Paras ystävä ilmoitti fb-viestillä että on hylännyt minut kokonaan, koska vietän aikaa välillä muidenkin ystävien kanssa
Pitkä juttu, jos ette jaksa lukea niin siirtykää seuraavaan keskusteluun, tämä vaatii ajatuksen kanssa lukemista.
Minä ja ystäväni, olkoot vaikka Hanna, olemme tunteneet ensimmäiseltä luokalta saakka. Olimme koko ala-asteen kuin paita ja perse, niinkuin sanotaan. Aina yhdessä ja paritöissä toistemme pari, liikunnassa jos saimme valita joukkueet niin aina valitsimme ensimmäiseksi toisemme, vaikkemme olleet kumpikaan hyviä liikunnassa.
Hanna asui kauempana, joten hän vietti lähes aina ala-asteen jälkeen meillä iltapäivän, kunnes hänen äitinsä pääsi töistä ja haki hänet kotiin. Hanna oli myös haltioissaan kun meillä oli kissoja. Ne iltapäivät olivat mahtavia, hypimme narua, söimme omia marjoja ja porkkanoita, keinuimme riippukeinussa...
No, kun koitti yläaste niin hartaasti toivoimme pääsevämme samalle luokalle ja pääsimme. Samaan tapaan toimimme parina joka tehtävässä mikä oli mahdollista. 8-luokalla minä ajauduin ns. "kovis-porukkaan" ja ystävää ei huolittu mukaan. Poltin pari tupakkaa ja join siideriä, kun tajusin ettei se ole minun juttuni.
Olin "poissa" pari viikkoa niin etten mennyt ystäväni kanssa samaan pöytään syömään koska nämä kovikset eivät suostuneet menemään samaan pöytään.
Tajusin olleeni tyhmä, pyysin ystävältäni anteeksi ja taas olimme taas kuten ennen, paita ja perse.
No koulun loputtua (4 vuotta sitten) olemme tavanneet säännöllisesti n. kerran kuukaudessa ja olemme olleet "kuten ennenkin" pidimme hauskaa, ryyppäsimme, yms.
Nyt ystävä lähetti minulle viestin, että joko olen pelkästään hänen ystävänsä tai sitten en ollenkaan. Että hän on nähnyt minut muiden kanssa. Joo, olen ollut vanhempien, sukulaisten, veljeni, serkkujeni ja jopa ihan muiden ystävieni kanssa tekemisissä. Ihan sitä salailematta.
Vastasin että en voi omistaa elämääni pelkästään hänelle. Että hän on tärkeä ja rakas, mutta minulla on muitakin ystäviä ja läheisiä.
Hän ei ole vielä vastannut mitään. Mihin minun pitäisi valmistautua? Soitanko hänelle ja pyydän anteeksi vai mitä?
Kommentit (7)
Jos tarkoittaa tuolla "aina ennenkin" sitä, että voi luottaa sinuun ettet käännä kelkkaasi jos joku uusi "ystävä" niin vaatii? eli ala syrjiä ja vältellä häntä.
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan tästä viestittelystä on? Ja et tietenkään voi omistautua vain yhdelle ihmiselle, olisipa höpsö ajatus. Ihan sama se mitä jossain lapsuudessa/teini-iässä on kokeiltu, vaikka on yhteistä historiaa (mikä on usemmiten hieno kivijalka ystävyydelle) niin eihän se mitään yhden kaveruuden linjaa loppuiälle tarkoita?? what, ihan absurdi ajatus
N. viikko.
Ap
Jos kyseessä ei siis todellisuudessa ole se, että vietät aikaasi "huonossa" seurassa, josta saat vaikutteita ja ystävä on tästä näreissään. Jos hän on oikeasti siis mustasukkainen muusta (normaalista) elämästäsi, niin jos hänen kanssaan ei voi puhua asiasta niin ehkä ihan hyvä päästää tuolalinen ihminen elämästä.
Mistä johtuu, että jotkut tytöt suhtautuvat bestikseensä kuin johonkin seurustelukumppaniin? Ihan älytön ajatus, että ei voisi olla muita ystäviä.
Kerrot hänelle, ettei ystävyys toimi niin. Sitten otat etäisyyttä häneen, kunnes järkiintyy.
Ensimmäinen ajatus: teidän suhde on ollut kyllä todella symbioottinen, ei kaikki bestikset ole ihan noin toisissaan kiinni lapsena/teininä.
Onko bestikselläsi muita kavereita? Stressiä, masennusta, yksinäisyyttä tai yksin jäämisen pelkoa...? Purkautuuko mahdollinen paha olo tuollaiseen uhkavaatimukseen, että sinun on vakuutettava hänet siitä, että suhteenne jatkuu yhtä (epätavallisen) tiiviinä kuin ennenkin? Itsenäistymisen ja aikuistumisen pelko?
Miten kauan tästä viestittelystä on? Ja et tietenkään voi omistautua vain yhdelle ihmiselle, olisipa höpsö ajatus. Ihan sama se mitä jossain lapsuudessa/teini-iässä on kokeiltu, vaikka on yhteistä historiaa (mikä on usemmiten hieno kivijalka ystävyydelle) niin eihän se mitään yhden kaveruuden linjaa loppuiälle tarkoita?? what, ihan absurdi ajatus