKS DEE

Vierailija
17/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät käyttää rahaa tyhmästi ihan samasta syystä kuin työssäolevat käyttää rahaa tyhmästi. Pienipalkkaisena ihmettelen, miten monet hyvätuloisetkin elävät kädestä suuhun kun on "pakko saada" ja usein luotolla. Asuntolainaahan ei lasketa edes luotoksi vaan se on ihan hyväksyttävä syy valittaa että rahat ei riitä harrastamiseen tms ihan normaaliin asiaan. Saati säästöön. Kaikki nyt ei vaan osaa käsitellä rahaa, onpa sitä sitten enemmän tai vahemmän.

Vierailija
18/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapatyöttömätkö täällä aloitusta alapeukuttelee?

Vierailija
19/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis sitä v*tun budjetointia ja köyhäilyä jaksaa aikansa, mutta jossain vaiheessa sanon vain että fuck it, kerran täällä vain eletään. Ei jaksa vuodesta toiseen kärvistellä samalla kun toiset käyttävät rahulia totaalisen epärationaalisesti. Ei vain jaksa.

Vierailija
20/52 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä oma toivottomuus, masennus työttömyydestä, toimeentulosta... ajavat ihmiset huonoon oloon...

Paljon täytyy tehdä päänupin kanssa töitä, että hyväksyy työttömyyden positiiviseksi ajatteluksi, toiminnaksi.

Ja mitä pitempi jakso on takana/edessä vaikuttaa mielialaan... halu ostaa kaikkea.

Vaikka peiliin ja pankkitiliä kannatta katsoa kun menee kaupoille esim ostamaan puhelinta.

Tarviiko puhelimen olla 500-600 e tai kalliimpi mielestäni ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi