Kuuluuko erityiskasvattajien, opettajien, avustajien osamisalueisiin lapsen sanattoman viestinnän
lukeminen ja analysointi, sekä tietynlainen pelisilmä?
Lapsi, joka ei puhu, ei useinkaan kykene erilaisissa tilanteissa ilmaista itseään, joten luulisi, että aikuisen olisi tutustuttava lapseen, omattava pelisilmää ja luettava lapsen nenän asennosta, mitä hän toivoisi ja ajattelee. Tietysti tämä voi olla asia, jota ei "vaadita". Mutta mitä mieltä sinä olet?
Kommentit (6)
Mitä tarkoitat? Ei kuulu tavallisen opettajan tai kasvattajan osaamisalueeseen tuo. Mutta ne, jotka näiden erityislasten kanssa toimii pyrkivät tietenkin tekemään parhaansa (niin kuin tavallisetkin, mutta puhumaton lapsi tuskin on ihan tavallisen kasvattajan armoilla).
Minulla on puhumaton aikuinen lähipiirissä. Ja kyllä sen ymmärtäminen hemmetin vaikeaa on. Pelkkää arvailua ja aavistelua eli tosi epävarmaa.
Jaah, oletko taas joku äiti, jonka mieli on pahoittunut, kun päikkytäti ei ymmärtänyt joosepin ininää?
Jokainen lapsi on erilainen, jokaisella on erilainen nonverbaalinen viestintätapa. Ketään pientä lasta ei noin vain tulkita ensimmäisellä ja toisellakaan tapaamiskerralla sen enempää kuin vieraita koiria, vaikka itsellä olisi kymmenen koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Jaah, oletko taas joku äiti, jonka mieli on pahoittunut, kun päikkytäti ei ymmärtänyt joosepin ininää?
Jokainen lapsi on erilainen, jokaisella on erilainen nonverbaalinen viestintätapa. Ketään pientä lasta ei noin vain tulkita ensimmäisellä ja toisellakaan tapaamiskerralla sen enempää kuin vieraita koiria, vaikka itsellä olisi kymmenen koiraa.
En ole pahoittanut mieltäni päikkytätien touhuihin. Olen itse päikkytäti, jos se on relevantti tieto tähän keskusteluun.
Tarkoitan erityisopettajan ja erityisluokkien avustajan, sekä erityislastentarhanopettajan ammatillista kompetenssiä.
Onko kenelläkään ajatuksia tähän aiheeseen? Ap
Ei me voida tietää kuuluuko se juuri teidän päikyn työntekijöiden osaamisalueisiin. Jotkut osaa paremmin ja toiset eivät ole ennen kohdanneet puhumatonta lasta. Erityisyyksiä on "miljoona" erilaista. Ei kukaan voi tietää kaikesta kaikkea eikä osata kaikkea. Siinä sitten opetellaan aina uutta, kun tulee uudenlainen tapaus vastaan.
Valitettavasti opettajan pedagogisiin opintoihin ei kuulunut "Johdanto nenän asennolla viestimiseen kouluympäristössä" -opintojaksoa.
Onko tästä tietoja tai ajatuksia.