Miten jotkut antaa kurkkua pikku vauvalle?
Ison palan kurkkua naposteltavaksi. Eikö se tukehdu????
Muutenkin sormiruokailu pelottaa.
Kohta pitää aloittaa kiinteät ruoat mutta uskallan varmaan antaa vain soseita :/
Kommentit (5)
Mikä on sun mielestä pikkuvauva? Mulla on kolme lasta ja kaikkien kanssa aloitettiin kiinteät ruuat 4kk ikäisenä kun kasvu pysähtyi. Sormiruokaa ryhdyttiin sitten syömään varmaan 6-7kk ikäisenä. Eli kun huomasin, että lapsi tosiaan mutustelee sitä ruokaa ennen nielaisemista. Mutta ei tuo nyt mikään pikkuvauvaikä ole, 2-3kk ikäinen on pikkuvauva.
En tiedä, minkä ikäisiä tarkoitat, mutta omat vauvani ovat maistelleet lelujaan jo pitkän aikaa ennen kiinteiden aloitusta. Leluissa ei (toivottavasti) ole tukehtumisvaaraa, mutta siinähän sitä suun motoriikkaa harjoitellaan.
Sormiruoka on turvallista, kun valitsee ja pilkkoo ainekset oikein ja antaa vauvan syödä vain virkeänä ja tukevasti istuen.
Heh.
Aloitin lapselle kiinteät hieman ennen 6 kk:n ikää ja nimenomaan sormiruoalla. Kannattaa tosiaan googlettaa sormiruokajuttuja... hyviä artikkeleita löytyy paljon ja sitten on ainakin olemassa myös pari kirjaa aiheesta.
Vauvoissa on eroja. Omani on sihtikurkku vielä 2,5 vuotiaanakin. Aloimme yrittää sormiruokailua, kun neuvolassa sanottiin että pitää kokeilla. Suurimpaan osaan ruokia on meinannut tukehtua. Jos en olisi käynyt lasten ensiapukoulutusta, niin hän olisi todennäköisesti kuollut. Kurkkuun on ollut tukehtua useamman kerran. On annettu palana, siivuna ja pötkönä. Sormiruokailu ei ole kiinnostanut ikinä. Olen kyllä yrittänyt jo pari vuotta, mutta ruokaan koskeminen puistattaa lasta. Syö mieluummin lusikalla. En aio pakottaa. Kyllä se joskus oppii syömään myös sitä kurkkua.
Lapsen serkku on puolivuotiaasta asti syönyt kaikkea mitä on suuhun tunkenut. Varmaan söisi muttereitakin, jos niitä saisi. Ei ole ollut kertaakaan tukehtumisvaaraa.
Erona näillä lapsilla on se, että omallani on ahdas nielu ja kuiva suu (ei ole esim. koskaan tarvinnut kuolalappuja). Serkku on ollut alusta asti kuolaaja. Kuola valuu koko ajan vieläkin. Syljellähän on isoin merkitys siinä, miten nopeaa ruoka-aine pilkkoontuu purkeskellessa ja miten liukkaasti se menee nielusta alas.
Sormiruokailusta on tehty liian iso numero. Se on varmasti hyvä juttu niille, joille se toimii. Mutta kaikilla se ei toimi. Minusta on outoa pakottaa lapsi ottamaan ruokaa käteen ja pakottaa käsi viemään ruoka suuhun. Näin se nimittäin meillä meni ja lapsi kieltäytyi syömästä. Meni yli vuosi ennen kuin hyväksyin, ettei mun lapsi suostu sormiruokailemaan. Samoin karkearakeinen ruoka tuli joka kerta oksentamalla ulos. Oli pakko hyväksyä, että syödään pidempään sileämpiä. Uskon lapsentahtisuuteen enemmän kuin pakottamiseen. En ymmärrä tätä, miksi kaikkien pitäisi edistyä ruokailussa samaa tahtia ja reittiä, kun eipä nuokaan kuivaksi opettelut ja kävelyt yms. tapahdu kaikilla yhtä aikaa tai saman kaavan mukaan.
Lue kirja omin sormin suuhun :)
Sormiruokailu on luonnollinen tapa lapselle tutustua ruokaan itse.